Maten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aardbijtje

Maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 16:05

Heej!

Ik heb een verzorg pony en heb een aantal leuke dekjes gezien alleen de meeste zijn full.
Past full ook op een E-pony (bijna paard) En past een dressuur dekje onder een VZ zadel?

Novalues

Re: Maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:06

Aardbijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 16:24

Aardbijtje schreef:
Heej!

Ik heb een verzorg pony en heb een aantal leuke dekjes gezien alleen de meeste zijn full.
Past full ook op een E-pony (bijna paard) En past een dressuur dekje onder een VZ zadel?

oke tnx!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:31

[PP] > [HAR]

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:35

Full voor een e-pony past prima.
Ik zou alleen voor het zicht echt de dekjes aanhouden die voor het zadel gemaakt zijn.
Dus vzh onder vzh-zadel en dressuur onder een dressuurzadel.

Hier een foto van een Full dekje op mijn e-pony (Arabier x Welsh) van 1.51m.
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:36

Aardbijtje schreef:
Heej!

Een dressuurdekje zit niet prettig onder een vz-zadel, kun je dus beter niet gebruiken.

Voor een E-pony gebruik je meestal maat Cob maar een Full zal meestal ook passen als je pony niet een heel klein hoofdje heeft. Heeft ze juist een groot hoofd dan kan Cob ook al te klein zijn en moet je wel Full gebruiken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:37

Wat heeft de maat van het hoofd te maken met dekjes?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:40

Ik had het over hoofdstelmaat, dacht dat ze algemeen bedoelde. Qua dekjes maakt het niet uit, groter past nog steeds dat lijkt me logisch.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:46

Er zit heel veel verschil in de maten mbt de verschillende merken. Van sommige merken past een full niet op onze E, van andere merken wel. Mn vwb de zijlengte wil nogal eens verschillen en als het dekje dan zo te lang is, kom je met de gespen van de singel in de knoei. Vind het bovendien ook niet mooi als er een erg groot dekje op ligt, zie je amper het paardje nog Knipoog
In principe hebben we voor onze E (1.50) altijd maat Cob.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:47

Klopt inderdaad dat niet alles past. Silence verzuipt in bijv. Anky Pads.
Maar zoals je op de foto kunt zien passen BR dekjes erg goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:02

Ik gebruik voor vrijwel al mijn paard Full dekjes. Paarden varieren in stokmaat van 1,46 tot 1,66. Het kan prima en een enkel keer valt er een wat groot maar dat is geen ramp.

Met cob is idd ook mijn ervaring dat sommige merken nogal klein vallen en die passen dan alleen op de D-pony's en dat vind ik zonde. Dus altijd Full, dan steken ze maar eens 5cm uit, meestal zie je dat nauwelijks.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:04

Silence schreef:
Klopt inderdaad dat niet alles past. Silence verzuipt in bijv. Anky Pads.
Maar zoals je op de foto kunt zien passen BR dekjes erg goed.

Dat dekje past idd super. Wij hebben ook bijna alle dekjes van BR, bevallen gewoon goed, zelfs bij die lastige rug van onze E Knipoog

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:06

ik gebruik altijd een full dekje voor me e pony want hij heeft op zijn schroft witte haren en dat kan komen door een te klein dekje wat die van mij had ik had eerst cod dekjes en die waren niet groot genoeg voor hem en je kan makkelijk onder een vzd een dressuur dekje doen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:17

Is bij ons nu net precies andersom, een te groot dekje gaat op onze E trekken bij de schoft.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:50

Ik denk dat het ook een beetje met de maat van je zadel te maken heeft..?
Onder een 17,5 inch zadel zou een cob dekje misschien nog passen.... Onder een 18inch zadel MOET je wel een full dekje leggen, of je nou op een E pony rijdt, of op een paard van 1.70 Knipoog
Ik heb zelf ook een klein paardje (grensgeval, ze is 1.59) en een zadel van 17,5 inch. Ik heb daar ook full dekjes onder Haha!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:19

om dabo haar verhaal nog even te verduidelijken. En full of cob dekje heeft nix met de schofthoogte van paard/pony te maken maar met het zadel wat je voor het dier gebruikt. Ik gebruik dus voor mijn D pony met een 17,5 inch zadel full dekjes net als voor mijn kwpn met een 17 inch zadel.

Dressuurdekjes kunnen prima onder een vzh zadel zolang het blad van het zadel er maar niet overheen gaat (en ook dat is opzich geen ramp.

Over dit onderwerp zijn overgens al meer topics geweest...