wat voor bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:39

Even een klein vraagje. Mijn paard heeft 3 jaar geleden tijdens een aantal lange ritten een wondje gekregen bij haar mondhoek. Waarschijnlijk samenloop van omstandigheden maar het zet me toch weer aan het denken gezien ik binnekort er ook weer op uit ga trekken. Is er een bit wat extra zacht is in de mondhoeken maar, als het nodig is wel een goede inwerking heeft?

Iorrr

Re: wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:41

Rij je met bus of met watertrens? Mijn ervaring is dat ze van een watertrens wel vaker wondjes krijgen dus dan raad ik je een bustrens aan...

Neela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:42

Iorrr schreef:
Rij je met bus of met watertrens? Mijn ervaring is dat ze van een watertrens wel vaker wondjes krijgen dus dan raad ik je een bustrens aan...

is een hackemor niets voor je rij ik ook is super

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:49

Ik reed toen inderdaad met een watertrens. u heb ik er ook een bustrensje bij maar die komen zo breed uit. Hackamore lijkt mij niets, vind die druk op de neus zo'n eng idee...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:01

Wil je wel perse met een bit gaan rijden? Voor lange trektochten is bitloos natuurlijk ideaal, heb je geen last van wondjes in de mond, en je kan je paard makkelijk tussen door laten grazen enzo.
Over de druk op de neus bij een hackamore hoef je je geen zorgen te maken, als de hackamore (met korte scharen) hoog genoeg op de neus ligt, dus voorbij het zwevende neusbotje, dan kan er echt niets misgaan Lachen Je hoort wel eens horrorverhalen over gebroken neusbotjes, maar niemand die het echt wel eens heeft meegemaakt, tis altijd 'ik hoorde van de buurman en die t hoorde weer van de zoon van de neef van..'
Plaatje als voorbeeld: Afbeelding
Boven het zwevende botje, en dat is meestal 2 vingers onder het jukbeen, kan er niets misgaan Lachen

En dan over het bit: Als je vind dat een bustrens te breed uitloopt, neem er dan eentje van 14mm Lachen Ik heb die zelf ook, loopt niet erg breed uit, niet te scherp (mits je niet heel ruw bezig bent)..
Of een D-trens, die lopen ook niet breed uit. Maar daarbij zie je soms wondjes bij de uiteindes van de D ontstaan.
Misschien eens kijken bij westernbitjes, billy allen bitjes zijn erg fijn bijvoorbeeld. Die lopen ook niet breed uit. En paarden vinden het lekker omdat ze meestal van sweet-iron zijn, en dat smaakt lekker zoet Lachen

Neela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:03

Ja ik rij ook meet een hackemor en gaat super en is handig ook....
maar je moet er dan wel echt echt hard aan trekken voordat het botje breek nou als een sterke vent eraan trek breek die nog niet, dus je hoef je daarvoor geen zorgen aan te maken...

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:35

Chantaltje23 schreef:
Iorrr schreef:

is een hackemor niets voor je rij ik ook is super

Daar moet je wel goed mee om kunnen gaan en je paard moet er ook goed op reageren.
ik vind het een 'gevaarlijk' ding.

heb weleens gehoord dat je er met een harde ruk de kaken mee kan breken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:40

Eerst de neus nu worden het de kaken..

Zelf ooit gezien dat de kaken er mee gebroken zijn? Nee? Dan weet je ook niet of dat kan of niet.

Het is altijd horen van..

Ik zo ook voor bitloos gaan, of dat dan nu met hackamore is of touwhalster of bitloos hoofdstel maakt niet uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:12

LoveLita schreef:
Daar moet je wel goed mee om kunnen gaan en je paard moet er ook goed op reageren.
ik vind het een 'gevaarlijk' ding.

heb weleens gehoord dat je er met een harde ruk de kaken mee kan breken

Nagelbijten / Gniffelen
Dan moet jij nooit meer met een bit gaan rijden, want daarmee is de kans dat je de kaken breekt véle malen groter dan bitloos Vork
Een hackamore drukt op de neus. De kaken staan dan helemaal vrij van druk (hooguit van onderop een beetje tegendruk). Onmogelijk dus Knipoog

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:02

Tja. heb het ook maar gehoord. en daardoor krijg je vaakt toch een negatievere indruk. heb er verder geen verstand van. Maar ik denk dat als je paard wondjes in de mondhoeken heeft, bitloos rijden beter is!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:00

met een bustrensje blijven gevoelige mondhoeken meestal beter heel dan met een watertrensje, je kunt ook rubber ringen om je watertrens doen...