Droge plekken door zadel en lage ribbenboog

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Droge plekken door zadel en lage ribbenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 07:01

Ik heb gisteren een officiele zadel passer naar mijn zadel laten kijken.
Ik heb al een tijdje het vermoeden dat mij paard te veel druk heeft naast de schoft omdat ze daar aan beide kanten droge plekken heeft.
Daarnaast zakt het heel veel in tijdens het rijden. Wanneer ik er niet op zit ligt zelfs het zwaarte punt te ver naar achteren. Ik heb het ruiterhuis waar ik het zadel heb laten opvullen gevraagd langs te komen en deze hebben zonder dat ik erop heb gezeten (dus alleen los op de rug) aan de voorkant opgevuld. Bij het scheefzakken aan de voorkant kreeg ik het advies voor een langere singel die ik (er zit wel elastiek aan) strak moet aansingelen.
Dit zat mij dus al een paar maanden niet lekker dus opnieuw laten kijken alleen dus door een andere ruiterzaak.
Nu is dus het volgende het geval mijn paard is een half tuigpaard met veel gelders bloed en heeft hierdoor een lagere
ribbenboog dan de "normale"rijpaarden. Daarnaast is ze de laatste tijd erg stug en trekkerig ,wil geen lengtebuiging en heeft waarschijnlijk last van haar borstspier (door de singel of door een verrekking)
Advies is een zadel aan te schaffen met een zg. drop down panel, waarbij de boompunten veel lager liggen dan bij een gewoon zadel.
Alleen zijn er maar weinig zadels die dit hebben. De Duitse zadels zeker niet alleen wat Engelse leveranciers zouden deze
zadels in hun collectie hebben. Een Crown Zadel (zeg mij niets) zou zo'n zadel zijn.
Ik laat in ieder geval en fysio naar haar kijken maar er moet dus lijkt mij op zeer korte termijn een ander zadel komen
dat wel past.
Herkent iemand dit verhaal? wie kent dit Crown zadel en zijn er nog andere merken. Ik vind het wel vreemd dat bij het passen
van het zadel 3 jaar geleden de lage ribbenboog niet is geconstateerd en dat dus mij huidige zadel is aangeraden (euroriding). Het ruiterhuis in Drunen
waar ik het zadel heb gekocht is toch een gerenomeerd bedrijf.
Heeft mijn paard dan zo een afwijkende rug?

aslo

Re: Droge plekken door zadel en lage ribbenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:44

Wij hebben een kruising tuigerxrijpaard met dito veel gelders bloed.
In 1e instantie hadden we voor haar ook een Euroriding. Dit zadel (ondanks dat de boombreedte goed was), geeld tijdens het rijden steeds naar achteren. Momenteel ligt er een Rossner Amerika op en die blijft liggen als een huis. Zadelmaker is onlangs nog geweest, heeft vwb deze merrie niets gezegd mbt een lagere ribbenboog. Dus ga ervan uit dat dit op haar niet van toepassing is. Maar wel een minder goeie ervaring dus vwb Euroriding en dit type paard. Ken veel zadels, maar Crown zegt me niets.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:05

droge plekken nast de schoft, zegt mij niet dat het zadel niet goed ligt..?

d_paalman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:16

Misschien heb je inmiddels al wel een oplossing voor je zadelprobleem gevonden, maar zo niet: Crown zadels kunnen worden geleverd door Superhorse in Breda. Als je hen belt kom je er vast meer over te weten (op de website van Superhorse staat ook wat info over dit merk).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:18

ik ben benieuwd naar foto's van dit paard om een oordeel ietsje duidelijker te maken?