d trens i.p.v. watetrens dus dan ook bakstukken langer maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

d trens i.p.v. watetrens dus dan ook bakstukken langer maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 20:18

ik reed tot een week terug met een gewone watertrens
sinds een week rijd ik met een d trens
ik kwam erachter dat met het hoofdstel omdoen het hoofdstel veel strakker zat en dus moeilijker was om te doen
Ziek

terwijl ik dus verder niks aan de maat had veranderd; ik had er alleen een ander bit in gehangen
nu denk ik zelf dat dat komt omdat een watertrens grote ronde ringen heeft en d trens kleinere ringenw aardoor het bit dus met dezelfde lengte van de bakstukken strakker komt te zitten
er komt dus meer spanning op de bakstukken; de onderlip stond ook behoorlijk strak gespannen en ik vond de rimpels bij de mondhoeken iets te ver omhoog
ik heb de baktstukken dus aan beide kanten een gaatje langer gemaakt en hoewel het wel vrij los lijkt heb ik zelf het idee dat het beter is
ik kan het hoofdstel weer normaal omdoen; de onderlip staat niet meer strak gespannen en de rimpels bij de mondehoeken zijn iets minder

en ik neem aan dat als de bakstukken te laag zouden zijn dat het paard dan in verzet komt
want immers komt het bit dan te laag hangen en klappert dan tegen de tanden enz. aan waardoor het onprettig wordt voor het paard

echter mijn paard liep vandaag super dus ik neem aan dat het bit dan goed zit

ik zou graag willen weten of meer mensen de ervaring hadden met een ander bit in het hoofdstel dus van watertrens naar d trens of bustrens en dat je dat je dan de bakstukken langer moet maken?

horse_girl

Re: d trens i.p.v. watetrens dus dan ook bakstukken langer maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:20

Als de bitringen groter of kleiner zijn lijkt het me logisch dat je de bakstukken moet verstellen. In de mondhoek mag je 2 rimpels zien, hou ik altijd als regel.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:23

Dat is toch logisch, als de ringen verschillen van grootte moet je dat oplossen door je bakstukken te verstellen.. Sowieso verstandig om dat soort dingen goed in de gaten te houden, ook bij bijv. een nieuw hoofdstel, kunnen de riempjes iets uitrekken waardoor je bit na verloop van tijd lager hangt.
Wel opletten dat je bit nu niet te laag hangt nu, ik heb ook weleens 1 kant een gaatje langer gemaakt en de andere kant niet (wel even je kopstuk scheef trekken dan natuurlijk, zodat je bit niet scheef hangt), omdat het bit anders of te hoog of te laag hing. Maar als je paard er fijn mee loopt is het prima toch.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:24

Het is maar waar je een topic over wil maken. Huilen van het lachen

Het is toch perfect logisch dat als je van bit verwisseld de grootte van de ringen kan verschillen en je de bakstukken moet afstellen op het nieuwe bit...?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:29

maar daar moet je ook maar net bij nadenken dat je dan dus de bakstukken verstellen moet he?
ik heb het vroeger ook wel es gehad hoor,ander bit er aan en ik denk van he waarom zit dat hoofdstel nou zo strak??

tja...die ringen die dus groter( of juist kleiner!) zijn..

weer wat geleerd Haha!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:42

Waarom doen jullie zo flauw ????
Ik zou der zelf ook niet aan gedacht hebben , en ze vraagt gewoon of het een groot verschil is ?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:43

ik doe niet flauw hoor,gebeurd juist wel vaker.
of zoals ik laatst als had dus andersom.
een bit met kleinere ringen er aan, pony maar moeilijk doen, ja hehe wil wel als je bit tussen je voortanden hangt Bloos

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:45

Jou bedoelde ik niet zo zeer, maar de rest wel...
Ik krijg binnekort ook een D trens en had daar denk ik niet aan gedacht,, nou weet ik het wel Lachen

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:47

misschien denk je er niet aan, maar als je het bit te strak of te los ziet zitten dan bedenk je je toch dat het logiscg is om de bakstukken te verstellen?? Das toch niet vreemd..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 20:53

horse_girl schreef:
Als de bitringen groter of kleiner zijn lijkt het me logisch dat je de bakstukken moet verstellen. In de mondhoek mag je 2 rimpels zien, hou ik altijd als regel.

