scheef zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

scheef zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 12:18

Ik heb pas een nieuw zadel en al gelijk heb ik steeds het gevoel dat ik scheef zit. Ik moet mijn gelijke beugelriemen ongelijk zetten om een beetje recht te zitten. De beugelriemen zijn niet rekbaar en dus gelijk. Mijn bijrijdster heeft dit ook dus aan mijn zit ligt het niet. Al ik mijn benen zonder beugels naar beneden laat hangen zit mijn ene knie beter tegen de wrong aan dan de ander.

Op het ook zie je niet veel aan het zadel alleen dat het lijkt dat het en kniekussen/zweetblad hoger ligt dan de ander. Als ik mijn beugels recht naar beneden laat hangen, hangt de ene 1 a 2 cm meer naar voren dan de ander.

Als ik alles opmeet dat lijkt alles te kloppen, alleen als ik de afstand meet tussen de beugelriemhaak en de voorkant van het zadel dan zit er een halve centimeter verschil in.

Zou het probleem daar aan kunnen liggen of ben ik nou echt een mieren****** ?

Oftewel, kan ik hiermee naar de zadelpasser/verkoper of zal deze me dan raar aankijken?

MarliesV

Re: scheef zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:22

Gelijk mee terug gaan natuurlijk. Als het zadel scheef is, en dus verder wel recht ligt op je paard ed, dan kan je alleen maar het paard storen ind e beweging. Jij gaat zo ook scheef zitten en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Gewoon je weer melden dus. Productiefoutje?

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:24

Ik zou contact opnemen met passer/verkoper. Iets klopt er overduidelijk niet, aan de deskunige de taak om het op te lossen. Een zadel is duur genoeg dus dat moet gewoon goed zijn!

Succes

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:26

Aan een nieuw zadel moet je altijd even wennen maar als je dus scheef zit en je kunt uitsluiten dat je paard op een ongelijke ondergrond staat en het zadel ligt recht mag je je natuurlijk afvragen of je zadel scheef ligt. Haal diegene er bij waar je het gekocht hebt, die heeft er kijk op en kan het wellicht beoordelen waarom het zo voor je voelt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:29

Vergelijk eerst eens je beugelriemen door ze van het zadel af te halen en naast elkaar te liggen (niet uitrekbaar of niet).
Ligt het niet aan je beugelriemen, kijk dan eens goed naar je houding (en wees heel kritisch). Ben je aan beiden kanten even soepel in je heupen, benen en rug? Kan natuurlijk best dat jullie allebei een beetje scheef zijn. Naast jullie als amazones kan ook het paard scheef zijn (grote kans van zelfs). Ga eens achter je paard staan als deze helemaal vierkant staat, staat de heupen even hoog? Heeft je paard meer moeite met buiging aan een kant ivm de andere kant? Treedt het ene achterbeen makkelijker onder dan het andere? Is de ene kant van het lichaam gespierder dan de andere kant? Allemaal symptomen die kunnen wijzen op scheefheid. En op een scheef paard, glijdt je zadel ook scheef en ga jij dus ook scheef zitten. Laat de veearts (of een ostheo) eens je paard checken.
Als laatste check ga je met je zadel naar de zadelmaker (neem een goede, die je vertrouwt). Het zadel kan scheef gemaakt zijn, maar ook scheef geworden door één van bovenstaande problemen.

Edit: niet goed gelezen, zie nu dat het zadel net nieuw was. Had je dit bij voorgaande zadels ook? Zo niet, hup, naar de zadelmaker (of passer).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:55

Het kan altijd dat een zadel wat scheef is, heb er 1 gehad waarbij het rechter zweetblad verkeerd ingenaaid was, hierdoor trok het zadel mn aan de achterzijde naar rechts weg. De afstand beugelriemhaak naar voren toe dient aan beide zijden gelijk te zijn. Althans is bij onze zadels wel zo en lijkt me ook niet meer dan normaal. Ik zou dus terug met het zadel. Ben wel nieuwsgierig naar het merk overigens Knipoog

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:45

Bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad een nieuw zadel en bij mijn vorige zadel had ik dit niet. Het is een JC zadel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:05

Ik heb ook 2 jc zadels, heb er gelukkig geen problemen mee.
Mijn oudste zadel is nu ruim 10 jaar oud en de andere ruim 3 jaar. Zeker bij een nieuw zadel even aan de bel trekken of iemand die zadelmaker is er even naar laten kijken niet alleen zo maar ook op het paard en als jij er op zit. Dan kan je goed laten zien wat je voelt.