Boomloos springzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Boomloos springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:02

Naar aanleiding van een bekende met een paard met een rug waar ze maar moeilijk een passend springzadel voor kan vinden, vraag ik me af of er boomloze zadels bestaan die echt springzadel model hebben.
Dit model is noodzakelijk omdat er serieus mee gesprongen en SGW gereden zal worden...
Nu kwam ik op Google wat tegen over een Trekker zadel maar op hun site kwam ik er zelf niet helemaal uit of ze nou echt specifiek een springzadel hebben...

Wie heeft er tips of ideeen?
Bedankt alvast.

8nnemiek

Re: Boomloos springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:56

Boomloze zadels zijn eigenlijk wat minder geschikt om veel mee te springen. Komt door de drukverdeling. Bij een boomzadel wordt de druk verdeeld door de zadelboom. Bij boomloze zadels is het de bedoeling dat je de druk zelf verdeelt over je kont, beugels en bovenbenen. Maar als je te veel in verlichte zit rijdt dan krijg je te veel puntbelasting op de plek waar de beugelophanging zit.
Het enige merk wat wel kan, dat is de startrekk. Deze hebben een echt springzadel, en startrekk werkt met een soort flexibele panelen en kussens in hun zadels, waardoor de druk dus wel beter wordt verdeeld. http://buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina11.html

Van de trekker zadels weet ik verder niets.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:03

Mystic Tinker, bedankt voor de uitleg en de link!
Hier kom ik meteen een heel stuk verder mee, al is het voor een groot deel voor mijn eigen nieuwsgierigheid...

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:10

Trekker heeft een zadelboom, maar flexibel (gemaakt van leer). Ik denk dus dat de drukverdeling goed zou zijn... maar Trekker past ook echt niet op alle paarden.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:57

Freemax heeft sinds kort ook spring en dressuurzadels, Ik heb ze even gescant Haha!

Ik vind ze er persoonlijk heel erg mooi uitzien.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 10:07

Ziet er inderdaad goed uit, net als die in de link van Mystic Tinker. Bedankt!
Zijn er mensen die ook ervaringen hebben met deze springzadels?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:17

De spring en dressuur zadels van freemax zijn naar mijn weten erg nieuw. In de gids die ik vorig jaar had stonden alleen de nu bekende versies, en dit jaar staan pas de dressuur en spring uitvoering erbij. Ik was laatst in ruitersportzaak in frankrijk waar een freemax en een eric thomas zadel lagen. De zadels leken erg op elkaar en voelde veel stugger/steviger aan dan de barefoot. Alleen beetje jammer dat je bij de barefoot wel wat schoftuitsparing hebt en bij de freemax totaal niet.