dat klopt dus niet helemaal dat 2 rimpel verhaal want met de watertrens had ik 2 rimpels en met de d trens ook maar bij de dtrens zat het echt te srak

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 20:56

DaphneL schreef:
Dat is toch logisch, als de ringen verschillen van grootte moet je dat oplossen door je bakstukken te verstellen.. Sowieso verstandig om dat soort dingen goed in de gaten te houden, ook bij bijv. een nieuw hoofdstel, kunnen de riempjes iets uitrekken waardoor je bit na verloop van tijd lager hangt.
Wel opletten dat je bit nu niet te laag hangt nu, ik heb ook weleens 1 kant een gaatje langer gemaakt en de andere kant niet (wel even je kopstuk scheef trekken dan natuurlijk, zodat je bit niet scheef hangt), omdat het bit anders of te hoog of te laag hing. Maar als je paard er fijn mee loopt is het prima toch.

mijn paard liep er prima mee maar ik zelf vind het misschien net te laag ( heb nooit eerder d trens gehad maar dez horen natuurlijk sowieso iets lager te hangen en dus niet helemaal strak getrokken te worden aan de ringen dus misschien is het ff wennen ?? )en een gaatjes strakker net te hoog! maar als ik zelf een gaatje prik tussen de 2 gaatjes ben ik ook weer bang dat het scheef gaat of lelijk word

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:05

hoe weten jullie bij je eigen paard of de bakstukken de juiste lengte hebben want ben nu voor de eerste keer toch wel aan het twijfelen: gaatje strakker gaat het hoofdstel erg moeilijk om en de opndelip staat erg strak gespannen en de 2 rimpels zijn te strak
gaatjes losser; hoofdstel gaat goed om; bit hangt wat losser( de d ringen hangen niet te srak maar zitten wat losser), nog wel 2rimpels maar gewoon normaal en ondelip is gewoon, er zit ongeveer 1cm verschil per gaatje

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:09

Ik weet niet of je aan allebei de kanten een gaatje bedoeld of echt maar aan één? Dat maakt ook nog verschil, hoofdstel een beetje scheef geeft niet.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:44

Het was in elk geval niet mijn bedoeling om flauw te doen, maar ik kan me niet voorstellen dat je bij zulke dingen niet nadenkt.. Maar goed, de TS denkt er in elk geval wel bij na, anders stel je geen vraag Knipoog

Ja gaatjes er tussen prikken gaat denk ik niet werken, dan zou ik ook bang zijn voor scheuren. Zoals ik al zei, je kunt ook 1 kant verstellen en dan je kopstuk iets scheef trekken, zodat het bit wel recht hangt, dat zie je verder niet hoor. Vraag anders eens aan je stalgenootjes hoe die je bit nu vinden hangen? Die kunnen dat beter beoordelen dan wij van achter de pc.
Te strak is in elk geval niet goed, dan liever iets te laag vind ik. Maar je moet niet alleen van de mondhoeken uitgaan hoor, wat je zelf al zegt, het gaat erom hoe het bit in de mond hangt en of je paard het fijn vindt. Je kunt ook in z'n mond kijken als hij het bit in heeft, of het bit dan niet te ver doorhangt bijvoorbeeld (bij een gebroken bit) en wat het bit doet als je paard erop kauwt.
Het is toch een kwestie van uitproberen, heb ik ook vaak gedaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:48

even dat verhaal van die 2 rimpels?
je mag maximaal 2 rimpels zien
maar 1 is ook mooi

zijn zelfs paarden waarbij je geen enkele rimpel ziet, als bit netjes hangt en alles verder klopt dan mag dat ook

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:38

Rimpels zegt niet veel, is hooguit een indicatie. De lengte van de mondspleet komt lang niet altijd overeen met de plaats van de lagen. IN de mond kijken of het bit op de juiste plaatst ligt, dan weet je écht wat.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:46

Ik vind het een vreemd gegeven dat je er een week over doet om erachter te komen dat het bit niet lekker ligt, zoiets controleer je toch direct als je iets wijzigt? Zal wel aan mij liggen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:54

Ach, wat zou het nou schelen? Een centimeter ofzo, hooguit 2 misschien. Zó erg is dat nou ook weer niet voor even

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 07:37

Mizora schreef:
Ik weet niet of je aan allebei de kanten een gaatje bedoeld of echt maar aan één? Dat maakt ook nog verschil, hoofdstel een beetje scheef geeft niet.

