Hoofdstellen zijn grijzig geworden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Hoofdstellen zijn grijzig geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 14:57

Hey,

Ik heb nu net mn nieuwe hoofdstel binnen, en nu valt het me op dat mijn andere zwarte hoofdstellen toch wel best grijzig zijn geworden in die jaren Nagelbijten / Gniffelen
Maar is dit goed bij te werken? En wat is de beste manier?
Zou het zonde vinden als de hoofdstellen bleven afgeven..

Wat ze zijn eigenlijk nog heel goed, maar niet zo mooi zwart meer.. vind het wel jammer eigenlijk.

(ik heb de zoekmachine gebruikt voor topics, maar de laatste die ik vond was van december 2007 en daarin werd steeds een nieuw hoofdstel aangeraden.. had ik dus niet zo veel aan)

Alvast bedankt Lachen

daniella74

Re: Hoofdstellen zijn grijzig geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:04

Waarschijnlijk zijn ze gewoon vies geworden van het stof, zweet en huidvet. ZOu ze eens heel goed schoonmaken met wat zadelzeep en een schuurpsonsje. Heel voorzichtig het vet eraf poetsen en dan in een bak lederolie laten zwemmen voor minimaal 24 uur. Daarna eens goed uitwrijven en dan is het meestal wel weer zwart.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 16:55

Hmm, ik had het wel al gewoon gepoetst met lederolie maar daar is het wel schoner maar niet zwarter van geworden..

Maar zet het leer niet gigantisch uit en word het niet heel zacht als het zo lang in olie drijft?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:00

Ik heb helaas niet de gouden tip voor je maar, ik zou het nooit met een schuursponsje doen. Het lijkt mij dat je dan enorm veel krassen in je leer krijgt en dat is toch ook niet de bedoeling.
Dan liever een gewone doek en zeer warm water om het vet en vuil op te lossen. Daarna natuurlijk wel goed invetten.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:19

Pikeur schreef:
Hmm, ik had het wel al gewoon gepoetst met lederolie maar daar is het wel schoner maar niet zwarter van geworden..

Maar zet het leer niet gigantisch uit en word het niet heel zacht als het zo lang in olie drijft?

Nee, het zuigt zich vol maar je hebt niet opeens een megagroot hoofdstel. Ik doe het altijd, volgezogen leer blijft lang soepel en scheurt echt minder snel.

Heel heet water is heel slecht voor leer, het is bewerkte dierenhuid die niet tegen hitte kan. Ik zou toch heel voorzichtig met een sponsje werken maar je moet niet gaan boenen en schrobben of het de badkamervloer is.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:22

MandyR schreef:
Ik heb helaas niet de gouden tip voor je maar, ik zou het nooit met een schuursponsje doen. Het lijkt mij dat je dan enorm veel krassen in je leer krijgt en dat is toch ook niet de bedoeling.
Dan liever een gewone doek en zeer warm water om het vet en vuil op te lossen. Daarna natuurlijk wel goed invetten.

Schuursponsjes zou ik ook inderdaad niet gebruiken, maar alleen heel warm water zou ik ook niet doen. Gewoon zadelzeep en handwarm water
en daarna eens goed invetten/olieen lijkt me een betere eerste stap. Het kan ook gewoon iets verkleuring zijn, dat het zwart gewoon iets verbleekt is misschien, net als je wel hebt met zwarte kleding ?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:27

Ik zou eerst eens goed schoonmaken met zadelzeep en beetje water. Dan eens kijken of het met vet/olie opknapt.

Mocht het echt grijs en vaal zijn zou je je hoofdstel weer schoon kunnen maken met zadelzeep, dan met een ontvetter voor leer, en dan in de leerverf zetten (te krijgen bij schoenmaker). Goed laten drogen! en dan eerst weer schoonmaken met zadelzeep en invetten, eventueel paar keer herhalen. Afgeven is minimaal, zeker als je de verf goed in laat drogen en daarna een paar keer schoonmaakt en vet. Ik heb al 2 keer een zadel goed op kunnen knappen op deze manier, witte rijbroek heeft niet te lijden gehad.

