Paard reageerd 'heftig' op uithalen bit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard reageerd 'heftig' op uithalen bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:16

Sinds kort rijdt ik een 6 jarige Fries die nog heel vers is onder het zadel.
Dus is nog gewoon niet zo heel veelgewent, maar doet wel vrolijk mee met
alles.
Nu heb ik één dingetje gemerkt wat wel heel vervelend is, als ik na het rijden het hoofdstel
afdoe dus het bit uit zijn mond wil halen houdt hij het bit vast en kan het er slecht uitkrijgen.
Hij komt dan half omhoog, reageert puur uit paniek, en het bit blijft dan hangen tussen zijn tanden.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Snoepje geven en belonen?

Apple

Re: Paard reageerd 'heftig' op uithalen bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:18

Wellicht dat een paar keer het bit te snel uit zn mond is gehaald of pijnlijk tegen zn tanden is gekomen waardoor hij het niet los durft te laten.

Oplossen met een snoepje lijkt me een goed idee of anders een stukje appel/wortel in elk geval iets aantrekkelijks.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:29

Probeer het zo voorzichtig mogelijk te doen met iig 1 hand op zijn neus waardoor zijn hoofd niet omhoog kan.
Hou in die hand ook het hoofdstel bij elkaar en laat em voorzichtig door je hand glijden waarbij je wel die neus omlaag houdt en vang met je andere hand het bit heel voorzichtig op en haal em voorzichtig uit zijn mond.
Doet ie zijn mond niet open, even met je hand die je dus over hebt bij de zijkant naar binnen waardoor de mond open gaat.
Beloon em flink na de tijd door "braaf" etc en een snoepie oid.

Succes iig.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:49

Mijn paard kan soms ook heel heftig reageren op het bit.
Ik heb gemerkt dat hij zo reageert als ik te snel ben met uitdoen. Nu haal ik het kopstuk over de oren en wacht dan even totdat hij begint te kauwen en dan laat ik het bit rustig zakken.
Zelf rustig blijven, is natuurlijk erg belangrijk!

De tip van Ans vind ik ook erg goed. Als je zachtjes druk uitoefent op de neus zal je paard minder geneigd zijn zijn hoofd in de lucht te gooien.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:51

Mijn Fries heeft dat ook gehad, en achteraf bleek dat er een haak op een van haar tanden zat waardoor elke x het bit pijnlijk tegen die haak aankwam. Tandarts was geweest en nu gaat het super!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:01

Mijn paard doet het als ik S&T afdoe. Rustig laten zakken helpt, na een paar keer had ie door dat het niks ergs is. Daarna snoepje geven en hij had het heel erg snel door, nu doet hij zijn mond al open als ik het uit wil doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:09

Heeft hij geen last van zijn (doorkomende) hengstenkiesjes?

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:10

Wij hebben een pony op stal die helemaal in paniek raakt bij et bit uitdoen. Ze gaat omhoog en slaat achterover als je niet oppast.

Wij doen nu het bakstuk los, laten dit een heel kein stukje vieren, dan doet ze haar mond zelf open en glijd het bit eruit.
Bakstuk weer vast, hoofdstel achter haar oren weg en er is geen enkel probleem.

We zijn ook opgehouden met proberen op de normale manier want de pony wil het niet.

Wie weet wil jou fries het op deze manier ook wel op een rustige manier.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:32

Bedankt voor jullie tips, super!
ga het morgen meteen proberen, ik was bang dat als je lichte druk op zijn neus zou
uitoefenen dat hij dan in paniek zou raken, heb hier nu een bevestiging voor gekregen.
En natuurlijk gewoon in alle rust veel oefenen.

LindyH schreef:
Heeft hij geen last van zijn (doorkomende) hengstenkiesjes?

Zou nog best wel eens kunnen, ik voel ook een extra tand bij het gedeelte waar je je vinger kan stoppen met het indoen van het bit.
Daar het paard niet van mij is zal ik dit eens navragen bij de eigenaar wanneer er voor het laatst een tandarts bij is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:58

Heb de tips nuttig gebruikt Lachen

Bakstukken voor zijn neus gehouden zodat het bit in zijn mond blijft,
snoepje en hij opend al zijn mond zodat ik heel rustig het bit eruit kan halen.

Om even over die tand terug te komen, die zit er idd.
Bij het lege stuk waar zijn bit behoort te zitten zit een hele
grote tand, daar heeft hij duidelijk last van want daar blijft het bit
ook op hangen, weet iemand wat voor ding dat is?

Ik zal het iig melden aan de eigenaar Lachen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:07

Dat is inderdaad een hengstentand of haaktand. Ze komen door op 5 à 6 jarige leeftijd. Het bit hoort hier niet tegenaan te komen als het er eenmaal in zit, dus misschien moet je de bakstukken wat korter maken.
Maar het kan ook zijn dat hij alleen tijdelijk even last heeft, omdat die tanden aan het doorkomen zijn. Dan moet je misschien even bitloos rijden en als dat niet kan, dan even helemaal niet.
Laat er anders even een tandarts naar kijken. Die kan vast wel zeggen of het tijdelijk is of niet.