Ik ben al tijden aan het aanmodderen met bitjes bij mijn merrie, omdat ze het bit niet echt fijn wilt aannemen. We zijnb egonnen met een dik enkel gebroken, maar daarmee kon ze haar mond niet netjes sluiten, tong erover etc. dus kwam er een wat dunner enkel gebroken. Dat nam ze niet goed aan, wilde ze niet loslaten, mond open etc. Dus over geschakelt naar een dubbelgebroken bitje, en daarna een weer wat dunnere versie vanwege een zelfde 'volle mond' probleem. Dat ging al een stukje beter, maar ook niet alles. Ik heb een ongebroken bitje geprobeerd, maar slechts een paar x dus haar reactie daarop kan ik nog niet goed weten.
Nu heb ik sinds kort een leren bitje voor Wietje, wat ze gelijk de eerste keer al netjes leek aan te nemen. Eventjes haar tong erover gehad, maar dat was mijn schuld omdat ik hem toen nog niet echt goed had hangen. Ze neemt dit bitje tot nu toe goed aan, en is verbazinwekkend stil met haar mond. Hij sluit mooi, en hij blijft ook dicht tijdens het rijden. Ik heb er nog niet zo heel vaak mee gewerkt, maar tot nu toe blijft alles goed rustig in haar mond. Niet de mond openen steeds, wat ik wel een goed teken vind. Een veel rustiger beeld.
Maar...
Met dit bitje heeft ze weer wat nieuws namelijk het klapperen met haar tanden tegen elkaar. Haar mond is gesloten, maar bij elke draf pas klapperen haar tanden, alsof ze bijt bewegingen maakt (met een gesloten mond). Alsof haar onderkaak loszwabberd of zo iets, geen idee?? Een heel naar geluid eigenlijk, en het lijkt mij ook niet bevoordelijk voor haar tanden.
Nu kan ik natuurlijk proberen om de neusriem flink aan te snoeren, er weer een sperriem bij de pakken en dat vast te snoeren, maar of dat nu een goede oplossing gaat zijn? Ze heeft immers gewoon haar mond netjes gesloten. Iemand tips om dit te verhelpen, of is dit niet erg?
Ik heb echt het idee dat het door dit leren bitje komt, omdat ik het nog nooit eerder bij haar heb gemerkt. Ik rij haar ook veel bitloos, en klapperd ze ook niet. Of ze het nu ook met de andere bitten doet moet ik nog uitproberen, maar vind het wel verdacht dat het nu met dit leren bitje opeens boven komt.
Iemand tips en adviezen voor ons?