beide kanten, anders zit het hoofdstel scheef en hangt aan de ene kant het bi strakker dan aan de andere kant en dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 07:39

DaphneL schreef:
Het was in elk geval niet mijn bedoeling om flauw te doen, maar ik kan me niet voorstellen dat je bij zulke dingen niet nadenkt.. Maar goed, de TS denkt er in elk geval wel bij na, anders stel je geen vraag Knipoog

Ja gaatjes er tussen prikken gaat denk ik niet werken, dan zou ik ook bang zijn voor scheuren. Zoals ik al zei, je kunt ook 1 kant verstellen en dan je kopstuk iets scheef trekken, zodat het bit wel recht hangt, dat zie je verder niet hoor. Vraag anders eens aan je stalgenootjes hoe die je bit nu vinden hangen? Die kunnen dat beter beoordelen dan wij van achter de pc.
Te strak is in elk geval niet goed, dan liever iets te laag vind ik. Maar je moet niet alleen van de mondhoeken uitgaan hoor, wat je zelf al zegt, het gaat erom hoe het bit in de mond hangt en of je paard het fijn vindt. Je kunt ook in z'n mond kijken als hij het bit in heeft, of het bit dan niet te ver doorhangt bijvoorbeeld (bij een gebroken bit) en wat het bit doet als je paard erop kauwt.
Het is toch een kwestie van uitproberen, heb ik ook vaak gedaan.

bedankt voor je reactie; je denkt er hetzelfde over als ik; heb idd ook al aan stalgenoten gevraagd maar daar word ik niks wijzer van; de een zegt laag en de ander zegt hoog??

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 07:44

roest schreef:
Ik vind het een vreemd gegeven dat je er een week over doet om erachter te komen dat het bit niet lekker ligt, zoiets controleer je toch direct als je iets wijzigt? Zal wel aan mij liggen.

door omstandigheden heb ik afgelopen week niet elke dag kunnen rijden
ik heb een week geleden en afgelopen dinsdag gereden en gisteren heb ik het aangepast voordat ik ging rijden
een week geleden had mijn paard het hoofdstel al om en toen heb ik het dezelfde maat gelaten dus merkte ik er niks aan( kwam er pas achter met hoofdstel omdoen)
dinsdag had ik iemand laten kijken en die zei dat het prima was maar ik twijfelde dus ben gisteren toch maar zelf gaan dokteren en besloten dat iets lager beter is als te strak

en mijn paard liep op beide instellingen dus zowel strak als losser perfect dus ook mijn paard gaf met rijden niks aan; echter wel met het hoofdstel omdoen(bij het strakker) dus vandaar

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 07:46

Margreet schreef:
Ach, wat zou het nou schelen? Een centimeter ofzo, hooguit 2 misschien. Zó erg is dat nou ook weer niet voor even

ik denk idd 2 cm; elke kant 1 cm; en heb maar 2 keer gereden met de strakke kant en mijn paard liet met rijden niks merken
ik baal wel van mezelf ; heb al veel ervaring met paarden en rijd al ruim 22 jaar(jonge paarden en paarden die gecorrigeerd moesten worden e/o ingereden) maar ik heb nooit nagedacht over bit wisselen Bloos Bloos Bloos

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:28

Het hoofdstel kan ook iets verschoven worden zodat het bit gelijk zit, dan zitten alleen de gespen niet 100% gelijk. Moet ook bij het paard waar ik een eigen hoofdstel van hebt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:51

Lijkt me nogal logisch..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 19:08

nou ik heb vandaag weer gereden met dus iets langere bakstukken net zoals gisteren en goed in de mond gekeken en naar de rimpels in de mondhoek gekeken en ik heb besloten dat het goed zit
ik heb het aan meerdere mensen bij ons op stal gevraagd(ook proffesionele ruiters) maar daar word ik niks wijzer van; de een vind de lengte vd bakstukken waar ik nu rijd te kort en de ander vind ze te lang
ikzelf neigde meer naar te lang maar het bit ligt perfect in de mond heb ik gezien; ik had de neusriem nog niet aangesnoerd en gekeken in de mond en het lag niet te hoog en niet te laag dus naar mijn idee perfect
en mijn paard liep gister super met het bit op deze hoogte en ook vandaag liep hij goed dus..........