[WN] welk werk ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

welk werk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:39

Hoi,

ik heb de kans om een westernzadel over te kopen, maar nu was mijn vraag kennen jullie dit merk ? wat is het waard , is het een degelijk zadel.

Ik denk dat het niet zo vaak gebruikt is. Origineel was het leder in een soort naturel kleur, maar door het invetten is het donkerder geworden.

Ook vroeg ik me af waar je kan zien wat de juiste boommaat is, op de boom tussen de kussens aan de onderkant staat een nummer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

crazycactus

Re: welk werk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:27

Boommaten zijn lastig, er is namelijk geen standaart voor. Het is dus een kwestie van goed passen. Dat kun je zelf niet, daar moet echt een deskundig oog naar kijken.
Bij een westernzadel kun je niet kijken hoe hij op de rug ligt zoals bij een engels zadel. Bridging is dus een veel voorkomend probleem.

Het zadel op de foto is idd een degelijk zadel, aan de pommel te zien al wel een ouder model. Ik zou er niet meer dan € 400 voor betalen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:56

hoi,

bedankt voor je antwoord . De zadelmaker komt volgende week even langs , dus er komt zeker iemand met verstand bij.

Weet je misschien het merk van het zadel ?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:57

Ik ken het merkje wel maar hoe het ook al weer precies heet weet ik niet meer. Het zal wel iets als Double R zijn of zo.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:40

Het ziet er wat ouder uit, zie ik buckstitching op de seat? Héél ouderwets! Voor de pasvorm kan je bij zo'n oud zadel goed de spin, of de flexible curves gebruiken Het lijkt op de foto een goed zadel . Nu hopen dat hij past, en rijd er zelf ook even op, om te kijken of je zelf ook lekker zit.
Deze soort van in-pocket heet een ''mother Hubbart''
één probleem is dat er geen hobblestraps op zitten: die zijn een heel belangerijk veiligheids onderdeel van het zadel. Die moeten er absoluut op als je wilt rijden. Anders moet je ze apart kopen, ik zou dat ook noemen bij het onderhandelen.
Lees dit (nog niet af)
http://www.westernsaddle-in-europe.com/ ... enuid=3351

Je kan de pasvorm van een westernzadel niet bepalen door het op de rug van je paard te leggen en te schatten ''of het past'' dat heeft absoluut geen zin. Een idee dat wel helpt is testrijden met een PLIP. leg het zadel niet te ver naar voren op de schouders, dan krijg je altijd bridging.
http://www.westerngids.nl/modules/artic ... .php?id=43
.