ervaringen anti-rol-singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ervaringen anti-rol-singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:21

Heeft iemand ervaring met de anti-rol-singel?

Ik heb een merrie van 23 die regelmatig vast ligt in haar box. Vaak midden in de nacht en ik ben altijd bang dat de staleigenaren haar dan niet horen (ook al maakt ze een hoop lawaai) en ik haar dan dood in haar box tref in de ochtend.

Ze stond altijd in een box van 5x5 en ook daar lag ze altijd vast. We zijn van stal veranderd vanwege veel meer weidegang, omdat ze artrose heeft. Ze staat nu in een 3x3 box. Daar heeft ze nog niet in gestaan, maar vanaf oktober gaat ze de nachten naar binnen.
Verdere situatie, ze staat zomers van april tot en met september 24/7 in het land. In de winter gaat ze als de wei het toelaat van 's ochtends vroeg tot in de avond op de wei en anders in een paddock. Rolmogelijkheden genoeg dus, had ze vroeger ook, maar ze rolt graag 20 x per dag. Ik zit dus te denken aan een anti-rol-singel, ook omdat ze door haar artrose ook niet meer de fitste is.
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 04-09-08 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verplaatst naar HAR

bromfiets

Re: ervaringen anti-rol-singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:25

Geen specifieke ervaring met anti-rolsingels, maar wel met geboortemelders. Dat is ongeveer hetzelfde principe.

Bij ons krijgen veel paarden last van drukkingen als we gewoon normaal aansingelen. Pas als de singel letterlijk los om de buik hangt (dus dat we er minimaal een vuist tussen kunnen steken) hebben we daar geen last meer van.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:15

Mijn paard heeft daar een tijd mee gestaan, in de winter gaat het nog wel maar in de zomer ging het zweten en kreeg hij een drukking op de buik, heb em afgedaan en dat is eigenlijk tot op heden goed gegaan, ik zorg er wel voor dat ongeacht het weer hij even kan rollen na het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:55

De singel zou alleen gebruikt worden tijdens de momenten op stal. Verder loopt ze buiten, dan mag ze mijn part wel 100 x rollen. Het gaat puur om staltijd en het vast liggen.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:47

Ik zelf niet, maar iemand op de manege wel, die heeft hem gekocht bij divoza, www.divoza.nl . Het kan wezen dat hij er niet bij staat maar dan kun je een mailtje naar Divoza sturen Knipoog

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:06

Een jonge merrie van mij rolt zich ook altijd vast met alle beschadigingen van dien... Verdrietig
Op stal heeft ze een singel om met een onderlap voor bandages eronder.
Overdag loopt ze de hele dag in de wei en kan ze net rollen wat ze wil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:08

grote kans dat ze in de kleinere stal niet meer gaat rollen.
in een grote stal is die mogelijkheid er meer en gebeurd inderdaad vaak dat paarden zich dan vastrollen.
zet je ze in een kleinere stal dan rollen ze niet meer.
dat is mijn ervaring tenminste wel Lachen

als je die gok niet wilt nemen is een anti rol singel een prima oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:07

joh dat wist ik helemaal niet. Ik dacht dat ze overal gingen liggen. Nou hopelijk laat ze het dan. Ze heeft genoeg rol tijd op een dag. Ik ben ook bang dat ze het gauw opgeeft met haar bejaarde lijf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:11

ik heb het wel meegemaakt dat vastrollers in een kleinere stal niet meer gingen rollen en dan was het probleem over.
nou ja op 1 na dat was een pony,die bleef zichzelf vastrollen en kreeg dus zo'n singel om.
en dat werkte ook Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:34

Als ze een groot deel buitenstaat zou ik lekker zo'n singel omdoen hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:51

Ze staat nu al sinds half mei 24/7 buiten. In de winter en met langdurige natte periodes gaat ze in de nacht naar binnen. Ze kan zich in de winter maar moeilijk meer warm houden en in de winternachten gaat het buiten dan niet. Nu staat ze op een hel kleinschalige pensionstal (ben de enige in de winter) en ze heeft een stalgenoot van haar leeftijd en er is een paddock gerealiseerd en de rijbak, dus kan ze nu dagelijks naar buiten, ook wanneer het land te nat is, dus rollen kan ze zat, haha.

Kan je zo'n singel ook over een deken doen eigenlijk?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:35

Mindim schreef:
Ze staat nu al sinds half mei 24/7 buiten. In de winter en met langdurige natte periodes gaat ze in de nacht naar binnen. Ze kan zich in de winter maar moeilijk meer warm houden en in de winternachten gaat het buiten dan niet. Nu staat ze op een hel kleinschalige pensionstal (ben de enige in de winter) en ze heeft een stalgenoot van haar leeftijd en er is een paddock gerealiseerd en de rijbak, dus kan ze nu dagelijks naar buiten, ook wanneer het land te nat is, dus rollen kan ze zat, haha.

Kan je zo'n singel ook over een deken doen eigenlijk?

Ja gaat makkelijk over dekens, dan lag het eigenlijk beter als zonder dekens vond ik zelf Knipoog

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:17

Die van mij ligt altijd vast, grote of kleine stal maakt haar niet uit.
Met veulen niet want daar is ze zuinig op...was ze dat maar eens op zichzelf Cool