Dubbelgebroken bit; plat/bol middenstukje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Dubbelgebroken bit; plat/bol middenstukje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 08:43

Hallo!
Ik vroeg me af wat het verschil was tussen een plat en een bol middenstukje in een dubbelgebroken bit.
Weet iemand dit?
Groetjes

magriet

Re: Dubbelgebroken bit; plat/bol middenstukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:44

Wat het verschil precies is kan ik je niet zeggen. Het paard van mijn man wordt iig rustiger met zijn hoofd tijdens het rijden met het bolle tussenstuk. Ws ligt het fijner in de mond

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:46

volgensmij was het zo dat een plat tussenstukje strenger was dan een bol tussenstukje...(zo is het mij ooit verteld,maar of dit ook echt zo is...)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 08:50

Die ervaring heb ik zelf ook, toen ik mijn pony een dubbelgebroken bit met bol tussenstukje gaf had ik een heel andere pony in mijn handen. Ik vroeg me dus ook af of er ook echt verschil tussen zit of dat het aan mijn pony ligt Tong uitsteken

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:58

En plat tussenstukje heeft meer hefboomwerking dan een bolle. Probeer het maar eens op je hand, met een een plat stukje drukken aan beide kanten de ringen in je arm (ringen = waar het middenstukje aan vast zit). Met een bolle voorkom je dit. Die is dus nog iets vriendelijker Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:09

ik quote mezelf even uit een ander topic. Daar werd de vraag gesteld over het verschil enkel/dubbel gebroken, maar leg ik ook uit over het plat/bolle middenstuk

#Ymke# schreef:
In princiepe is een dubbelgebroken bit zachter dan een enkelgebroken bit. Bij een enkelgebroken bit is het 1 drukpunt, dus de druk is op 1 plek groter. Bij een dubbelgebroken bit met plat stukje word de druk verdeeld over 2 drukpunten, dus gemiddeld is de druk per drukplek kleiner. Bij een bit met een bol tussenstukje word de druk over een veel groter oppervlak verdeeld, dus dat is veel vriendelijker. Als je b.v. met 1 vinger op de palm van je hand duwt doet dat meer zeer dan wanneer je met een vuist op je hand duwt.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:26

Een bol tussenstukje sluit meer aan in het gehemelte.
daardoor is het dus zachter in de mond.

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:24

Maar je hebt ook paarden voor welke een plat tussenstukje geschikter is, bijvoorbeeld Arabieren die niet veel ruimte in hun muil hebben.
Of het strenger is of niet ligt er ook aan wie de teugels in zijn handen heeft Knipoog ! Wat idd strenger werkt is een plat bit, type "Dr. Bristol", want dat heeft een gedraaide middenstuk zodat het in de tong van het paard drukt.