Overmatig schuimen op bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Overmatig schuimen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:09

Ik heb nu sinds 3 dagen een tinker die nu heel erg schuimt op d'r bit. Nu weet ik dat schuimen goed is maar zij doet dit heel erg. En daarbij begint ze al te schuimen zodra ze bit in heeft. En voordat ik erop zit staat ze al met een mond vol schuim. Verder neemt ze het bit ook niet goed aan en loopt er heel erg op te kauwen.

Ik rijd haar nu op een wat dunnere enkelgebroken watertrens. Dit moet dus een ander bit worden maar welke?
Ze is voorheen op een wat dikke enkelgebroken trens gereden maar weet eigenlijk niet meer of ze daarop ook zo erg schuimde.

Wie heeft tips wat dus de oorzaak is van het erge schuimen en wat voor soort bit ik dus beter kan nemen.

wietske100

Re: Overmatig schuimen op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:11

eeh dat ze er op zit te kauwen en te schuimen betekent dat ze hem heel lekker vind Clown
ik heb geen idee of je en andere moet nemen . denk et niet .
kneepjes maken op de teugel . geeft hij/zij dan ook niet na?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:23

Kauwen betekent niet altijd dat ze hem lekker vind. Is ook teken van het niet fijn vinden van het bit door ofwel het niet goed hangt ofwel het type bit niet fijn vinden. En dit is bij haar het geval.
Laatst bijgewerkt door shetlandfan op 09-09-08 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:24

Is het bit erg dicht? Kan je paard makkelijk slikken als het het bit inheeft? Een klein schuimlaagje op de lippen is normaal maar het moet er niet met vlokken afkomen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:29

Hoe bedoel je is het bit erg dicht?

Ik vermoed dat ze nu problemen heeft met slikken met dit bit. En het schuim komt er nu inderdaad met vlokken af.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:36

Mwaha ik kan niet eens typen. Ik bedoelde dik natuurlijk. Als het bit teveel ruimte in de mond inneemt kan het zijn dat het paard moeite heeft met slikken en alles dus gewoon laat lopen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:41

kun je nieteen ander bitje lenen van iemand om een st e kijken hoe ze daarop reageerd?

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:46

Nee, het is wat dunne watertrens. Zelfs dunner dan waar ze voorheen op liep.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:53

Hmm heeft er wel eens een tandarts naar haar gekeken? Weet niet hoe oud ze is (ivm wisselen). Kauwen kan idd ook een vorm van protest zijn. Kauwen op het bit is goed maar overmatig kauwen, mond open enz zijn weer niet goed.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:00

Ze is 10 jaar. Tandarts had er volgens vorige eigenaren half jaar geleden nog naar gebit gekeken en had toen geen problemen.

Het is nu protest dat merk ik aan alle kanten. Ik ben dus aan het zoeken wat er precies mis kan zijn aan het bit en wat er moet veranderen.

Ze kan nu waarschijnlijk niet goed slikken dus dan zou ik geloof ik een bit moeten hebben met meer tongvrijheid zodat ze beter kan slikken?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:01

Ik zou toch voor de zekerheid een tandarts eventjes laten kijken miss dat die ook nav de vorm en ruimte in haar mond een advies voor een goed bit kan geven. Tongvrijheid betekent minder druk op de tong meer op de lagen. Mijn pony reageert heel heftig op druk op de tong en met iets tongvrijheid is hij wel rond te sturen zonder om de haverklap het bekkie open te hebben

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:14

Als ik er niet uitkom wordt het zeker dan maar een tandarts laten kijken.

Wil even kijken of ik het zo simpel op kan lossen.
Ik wil nog een dikkere bustrens proberen gezien dat dat type bit heeft gelopen en of dat beter werkt.
Dat zou tegen logica in zijn gezien met dikker bit minder ruimte in de mond heeft en dus nog moeilijker kan slikken. Maar misschien dat het dan wel wat makkelijker in d'r mond ligt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:15

is het enkel of dubbelgebroken? Je kan evt ook ongebroken proberen of ongebroken met tongboog maar weet niet hoe makkelijk die te verkrijgen zijn.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:15

Eigenlijk zeg je 't zelf al in je openingspost. Knipoog
shetlandfan schreef:
Ik rijd haar nu op een wat dunnere enkelgebroken watertrens. [...]
Ze is voorheen op een wat dikke enkelgebroken trens gereden maar weet eigenlijk niet meer of ze daarop ook zo erg schuimde.

Goed plan om dezelfde dikte weer te proberen. Wellicht is het ook een idee om contact met de vorige eigenaar op te nemen met de vraag of ze daar ook zo op het bit schuimde?

Ander materiaal kan ook verschil maken. Sommige paarden schuimen meer/makkelijker op een koperen of Aurigaan bitje.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:29

Ongebroken zou ook nog optie kunnen zijn.

Het is nu een enkelgebroken bit, zou een dubbelgebroken wat kunnen zijn? Die kan ik nog wel van iemand lenen om uit te proberen.

Het is nu een RVS bit, dus met koper of Aurigaan zou het nog erger moeten wezen.

Wordt morgen maar eens in de paardenwinkel neuzen wat ze hebben aan bitten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:32

persoonlijk prefereer ik dubbelgebroken omdat die niet het notenkraker effect hebben wat bij een enkelgebroken bit wel gebeurd. Je kan dat iig eens proberen. En anders heb je gelukkig nog genoeg verschillende mogelijkheden.

Gileraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:33

Mijn paard deed het ook, ik had een enkel gebroken bit, nu ik een dubbelgebroken gebruik doet hij het niet meer!
Zou dus kijken of je er 1 van iemand kan lenen en kijken hoe hij/zij erop reageert!
Succes Cool

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:33

Heb je al wel eens geprobeerd bitloos te rijden? Of anders dubbelgebroken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:20

overmatig schuimen is vaak een slikprobleem, een schuimlaagje op de lippen is prima maar als de vlokken en het kwijl je om de oren vliegen is er iets niet in orde. extreem veel kauwen idem dito. het feit dat het paardje het bit niet goed aanneemt zegt hierin ook al één en ander. blijkbaar ervaart hij het huidige bit niet als prettig, je zegt zelf ook al op te merken dat het protest is, een ander bit of optoming lijkt me dan ook een logische keuze.

gewoon een paar bitten proberen, dubbelgebroken of ongebroken hebben minder snel een knijp- of prik invloed in de paardenmond, wat al een zekere verlichting kan geven. een poosje pauze voor wat betreft bitten is ook niet slecht, eventjes zonder rijden en ondertussen op het gemakkie op zoek naar een bit wat het paard prettiger vindt.