Wat je ook kan doen is een potje zwart glansmiddel kopen bij de schoenmaker (met zo'n sponje bovenop), dit geeft een tijdelijk effect, wel het leer gewoon blijven verzorgen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:29

Kelly_Ann: Heb je hiermee je hele zadel gedaan? En wordt het dan mooi egaal?
Mijn zadel is groen/grijs. Haha!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:37

Groen grijs? dat klinkt niet zo gezond Tong uitsteken

Mijn zadel had bruinige plekken van beugelriemen, heb het hele zadel gedaan, de verf is heel (waterig )dun dus goed egaal te verdelen. resultaat vond ik verbazingwekkend goed, zadel is er als nieuw mee geworden.
Moet wel zeggen dat mijn zadel van een goede kwaliteit leer is, kan me voorstellen dat leer van mindere kwaliteit wat anders reageert op verf.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:41

Gewoon schoenpoets gebruiken. Ik heb die van een euro bij de c1000 en die kan je zo smeren. Even in laten trekken en dan op poetsen. Wordt echt weer mooi. En dan daarna natuurlijk bij houden met invetten en dan om de zoveel tijd weer met schoenpoets.

edit. Het leer van te voren natuurlijk wel eerst goed schoonmaken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:44

xxelviraxx schreef:
Gewoon schoenpoets gebruiken. Ik heb die van een euro bij de c1000 en die kan je zo smeren. Even in laten trekken en dan op poetsen. Wordt echt weer mooi. En dan daarna natuurlijk bij houden met invetten en dan om de zoveel tijd weer met schoenpoets.

Dat werkt niet. Is leuk als je een zadel wilt verkopen... Je poetst nl. een extra laagje erop, dat gaat lekker in je rijbroek zitten. Vooral niet grappig met witte rijbroeken. Verven is de enige optie maar het resultaat daarvan is ook niet blijvend.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:45

Dat werkt bij mij anders goed hoor. Gebruik ik al jaren zo..... En het gaat over een hoofdstel niet over een zadel. Haha!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 19:49

Kelly_ann schreef:
Wat je ook kan doen is een potje zwart glansmiddel kopen bij de schoenmaker (met zo'n sponje bovenop), dit geeft een tijdelijk effect, wel het leer gewoon blijven verzorgen.

Oh dat hebben we volgens mij Ja

Ben nu even aan het proberen met een paar teugels --> schoonmaken --> schoenenpoets --> ledervet
Met een hoofdstel zwarte rapsode ofzo (van dat vet wat mn vader voor zijn kisten gebruikt

En ik ga nu even dat ding met sponsje opzoeken.
Ben wel benieuwd wat het beste werkt Nagelbijten / Gniffelen

Mijn zadel is ook vaal geworden... niet verkleurd met wel kaal zeg maar op de plekken van mn laarzen.
Vind het wel jammer maar durf er niks aan te doen Nagelbijten / Gniffelen

Nu ik aan laarzen denk.. misschien kan ik die petrie créme ook nog wel even proberen Pling
Op naar het volgende hoofdstel *LOL*

En dan ook nog even een paar teugels met alleen schoenenpoets proberen.. Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:53

daniella74 schreef:
Waarschijnlijk zijn ze gewoon vies geworden van het stof, zweet en huidvet. ZOu ze eens heel goed schoonmaken met wat zadelzeep en een schuurpsonsje. Heel voorzichtig het vet eraf poetsen en dan in een bak lederolie laten zwemmen voor minimaal 24 uur. Daarna eens goed uitwrijven en dan is het meestal wel weer zwart.

Dat is dus echt het reinste verkrachten van leer! Scheve mond Dit zuigt zich vol waardoor het te zacht wordt en de stevigheid er compleet uit gaat, te veel druk en het scheurt of knapt. Geen goede tip.

OT: Je kunt niet van een hoofdstel verwachten dat het na jaren gebruik ; zweet, druk en wrijving; er nog steeds net zo uit ziet als toen het nieuw was hoor. De textuur kan wel hetzelfde blijven, daar niet van. Maar wat je kunt doen om het weer te doen opleven is het gewoon een grote beurt geven; schoonmaken met een zachte spons en wat water, zadelzeep en laag vet. En dit dan 1 keer per 2 a 3 weken herhalen, en je zult zien dat je hoofdstel er weer wat beter gaat uit zien. Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:51

Kelly_ann schreef:
Groen grijs? dat klinkt niet zo gezond Tong uitsteken

Mijn zadel had bruinige plekken van beugelriemen, heb het hele zadel gedaan, de verf is heel (waterig )dun dus goed egaal te verdelen. resultaat vond ik verbazingwekkend goed, zadel is er als nieuw mee geworden.
Moet wel zeggen dat mijn zadel van een goede kwaliteit leer is, kan me voorstellen dat leer van mindere kwaliteit wat anders reageert op verf.

Zadel wordt elke dag intensief gebruikt, in weer en wind. Knipoog
Leerkwalititeit moet goed zitten, is een stubben.
Zal eens langst een schoenmaker gaan!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:31

asjemenou schreef:
Zal eens langst een schoenmaker gaan!

Die zal vast wel meer verstand hebben van leer verven ja Ja
Dan blijft het denk ook langer goed als dan dat je het zelf gaat verven.

Petrie laarzenverzorgingsmiddel wil ik trouwens zeker aanraden voor hoofdstellen Haha!
Eerst even schoonmaken met de Cleaner en daarna de Cream dr overheen.
Ik neem aan dat het geen kwaad kan?