sinds een week rijd ik met een d trens
ik kwam erachter dat met het hoofdstel omdoen het hoofdstel veel strakker zat en dus moeilijker was om te doen
terwijl ik dus verder niks aan de maat had veranderd; ik had er alleen een ander bit in gehangen
nu denk ik zelf dat dat komt omdat een watertrens grote ronde ringen heeft en d trens kleinere ringenw aardoor het bit dus met dezelfde lengte van de bakstukken strakker komt te zitten
er komt dus meer spanning op de bakstukken; de onderlip stond ook behoorlijk strak gespannen en ik vond de rimpels bij de mondhoeken iets te ver omhoog
ik heb de baktstukken dus aan beide kanten een gaatje langer gemaakt en hoewel het wel vrij los lijkt heb ik zelf het idee dat het beter is
ik kan het hoofdstel weer normaal omdoen; de onderlip staat niet meer strak gespannen en de rimpels bij de mondehoeken zijn iets minder
en ik neem aan dat als de bakstukken te laag zouden zijn dat het paard dan in verzet komt
want immers komt het bit dan te laag hangen en klappert dan tegen de tanden enz. aan waardoor het onprettig wordt voor het paard
echter mijn paard liep vandaag super dus ik neem aan dat het bit dan goed zit
ik zou graag willen weten of meer mensen de ervaring hadden met een ander bit in het hoofdstel dus van watertrens naar d trens of bustrens en dat je dat je dan de bakstukken langer moet maken?