Zacht bit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Zacht bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:08

Een vriendin van mij heeft een nieuw paard wat zij rijd. Het paard is erg gevoelig in de mond, en heeft nu een dubbelgebroken bit. Zij vroeg mij, wat nog zachter is als een dubbelgebroken bit.

Dit vraag ik mij dus ook af... Iemand het antwoord?

Puchje

Re: Zacht bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:10

Ongebroken of bitloos.

Er zijn hier al zóóóóóveel topics over.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:17

Ongebroken? Je zou denken dat dat juist scherper is (ik althans).

Heb het al gemeld trouwens van het topic. Ik had eerst niets gevonden bij zoeken. Ik heb net anders gezocht, toen vond ik mijn antwoord.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:54

Heeft ze een dubbelgebroken bit met bol tussenstukje?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:32

Ongebroken kan inderdaad zachter zijn omdat het de mondhoeken niet bij elkaar kan knijpen. Gebroken bitten doen dit wel. Maar niet elk paard vindt een ongebroken bit echt fijn. Het is echt verschillend per paard.
Verder inderdaad bitloos.

Maar wat ik mij als eerste afvraag; heeft het paard geen pijn in de mond waardoor hij zo gevoelig is? Hoe oud is het paard? Van 3 tot 6 jaar zijn paarden aan het wisselen, misschien dat er tanden aan t doorkomen zijn of los zitten? Dat is namelijk de reden waarom westernpaarden t/m 6 jaar vaak bitloos (op bosal bv) worden gereden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:21

is bij elk paard ook weer anders wat lekkerder is
ik rijd mijn paard met een onderleg trens dubbel gebroken andere vind hij al snel te dik en dus niet prettig terwijl het voor een ander paard weer te scherp kan zijn.

ach ik zeg altijd maar zo een bit is zo zacht of scherp als de ruiter wil. inderdaad bitloos kan zacht zijn maar in de handen van een ruige ruiter is dit niet bepaald zacht (ligt ook weer aan het soort bitloos)

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:31

Hi!

Ik zou een rubberen bitje, ongebroken aanraden of een enkel gebroken appel-bitje

Veel succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:40

Ik rijd mijn gevoelige merrie met een Happy Mouth bitje, misschien is dat een optie om eens te proberen?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:49

Heb een zeer gevoelige merrie, die ook zeer uitgesproken is in wat ze prettig vindt... Of niet. Ik rij haar bitloos of met een pelham, ongebroken. Dat is het bit waarbij ze zich het gelukkigst voelt, al jaren. Heb vanalles geprobeerd, maar dat is hem geworden.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:16

Bitloos, dubbelgebroken naar de mond gevormd, dubbelgebroken met rubber, ongebroken. Je zou het beste even langs kunnen gaan bij een ruitershop, daar kunnen ze je het precies vertellen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:21

het verschilt echt totaal per paard,
mij lijkt een K&K sprenger dynamic een fijn en zacht bit,maar als het paard niet fijn reageert op dubbelgebroken is dat ook niks.

bitloos is ook een mogelijkheid,maar let op,dat is lang niet altijd zachter of vriendelijker

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:11

mijn paard is erg content met de KK dynamic, mijn pony heeft een mylertje. wat een paard prettig vindt bepaalt hij zelf, natuurlijk is het ene bit in beginsel al zachter dan het andere maar uiteindelijk bepaalt het paard wat hij fijn vindt, niet de ruiter. enkelgebroken zou ik iig afraden bij een paard met een smallere onderkaak, daarbij notenkraakt zo'n bit te snel, plus dat enkelgebroken bitten nog weleens in het gehemelte willen prikken. zelf gebruik ik om die redenen helemaal geen enkelgebroken meer, tenzij een paard erom vraagt maar tot op heden is dat niet gebeurd.
veel paarden vinden een ongebroken bit prettig, het kan niet knellen in het mondstuk en ligt rustiger in de mond dan een beweeglijker bit.

bekijk de mond van je paard en ga eens voorzichtig een paar dingen proberen, paard geeft vanzelf aan wat hij wel of niet prettig vindt. paarden die bitten in het algemeen niet prettig vinden zijn vaak gebaat bij bitloos, en ook daar zijn de mogelijkheden bijna eindeloos en zal je ook even moeten zoeken naar wat het paard prettig vindt.