Sterke Fjord, welk bit of hulpteugel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Michh

Sterke Fjord, welk bit of hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:45

Ik heb dus een fjordje.
En die is ongelofelijk sterk.
Ik heb nu gewoon een dubbelgebroken bit.
Dat pakt ze vast in de mond en gaat zich heel zwaar maken,
Nou heb ik van andere gehoord dat ik een bit met rolletjes moet halen,
en een martingaal moet gebruiken.

Hebben jullie misschien een advies voor mij wat ik het beste kan doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-08 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Myrano

Re: Bitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:50

Probeer dat bit met die rolletjes eens.
Ken een ponyruitertje die hetzelfde probleem heeft, en het blijkt te helpen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:51

daar gaan we weer
denk eerst eens na waarom wil je pony je hand niet volgen, voordat je meteen met hulpteugels en scherpere bitten begint.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:54

martingaal kan altijd toch? Lachen bitje weet ik niet geen verstand van Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 06:34

waarom gelijk met hulpmiddelen gaan beginnen ipv eens uitzoeken wat er aan de hand is en daarmee aan het werk gaan in de les?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 06:37

Waarom een martingaal? Wat doet die martingaal als hij gaat vast pakken? NIKS!!!
En een ander bit? Waarom? Zorg dat je lessen gaat volgen (nee niet op de ponyclub in de groepslessen, maar privelessen!) En zorg dat je intructeur je kan leren om dit probleem op te lossen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:28

ponyparadijs schreef:
Waarom een martingaal? Wat doet die martingaal als hij gaat vast pakken? NIKS!!!
En een ander bit? Waarom? Zorg dat je lessen gaat volgen (nee niet op de ponyclub in de groepslessen, maar privelessen!) En zorg dat je intructeur je kan leren om dit probleem op te lossen!

Snoevie schreef:
waarom gelijk met hulpmiddelen gaan beginnen ipv eens uitzoeken wat er aan de hand is en daarmee aan het werk gaan in de les?

dat bedoel ik maar Ja

Crumpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:02

Ik zou eerst overwegen iets anders te proberen.
Niet alles is op te lossen met een ander/scherper bit.
Wie weet vind je pony een dubbelgebroken juist niet fijn, dan kun je eens proberen om een enkelgebroken te gebruiken.

Sowieso kun je altijd eerst nog een hulpteugel gebruiken die je er evt. bij kunt pakken.
Misschien ook geen slecht idee om het gebit van je paard eens na te laten kijken...

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:28

Ik had er met mijn ene haflinger ook last van.
toen ben ik mijn handen op een andere manier gaan gebruiken en pakt ze het bit niet meer vast!

Kun jij misschien ook eens proberen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:31

Iniedergeval nooit een rolletjes bit kopen..

Neem les. Lachen Dat is het enigste wat ik je kan aanraden. Mijn pony deed het ook altijd.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 14:16

Wat moet ik dan wel kopen?
En voor alle duidelijkheid ik heb les. 3 keer per week. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:36

ik zou eens kritisch naar je huidige bit kijken. eerst de mond van je paard zonder bit, dan het bit afzonderlijk (soms zeggen 'gebruikssporen' genoeg), en dan het bit in de paardenmond. doet het paard de mond vaak open, is de kaak beweeglijk genoeg? kan ze er makkelijk mee eten (niet wenselijk, maar wel een goede manier om bepaalde zaken te testen!), kan de tong 'dik liggen' in ontspanning met het huidige bit in? hoe is de hoogte, zit het wel goed bevestigd? heeft je paard ver naar voor liggende of dikke wangslijnvliezen?

controleer gewoon alles, voel en test. ga ook bij jezelf te rade, wat doe jij met je handen en wat voel je? daarnaast, zorg dat je er zeker van bent dat je paard tijdens het rijden geen andere ongemakken ondervindt, een pijnlijke rug bijvoorbeeld kan ook ongewenst gedrag triggeren, bijvoorbeeld vluchtgedrag.

alles uitgesloten, alles goed? ga dan eens kijken naar een zachter bitje. irritatie door het bit komt negen van de tien keer doordat het bit niet lekker zit, of het paard hard maakt, triggert om in weerstand te reageren. een scherper bit kan je paard eronder houden, maar dat is niet wat we willen, we willen samenwerken.

