Ervaringen met overstap boomloos naar boomzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Lindy_

Ervaringen met overstap boomloos naar boomzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:19

Zijn er ook mensen hier die ervaring hebben met de overstap van een boomloos zadel naar een boomzadel? Hoe reageerde jullie paard erop de eerste keren dat jullie weer met een boomzadel reden?

Ik heb mijn merrie (ijslander) de afgelopen driekwart jaar met een boomloos zadel gereden. Daarvoor, bij haar vorige eigenaren is ze volgens mij altijd met boomzadels gereden. Nu heb ik sinds een kleine week weer een boomzadel (en ja, ik weet zeker dat die goed op haar past en ik pas er ook goed in Knipoog ) en ze reageert er een beetje gestressed op. Misschien doordat een boomzadel nu een maal meer druk geeft dan een zadel zonder boom, en dat ze daar weer opnieuw aan moet wennen? De eerste keer dat ik haar met een boomzadel reed reageerde ze daar overigens goed op, maar de 3e en 4e keer dus iets minder. Dus als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag. Lachen

pmarena

Re: Ervaringen met overstap boomloos naar boomzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:10

Het kan best zijn dat hij toch ergens op een vervelende plek druk geeft , dat kun je toch nooit zeker weten tenzij je met een op de computer aangesloten druk-metende-pad gaat rijden Lachen

Maar ook heb je grote kans dat het beestje gewoon heel onzeker wordt omdat hij minder contact met je heeft , en je ineens minder goed kan aanvoelen en "lezen" , als het ware.

Allerlei subtiele signalen loopt het dier nu mis en dan is het net alsog je ineens buitenlands tegen hem praat : de signalen zijn anders Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 06:35

Ik heb ook een tijdje boomloos gereden en ben toen weer terug gegaan naar een zadel met boom.
Anouar liep er meteen super fijn mee, beter als met het boomloos zadel. Maar ik merk wel dat hij heel erg reageert als het zadel ook maar heel iets niet goed ligt, zo weinig dat ik het niet eens kan zien. Daarom ben ik een enorme zeurpiet met zadels en staat de zadelmaker heel regelmatig op de stoep.

Dus misschien is er toch iets wat niet helemaal lekker past. Ik vind dat een normaal ingereden paard nooit gestresst mag reageren op een zadel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:38

Ik reed Tjo wisselend met boom en boomlooszadel, kan prima hoor. Let er alleen wel op dat je oude boomzadel waarsch niet meer past als je een tijd boomloos gereden hebt.