Nut van verschillende neusriemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Nut van verschillende neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 18:47

Ik zie heel vaak dat mensen die SGW rijden een mexicaanse neusriem gebruiken en dat er met dressuur met trens een gecombineerde neusriem wordt gebruikt. Hebben die neusriemen nog een andere inwerkingen of is het meer trend?

Is het wel eerlijk om de mond van je paard dicht te snoeren? En is een neusriem nou echt nodig?

Ik heb zelf wel ervaring bitloos, maar dan is de neusriem om hulpen over te brengen, en bij meerde bitloze hoofdstellen is het mogelijk voor een paard om zijn mond te openen (dr. Cook en voest "geven mee", touwhalster is ruim genoeg etc.).

Britt

Re: Nut van verschillende neusriemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:10

Een mexicaanse neusriem geeft veel druk op de neus wanneer het paard zijn mond probeert te openen, denk dat je op die manier het bit goed op zijn plek houdt, plus wat extra druk kan uitoefenen.
Een gewone gecombineerde neusriem vind ik persoonlijk een prima neusriem, zolang je hem niet te strak doet, maar dat geld voor elke neusriem uiteraard. Een sperriem zorgt er voor dat het bit wat rustiger in de mond ligt, waardoor ik het wel een goede oplossing vind voor de onrustigere ruiterhand (die je toch wel vaak ziet). Ook hier geld natuurlijk weer voor dat je hem niet moet aansnoeren Clown
Lage neusriem geeft ook weer het effect dat het bit netjes stil blijft liggen.
Ik vind een neusriem eigenlijk wel echt nodig omdat dit er vaak voor zorgt dat het bit dus rustiger in de mond ligt, een hoop gefriemel en gewiebel doe je het paard echt geen plezier mee.

Ik rij zelf bitloos met een S-hackamore, ook hierbij is er ruimte genoeg, omdat de neusriem pas moet aansluiten bij het verder aannemen van de teugels.
Het meegeven van een hoop crosslinkhoofdstellen valt ook wel mee, de release moet goed zijn, maar dat is niet altijd het geval waardoor het hele effect weer teniet wordt gedaan.
Voor een touwhalster moet je paard goed aan de hulpen staan, deze werkt heel sterk in op de neus, dus moet je wel mee oppassen.

Eigenlijk geldt gewoon dat elk paard weer anders reageert op welke neusriem dan ook. Je moet vaak een beetje proberen voordat je diegene hebt gevonden die goed bij jou en het paard past.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:30

De neusriemen op een rijtje:

Duitse neusriem, is een menneusriem, geen riem achter de oren maar alleen door de bakstukken. Werkt in als een hoge neusriem.

Engelse neusriem - is een hoge neusriem, dus geen sperriem. Enkel bedoeld om de mond dicht te houden en voor de sier, geen geen enkele steun aan het bit.

Ierse neusriem - Gecombineerde neusriem, engels model. Heeft niet één maar twee riempjes om de mond dicht te houden. Namelijk ook nog een sperriem erbij. Als het hoofdstel perfect past zou de sperriem het bit ietwat stiller in de mond moeten houden door het in de mondhoek te drukken. In de praktijk ligt hij ervoor en houdt hij dus alleen de mond dicht. Wordt veel gebruikt om een ruwe ruiterhand minder duidelijk te laten blijken.

Mexicaanse neusriem - deze neusriem wordt gebruikt om de mond goed dicht te houden om controleverlies te voorkomen. Bij springen is dit namelijk het verschil tussen balk of niet, maar met dressuur wordt er ook mee gereden. Ook laat het de kaak goed vrij zodat paarden met een lastige kaak geen irritatie van de neusriem krijgen.

Zweedse neusriem - aansnoerneusriem, gebruikt om geen gesp op het paard te hebben en meer bescherming te kunnen bieden, mag niet gebruikt worden om aan te snoeren! Hiervan heb je ook een gecombineerde versie.

Een hannoveraanse neusriem - deze neusriem houdt het bit goed stil en zorgt daardoor dat een onrustige ruiterhand minder doorkomt. Er kan op deze neusriem ook met teugels gereden worden zodat deze niet aan het bit zitten. Dit is iets dat voornamelijk voor beginners gebruikt wordt. Bij deze neusriem is het extreem belangrijk dat hij hoog genoeg zit. Bij of op de grens waar het zwevende neusbot overgaat in het volledige neusbot. Het liefst erop, maar dit gaat bij sommige paarden niet, dan zo dicht mogelijk erbij.

De andere neusriemen (american cheecker, bit hoog in de mond houden - beugelneusriem, kan ook bitloos gebruikt worden, laat het bit volledig vrij - kinetonneusriem, zet de druk op het bit deels over op de neus) komen minder vaak voor, zeker bij dressuur en ook bij springen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:45

oke bedankt Lachen

ik rijd zelf met een Dr. Cook, nut daarvan lijkt me duidelijk.

Maar ik rijd westren wel met bit, maar daar gebruik ik (en de meeste anderen) geen neusriem, is dat dan een nadeel?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:54

Nee hoor, daar gebruik je als het goed is een kinriempje voor extra stabiliteit.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 18:40

Mizora schreef:
Nee hoor, daar gebruik je als het goed is een kinriempje voor extra stabiliteit.

Ja klopt Lachen maar het is geen neusriem en het paard kan rustig even lekker gapen of kauwen.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:44

Ik gebruik met dressuur gewoon een aansoerneusriem. Ik doe hem niet strak, en het staat erg mooi vind ik.

Met springen/cross ga ik een mexicaanse neusriem gebruiken. Hier reageert hij net wat fijner op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:51

MLoeser schreef:
Mizora schreef:

Ja klopt Lachen maar het is geen neusriem en het paard kan rustig even lekker gapen of kauwen.

Sperriem hoort sowieso niet strak te zitten... al zie je dat imo veel te vaak
Mijn paarden kunnen met het hoofdstel in makkelijk gapen of hun mond openen... zo voel je imo ook beter wanneer je paard negeeft dan wanneer je de mond dicht gesnoerd hebt Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 19:22

c_alsemgeest schreef:

Sperriem hoort sowieso niet strak te zitten... al zie je dat imo veel te vaak
Mijn paarden kunnen met het hoofdstel in makkelijk gapen of hun mond openen... zo voel je imo ook beter wanneer je paard negeeft dan wanneer je de mond dicht gesnoerd hebt Lachen[/quote]

Ik heb als vuistregel geleerd dat je twee vingers tussen de neusriem moet kunnen steken, en de meeste mensen houden zich daaraan, zelf heb ik van een van mijn hoofdstellen (dressuur trens) de sperriem afgehaald en kan ik ongeveer 4 vingers tussen de neusriem steken als alles goed zit, zodat ze nog wel kan kauwen/gapen. Lijkt me wel prettiger.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:57

Bij mij passen er nog makkelijk 4 vingers tussen denk ik Clown

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:28

Rechtop of plat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:35

nou bij mij tussen mijn gecombineerden bij de neusriem 3 rechtop en bij de sperriem 2 recht op en bij mijn mexicaanse overal 2 rechtop

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:51

Oké, geweldig. Ik hoor vaak twee vingers en met het voordoen persen ze er twee platte vingers met moeite door.