voor de rest, probeer evt eens een andere instructeur, een frisse blik op dingen kan nooit kwaad, en een bepaalde lesmethode moet niet alleen jou, maar ook je paard aanstaan. alleen dan kan er sprake zijn van een wederzijdse samenwerking.

succes!

bulck

Re: Sterke Fjord, welk bit of hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:27

Helemaal met Saskiakefie eens.
Een ander bit en zeker het vorgestelde met rolletjes lost het probleem niet op. Erger je probleem wordt steeds erger.
Ik heb zelf ook een Fjord gehad en idd al die verhalen van gho die zijn sterk etc. Maar uiteindelijk wat een Fjord onder zadel doet is afhankelijk van africhting. Hij is maar zo sterk dat jij toelaat van sterk te zijn. Dus ff terug naar de basis is het belangrijkste. En als je dit met 3 keer per week niet opgelost krijgt, moet je mss wel eens te raden gaan of die lessen iets uithalen. Het is snel om te denken, een scherper bit, een hulpteugel hier, maar eigenlijk kan je elk probleem terug verhalen op een gebrek of fout in de basis. Het is echter aan jezelf om effectief stappen terug te willen zetten.
Dus bespreek dit met je trainer, voel je dat dit niet gaat zoals je wil kan je altijd veranderen.
Verder zou ik gewoon gehoorzaamheidstraining inlassen. stap is stap, draf is draf en galop is galop. Geen enkele tussenweg is mogelijk. als je voelt dat die gaat lopen, zet hem dan stil en laat hem stil staan tot jij zegt dat je terug verder wilt. Als jij zegt vooruit, zet hem dan ook echt vooruit. Door daar constant mee te spelen, zal je merkedn dat je een allerter paardje krijgt, dat met zijn werk bezig zal zijn ipv van te gaan lopen trekken of dergelijke.
Ja ik weet dat dit mss wat onduidelijk overkomt, maar denk dat woorden als; consequent, actief, en basiswerk , de tekst wel samenvatten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:30

CxX schreef:

Ja een martingaal kan altijd. Een slofteugel kan ook altijd. Alles kan, of het goed is is een volgende....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:00

Ik kan je zeer zeker aanraden het op een andere manier op te lossen dan met een heftiger bit of met hulpteugels. Zoek eerst de oorzaak van dit probleem en ga daaraan werken. Is je Fjord medisch in orde?

Ik kan je in elk geval een ervaring vertellen: Mijn eigen pony is een halve Fjord en ook zo'n oersterke met veel eigen initiatief (anderen noemen dat eigenwijsheid Knipoog ). Zijn moeder was een volle jonge Fjord, die na het inrijden ook sterker dan sterk bleek te zijn. Op een gegeven moment was ze onhoudbaar voor dat meisje waarvan ze toen was. Ze is doorverkocht aan een manege Scheve mond (wat ik niet kan begrijpen ), waar ze er van alles aan en in gehangen hebben. Hielp helemaal niets en het dier kwam nog veel heviger in verzet. Einde van het verhaal is dat ze op 5-jarige leeftijd naar de slacht is gegaan wegens onhandelbaarheid. Verdrietig
Dat was de mama van mijn Sam.

Ik heb haar zoon en ben destijds toen hij bijna 3 was begonnen met grondwerken. Hierdoor zit er al zo'n fijne basis in, naast het feit dat je een fijne band met je paard krijgt. Inmiddels is hij ruim 4 jaar oud en is hij bitloos ingereden. Oja, heb heel wat issues gehad met zijn kracht, maar ik heb het zonder hulpteugels en bit opgelost. Hij leert te reageren op mijn zit. Ok, wij moeten nog van alles verfijnen, maar ik wil alleen maar zeggen dat het echt ook heel anders kan. Overigens weet ik dit verhaal van zijn moeder pas sinds een klein jaartje en ik herken veel van haar karakter in hem. Het is de kunst om deze kracht om te buigen, zodat ze voor je willen werken in plaats van tegen je. Zo zie ik het en ik heb er graag in geinvesteerd.

Ik hoop dat je niet voor heftigere bitten of hulpteugels gaat kiezen. Dat is alleen maar symptoombestrijding, je lost het echte probleem er niet mee op. Bovendien geloof ik persoonlijk ook niet in 'dwang', ik heb daar helemaal niets mee.

