Lederen teugels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yinka

Lederen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:49

Ik heb sinds zaterdag een nieuw hoofdstel. Bij dit hoofdstel zitten dus dressuurteugels, van leer en dus zonder van die blokjes.
Nu kwam mijn moeder er mee dat ze bij mennen heeft geleerd teugels nooit in te vetten, omdat ze dan glad worden en gaan glijden. Die maken ze gewoon schoon met een doekje.
Mijn vraag is: kan ik mij teugels nou wel of niet invetten en worden ze er daadwerkelijk gladder van? ( na het intrekken van het vet)

Jitske

Re: Lederen teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:54

als je ze niet vet gaan ze sneller slijten, als je ze wel vet worden ze inderdaad wel iets gladder, maar na een paar dagen is dat ook wel weer weg.
ik vet alles zowiezo in voordat ik het gebruik, en anders kan je bij een volgende keer eventueel ipv vet alleen leerzeep gebruiken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:55

Ik doe het wel gewoon. Ik heb westernteugels, dus helemaal van leer. In het begin zijn ze dan wat vettig, en dus ook wat glibberig. Maar dat duurt een paar dagen, hooguit een week als het er dik op zit, en dan is het vet gewoon ingetrokken en zijn de teugels ook niet meer glad Lachen

Enne, als ik merk dat de teugels uit mijn handen beginnen te glijden dan weet ik dat ik te hard trek Haha! Goede manier om je op je fouten te wijzen dus Haha!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 21:59

MysticTinker schreef:
Enne, als ik merk dat de teugels uit mijn handen beginnen te glijden dan weet ik dat ik te hard trek Haha! Goede manier om je op je fouten te wijzen dus Haha!

hihi dat is idd handig Tong uitsteken

Dan vet ik ze morgen gewoon in Lachen Ik kan hem toch pas over twee weken gebruiken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:28

Wel uitkijken als je in de regen rijd, dan worden ze ongelofelijk glad, net of er zeep op zit.
Ik doe ze eens in de paar weken een keer met olie. Meestal trekt het er snel in, en dan heb ik er verder helemaal geen last van. Je kunt ze eventueel minder vetten op het gedeelte waar je ze vasthoud. De stukken bij de gespen zou ik wel vaak doen. Als ze uitdrogen worden ze broos en zijn ze niet veilig meer.

Ik heb nooit meer teugels met stopjes, die zitten toch altijd op de verkeerde plek.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:47

Ik zou het inderdaad met lederzeep doen. Olie word het best glad van en vooral in de regen (wat ook gezegt is). Als je het niet in vet is het wel gevaarlijk want dan breken de teugels eerder en gaan ze ook minder lang mee.