mijn paard is erg content met de KK dynamic, mijn pony heeft een mylertje. wat een paard prettig vindt bepaalt hij zelf, natuurlijk is het ene bit in beginsel al zachter dan het andere maar uiteindelijk bepaalt het paard wat hij fijn vindt, niet de ruiter. enkelgebroken zou ik iig afraden bij een paard met een smallere onderkaak, daarbij notenkraakt zo'n bit te snel, plus dat enkelgebroken bitten nog weleens in het gehemelte willen prikken. zelf gebruik ik om die redenen helemaal geen enkelgebroken meer, tenzij een paard erom vraagt maar tot op heden is dat niet gebeurd.
veel paarden vinden een ongebroken bit prettig, het kan niet knellen in het mondstuk en ligt rustiger in de mond dan een beweeglijker bit.
bekijk de mond van je paard en ga eens voorzichtig een paar dingen proberen, paard geeft vanzelf aan wat hij wel of niet prettig vindt. paarden die bitten in het algemeen niet prettig vinden zijn vaak gebaat bij bitloos, en ook daar zijn de mogelijkheden bijna eindeloos en zal je ook even moeten zoeken naar wat het paard prettig vindt.