Zoek een goede instructrice, ga desnoods ook grondwerk doen, maar pak het echte probleem aan........ Soms kan het ook zijn dat jij als ruiter onduidelijk bent voor je paard. Ik merk bv met die van mij, dat ik heel duidelijk moet zijn, goed in mijn vel moet zitten, want hij pikt ALLES op. Ik heb er een geweldig paard aan, hij is mijn soulmate en ik maak me echt geen zorgen meer over zijn kracht, want ik vertrouw hem en ken hem door en door. Doet me wel pijn als ik aan zijn moeder denk, want ik ben overtuigd dat die ellende helemaal niet nodig was........

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:20

Vjestagirl schreef:
CxX schreef:

Ja een martingaal kan altijd. Een slofteugel kan ook altijd. Alles kan, of het goed is is een volgende....

Ja dat wilde ik net zeggen..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:23

Een paard/pony kan alleen het bit vastpakken als jij als eerste vastpakt. Dus eerst leren zelf los te laten.

En inderdaad uitzoeken waarom hij het bit vastpak. Misschien heeft hij/zij wel last van wolfskiezen ofzo.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:26

Wat dacht je van les nemen?!!!!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:32

Snoevie schreef:

Mee eens, probeer eerst eens uit te zoeken waarom dit mis gaat. Probeer je hulpen te verfijnen en gewoon eens alleen met je benen te rijden en teugels losjes en pak die teugels er pas weer bij als de communicatie met de benen goed is.
Vraag je instructeur daar aandacht aan te besteden en laat je instructeur vertellen wat er precies misgaat, liever niet zelf gaan klooien met bitten en hulpteugels.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:32

Als jij 3x in de week les krijg dan lijk mij niet dat jou instructrice gaat zeggen dat je op een scherp bit moet overstappen, dat is gewoon een kwestie van losmaken,losrijden. Ik heb d'r ook last van gehad de fysio is er voor hem geweest en gewoon goed les krijgen kom je d'r ook wel, tuurlijk gebruik ik wel is een hulpmiddel (slofteugel) als die echt vervelend is maar als die dan braaf is moet je het ook weer kunnen loslaten. En als je ooit gaat startte mag je niet met hulpteugel of scherpe bitten de bak in komen.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:47

Yubi schreef:
Wat moet ik dan wel kopen?
En voor alle duidelijkheid ik heb les. 3 keer per week. Knipoog

niks, een andere instructrice zoeken.. als je 3 keer in de week les heb en het helpt niet zou ik toch echt een andere instructrice zoeken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 21:01

Mijn jonge paard had dit ook.
Ik reed hem op een Mylerbitje (dit was naar mijn idee het beste) maar hij werd stug en sterk...
Toen ben ik maar eens een simpel enkelgebroken bitje gaan proberen om (dach ik) vast te stellen dat het niet aan het bit lag...
Daar lag het dus wel aan, hij liep op een ander bitje veel beter!

Dus de oplossing kan simpel zijn, probeer het eens en werkt dit niet...kijk dan verder naar het paard.
Opties zijn dan: tandarts, grondwerkoefeningen, instructie enz..
Maar grijp a.u.b niet naar hulpteugels, daar los je niets mee op, je verergerd het alleen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:23

ja dat is ook weer waar.
ik zou alleen niet naar 'scherpere' bitten grijpen.

mijn pony was in het begin ook erg sterk,maar ik ben lessen gaan nemen en heb uiteindelijk een myler bit gekozen om mee te rijden,en het gaat nu al een stuk beter.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:28

Mijn pony is ook sterk, maar dat is een kwestie van accepteren, je er niet boos over maken en een andere manier van oplossen zoeken. Wanneer jij gaat vechten gaat zij er net zo hard tegen in en winnen doe je het toch niet Knipoog
Bij mijn pony was het de oplossing om bitloos te gaan rijden, na wat nare ervaringen met bitten en ik voelde er niks voor om toch persé met dat bitje te blijven rondlopen als zij er geen plezier in had. Daarnaast is het belangrijk om je pony op zn eigen benen te leren lopen, zonder te gaan hangen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:30

als jouw instructeur jou aanraad om een ander bit erin te gooien terwijl ze drie keer in de week in de baan staat bij je........ gaat er iets strategisch niet goed.........

dan kan je beter een goede instructeur hebben een keer in de maand, dan drie keer in de week kneuzenles......

ik zou mijn geld investeren in een duurzame oplossing, en dat is gewoon goed les halen