[WN] andere vorm van singelen, wie kent dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amber2588

andere vorm van singelen, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 11:52

hallo,

Ik ben bekend met de vorm van aansingelen met een lange latigo (cinch strap) zonder gaatjes, gewoon met knoop. Met gaatjes snap ik ook nog wel, maar nu ben ik voor iemand een paard aan het beleren die er graag een westernzadel van haar zelf op wil hebben. Het zadel past prima, maar er zitten veel kortere cinch straps aan, max 50 cm, maar ik schat nog iets korter. Het leer is dubbeldik aan elkaar gestikt en dus heel erg stug. De gaatjes zitten om de 7 tot 8 cm.

Dit is niet de foto van het zadel waar het om gaat, daar heb ik zo snel even geen foto's van, maar ik heb op internet eentje opgezocht waar ongeveer hetzelfde aanhangt.

Afbeelding

Wie weet hoe dit werkt? Gewoon heel vaak invetten en hopen dat het soepeler wordt en dan net zo singelen als op de engelse manier? Of mis ik iets?

Het paard blaast zich in het begin heel erg op, dus ik wil wel graag zonder al te veel moeite bij kunnen singelen halverwege, met dat stugge leer en de grote afstanden tussen de gaten lijkt me dat niet ideaal.

Als dit inderdaad zo werkt als ik nu denk, weet iemand dan een adres (liefst in nederland) waar ze gewone lange latigo's verkopen en versturen?

Misschien een domme vraag, maar ik ken dit systeem niet en hoop dan ook dat iemand me verder kan helpen Clown

Alvast bedankt

8nnemiek

Re: andere vorm van singelen, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:03

Ik heb het ook nooit eerder gezien (alleen dan aan de andere kant van t zadel), misschien een goedkoop (zadelmarkt)zadel, met een 'engels' singelsysteem voor de ruiters die zo'n zadel naast hun engelse zadel gebruiken en de westernmanier te moeilijk vinden?? Anders zou ik t ook niet weten.
Is in ieder geval niet echt handig met aansingelen vind ik. Misschien kan ze er alsnog een lange strap bij kopen?

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:18

Aan beide kanten van het zadel zit inderdaad exact hetzelfde eraan.
Ik rijd ook western en engels door elkaar, maar zo moeilijk is het niet om op de western manier te leren singelen. Maar goed dat zou inderdaad kunnen dat het zo bedoeld is.

Enig idee waar ik een lange strap kan kopen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:34

Dit is duidelijk een zadel van 'de klok horen luiden... etc' maw de makers hiervan hebben geen kaas gegeten van hoe een westernzadel en aansingeling horen te zijn.
Dit zegt mij dan meteen genoeg over de kwaliteit Verdrietig

Dit zadel heeft dus aan beide zijden een off-billet, ipv een off-billet rechts en een tie-strap links (zoals het hoort).

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:36

heb weinig toe te voegen, de lange straps kun je volgens mij bij de meeste westernshops wel kopen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:50

Ik heb dit bij iemand anders zn zadel eens moeten "fixen".

Je moet er eerst aan de rechterkant van het zadel (aan de kant waar je dus niet aansingelt) het stuk leder door de singel doen en op de hoogte hange zodat-ie normaal zou komen rond de buik (zoda je aan de andere kant op de goede hoogte uitkomt) en dan vanbove er weer doorhale en dannnnn de singel (alé, het pinnetje hé, van de singel) door het gatje doen

Khoop da je aan mijn uitleg aanuit kunt... Is echt moeilijk om uit te leggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:14

@Gleyla: echt duidelijk is het niet omdat er gewoon een verkeerde riem aanzit.
Maar overgoten met een Belgisch sausje staat het er wel leuk Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:55

Gleyla schreef:
Ik heb dit bij iemand anders zn zadel eens moeten "fixen".

Je moet er eerst aan de rechterkant van het zadel (aan de kant waar je dus niet aansingelt) het stuk leder door de singel doen en op de hoogte hange zodat-ie normaal zou komen rond de buik (zoda je aan de andere kant op de goede hoogte uitkomt) en dan vanbove er weer doorhale en dannnnn de singel (alé, het pinnetje hé, van de singel) door het gatje doen

Khoop da je aan mijn uitleg aanuit kunt... Is echt moeilijk om uit te leggen

Goh moet dat op zo'n manier, een kind kan de was doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:58

De meeste westernwinkels hebben de latigo's wel op voorraad. Voor adressen moet je even op de sticky kijken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:01

Ja maar, ik ken nog zadels waar er zogezegd een "verkeerde" riem aanzit, maar die hoort gewoon zo... Oke, het is niet de normale manier om een singel aan vast te maken, maar het is echt wel doenbaar hoor.

Sorry voor de manier van uitleggen. Professioneler was niet mogelijk,omdat het gewoon te ingewikkeld is om uit te leggen

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:55

Bedankt iedereen!

@Gleyla: Ik snap wat je bedoelt, maar ik ga toch gewoon ff een latigo halen en dit onding haal ik eraf Knipoog