tong over het bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_liesje_x

tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 18:33

ik weet niet of dit goed staat hoor,
maar vandaag deed ik mijn paard voor het eerst een hoofstel met bit in, ze moet nog beleerd
worden dus het is niet met rijden ofzo,
ik ging gewoon rondjes lopen met haar, maar ze deed heel vreemd, haar mond open en helemaal
scheef met haar hoofd. kwam er dus achter dat ze haar tong over het bit deed en moeite
aan het doen was om de tong weer terug te krijgen
voor de rest reageert ze er wel goed op, met een beetje op het bit knabbelen enzo
maar nu vraag ik me af of ik er iets tegen moet/kan doen? of dat dit
een normale reactie is en het zo weer over gaat..

8nnemiek

Re: tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:55

Kan best dat ze even aan t uitproberen was wat dit rare ding in haar mond nu weer is.. en dat ze er nu achter is dat t niet fijn is om de tong er overheen te hebben. Kans dus dat ze het nu niet meer doet. Ik zou dus even afwachten. Als ze het blijft doen moet je eerst even de tanden controleren, kijken of het niet komt doordat ze ergens pijn heeft.. En dan zou je bijvoorbeeld een ander bit kunnen proberen. Soms kan het worden opgelost met een andere metaalsoort of bv kunststof bitstuk, soms met een ander vriendelijk mondstuk, en soms kan een tongboog in t bit wel helpen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:20

Tycho deed dit eerst ook, maar dat wedr steeds minder tot een aantal weken geleden. Toen kreeg hij voor het eerst een stangbitje in (daarvoor dubbelgebroken) en deed hij het weer. 2 weken later was dat ook weer over!

Ik zou het dus ook even afwachten!

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 19:28

oke! ik heb er nu een dubbelgebroken bitje in,
een vriendin van me had het over een dikker bitje? weet niet of dit aan te raden is?
ik wil het eerst wel even een paar weken aankijken, en als ze het dan nog doet
een tandarts erbij

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:31

Zit je bit wel hoog genoeg? Ik had mijn bit bij mijn 3jarige ook een gaatje lager hangen, en toen had ie ook constant zijn tong erover. Nu heeft ie keurig 2 rimpeltjes in zijn mondhoeken en zijn tong blijft netjes onder het bit.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:13

ja hij zit hoog genoeg, had hem al een gaatje hoger gehangen toen ze dat deed

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:29

Als een paard zn tong eroverheen gooit, kan een bitlepel werken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:08

LoveStella, in dit geval gaat het om een jong dier die voor het eerst een bitje in heeft. Knipoog De reactie van het dier is waarschijnlijk pure onwennigheid.

TS, tandarts erbij halen lijkt me niet verkeerd, zoals al eerder werd aangegeven. Wat betreft de dikte van het mondstuk, dat zul je moeten uittesten. Een paard met een klein bekkie doe je geen plezier met een hele dikke bustrens. Als je paard aan het gevoel van iets in haar mond is gewend, zal ze gauw genoeg aangeven wat ze wel of niet fijn vind.

Persoonlijk vind ik een dubbelgebroken trens fijn.

Succes. Lachen

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:32

ik zou er een bit in doen met een tongspeeltje of een tonglepelbit

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:38

risa schreef:
ik zou er een bit in doen met een tongspeeltje of een tonglepelbit

paard heeft voor het eerst een bit in!
Heel veel paarden doen dit als ze voor het eerst een bit in hebben!
Gewoon even laten wennen en inderdaad goed kijken of het bit niet te laag hangt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:42

geen paniek, bij de eerste keren wil een paard nu eenmaal aftasten, geef hem ook die gelegenheid. blijf er in eerste instantie af, doe het bit in en laat het paard zijn gang gaan. een paard is uitstekend in staat om dit zelf te onderzoeken, hoe meer wij ons ermee bemoeien hoe vervelender het over het algemeen wordt. hang het bit niet gelijk te hoog, maar dusdanig dat de tong erover kan en ook weer terug. als gewenningsbit vind ik meestal een ongebroken het prettigst, evt. met tongboog zodat de tong lekker de ruimte heeft om te rommelen. geef het paard gewoon de tijd, doe het bitje in en blijf eraf. dan komt hij zelf wel tot de juiste conclusie.

Gileraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:54

mijn pony deed het ook, heb hem wat hoger gedaan en meteen was het over! was ook de 1ste keer!
hij reageerde ook stukken beter