Driepunts singelsysteem en vraag 2ehands zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRupsje

Driepunts singelsysteem en vraag 2ehands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 19:40

Ik ben op zoek naar een nieuw dressuurzadel en kom regelmatig zadels tegen met een zognaamd driepunts singelsysteem. Maar hoe werkt dat precies, iets met een voorsingel meen ik te hebben begrepen, maar kan me er werkelijk niets bij voorstellen, heb al heel wat gezocht, maar niets concreets gevonden, vandaar dit topic. En wat doe je met de 3e singelstoot als je hem niet gebruikt, want bij een springzadel heb je er geen last van, maar zo'n losse lange dressuurzadeldingelstoot gaat toch in de weg zitten?

Ik heb verder ook 2 zadels op het oog: een rossner zo goed als nieuw, en een kieffer wien uit 1990 als ik het nummer goed het begrepen. Beiden zelfde vraagprijs, incl. toebehoren. Is een kieffer van die leeftijd (die weliswaar de laatste jaren weinig is gebruikt) nog steeds van goeie kwaliteit, en misschien betere kwaliteit dan een rossner?
Laatst bijgewerkt door SuperRupsje op 11-09-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lovey_ou

Re: Driepunts singelsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:45

ik heb geen verstand van zadels en snap dus ook niet helemaal wat je bedoelt. Maar die 3de is er voor als er 1 afbreekt. Als ik je goed volg hoor Knipoog

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:06

Ja dat dacht ik dus ook, bij vzh en springzadels. Maar het zadel waar het om gaat heeft dus een 3e langere singelstoot. Lijkt me uds voor iets anders bedoeld.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:10

het 3 punts systeem was volgens mij zo'n idee
|\/
| |
dus de 2e stoot kan ''verschuiven'' aan de 'v' om op die manier op 3 punten druk te zetten..
(jeetje moeilijk uit te leggen Nagelbijten / Gniffelen )
ik ga intussen even googlen Nagelbijten / Gniffelen
edit; Afbeelding
een klein plaatje, maar misschien ondersteunt het mijn krakkemikkige uitleg Knipoog
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 11-09-08 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:11

je hebt gewoon 3 singelstoten in hetbegin. Aan het einde ( net aan het einde van je zweetblad) worden 2 -1singelstoot, en dan heb je natuurlijk nog gewoon de andere Knipoog
bedoel je dat? want dat heb ik Lachen heb er in het begin 3, dan 1

Afbeelding

SuperRupsje

Re: Driepunts singelsysteem en vraag 2ehands zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:19

Ja ik snap het niet zo goed, op de ene foto lijkt het idd zo'n v-vorm, maar op een andere foto lijkt het ook alsof er wel echt 3 singelstoten zijn. Het gaat om advertentienr 192543495 op MP. Maar misschien ben ik gewoon blinT hoor (helaas niet blonT van mezelf Tong uitsteken )

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 20:19

Overigens is jullie uitleg heel duidelijk hoor Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:28

het grote plaatje is hetzelfde idee
die rechtse stoot gaat naar de middelste, en je kunt de rechtse korter maken met dat schuifding als ik het goed zie Lachen
zelfde soort idee als het mini-plaatje van mij Lachen alleen ietsje anders uitgevoerd Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:57

Het 3 punt systeem (ook wel Y vorm) verdeelt de aansluiting op de rug zeg maar wat meer, wat ik echter prettig vind aan dit systeem is dat de zadels niet naar voren glijden, wat nogal eens het geval is bij paarden met lage schoft. De singelstoot aan de voorkant bij de wrong noemen ze dan ook wel (ingebouwde) voorsingel.
Als ik moest kiezen tussen de Rossner en de Kieffer van 1990, dan zou ik voorde Rossner gaan. Een Kieffer van die leeftijd heeft een heel smal kamerkanaal waardoor de ruggegraat van je paard kwetsuren kan krijgen. Afgezien daarvan zit de Rossner super (vind ik) en de Kieffer waardeloos (vind ik). De Rossner heeft wel een roze/rode zadelnagel (embleempje op het rokje) neem ik aan?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:12

Misschien is deze foto duidelijker:
Dit is mijn zadel en je hebt maar 2 stoten maar de 2e stoot zit aan een V-riem waardoor er aan de boom 3 punten zijn waaraan de singelstoten zitten.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:29

De bedoeling van dit singelsysteem is dat je ook de achterkant van het zadel meer naar beneden (vast)trekt en dus een gelijkmatiger verdeling van druk krijgt.
Het is bij dit systeem dus wel erg belangrijjk dat je een goed passend zadel hebt, want als dat niet het geval is dan forceer je dus meer druk op één punt.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:47

Dank jullie allemaal voor de antwoorden, geloof dat het me iets duidelijker is. Nu nog een paar zadels uitproberen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:48

kaj schreef:
Misschien is deze foto duidelijker:
Dit is mijn zadel en je hebt maar 2 stoten maar de 2e stoot zit aan een V-riem waardoor er aan de boom 3 punten zijn waaraan de singelstoten zitten.
Afbeelding

Ingebouwde voorsingel. Nooit de voorste stoot strakker doen dan de achterste want dan kan je zadel gaan knijpen aan de voorkant. Op de achterste singelstoot staat de druk die normaal op twee stoten zit bij een zadel zonder voorsingel.