Twee paar teugels aan een trens. Nut hiervan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Twee paar teugels aan een trens. Nut hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:09

Hey,
ik zie soms bokkers voorbij komen die met twee paar teugels aan hun bit rijden. Bij een gewone trens hebben die dus 2 teugels aan 1 bitring bevestigd. Ik ben nogal nieuwsgierig, dus ik zou graag weten waarom ze dit doen.
Kan iemand mij hier dus het nut van uitleggen?
Bedankt

raket

Re: Twee paar teugels aan een trens. Nut hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:10

Sommige doen het om alvast te oefenen met een extra paar teugels voor als ze later met stang en trens hoofdstel gaan rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:11

ik zie het nut er niet van,wel bij een pelham,maar niet bij een gewone trens....

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:13

Meestal is het om te oefenen, sommige vinden het lekkerder rijden.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:14

Tja, op dit moment zie iker ook het nut nog niet van in ... hopen dat een van die bokkers mijn topic leest.
En dat oefenen voor met stang en trens zou een optie zijn, maar ik heb het ook al gezien op B-niveau en die zijn daar waarschijnlijk nog niet op aan het oefenen he Haha!

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:15

@Niezzz: bedoel je ook het oefenen op stang en trens? En hoe kan dit nu lekkerder rijden? Reageren die paarden dan anders ofzo?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:16

Ik heb welleens geoefend op die manier, maar ik zie er alsnog het nut niet van in want met stang en trens is het gevoel toch anders.

Lekker hulpvol commentaar he? Tong uitsteken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:18

Ik heb wel eens een reaktie gelezen van zo'n tweeteugelbokker. Daar ging het erom dat ze dan het idee had meer in haar handen te hebben, en wat meer zeggenschap te hebben.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:21

Hmmm, als ik dit zo lees zit het nut eigenlijk tussen de oren van de ruiter. Volgens mij heb je met twee teugels toch niet meer te zeggen, want het blijft aan hetzelfde bit. Denk ik ...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:34

evih schreef:
Volgens mij heb je met twee teugels toch niet meer te zeggen, want het blijft aan hetzelfde bit. Denk ik ...

Ja, klopt, maar sommige instructrices laten je het proberen om te oefenen met het vasthouden en verkorten/verlengen van de teugels etc. Maar voor het gevoel heeft het geen nut, stang en trens voelt anders aan.

Maanling schreef:
Ik heb wel eens een reaktie gelezen van zo'n tweeteugelbokker. Daar ging het erom dat ze dan het idee had meer in haar handen te hebben, en wat meer zeggenschap te hebben.

Dat klinkt inderdaad ook wel logisch, een psychologisch aspect. Meer vasthebben=meer te zeggen, het slaat nergens op, maar voor een onzekere ruiter kan het misschien helpen... Of dit de juiste manier is betwijfel ik.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:27

1. Soms ben je dan sterker (2teugels altijd meer dan 1 Knipoog ) <= hier zie ik zelf het nut niet helemaal van in maar oke...

2. Oefenen voor S&T Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:22

Hier is een tijd terug ook een topic over geweest, even zoeken.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:40

hier zijn al enoooorm veel topics over geweest Ja

de zoekfunctie van bokt werkt prima en je zal normaal echt veel vinden hierover

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:23

magda_90 schreef:
Hier is een tijd terug ook een topic over geweest, even zoeken.

ik hebe rook zo eentje gepost Haha!

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:59

Ik heb het in het verleden ook gedaan. Ik rijd het paard dat ik rijd samen met iemand anders die er toen Z mee reed en vlak voor een wedstrijd altijd met stang en trens wilde rijden. omdat wij hem dan ook wel eens samen reden kwam het wel eens voor dat ik ook met stang en trens reed. Ik had in die tijd nogal veel problemen met het stilhouden van mn handen en op het moment dat ik met stang en trens reed was dat veel minder. Daarom ben ik toen een tijdje met trens ook met 2 teugels gaan rijden en dan kon ik mn handen ook stil houden. Waarschijnlijk was het een psychologisch effect maar wel zo prettig voor het paard.

Het grappige is dat ik vlak daarna zelf ook met dat paard ging starten en vanaf de b tot het m2 heel vaak van jury's commentaar op mn handen heb gehad maar ze wat ik ook probeerde gewoon echt niet stil kon houden. Inmiddels rijd ik z1 (met stang en trens)en heb in de 8 wedstrijden die ik gereden heb nog geen 1 keer commentaar op mn handen gehad.

Bij mij was het dus een hulpmiddeltje voor mij maar wel eentje waar mn paard ook voordeel van had.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:06

ik moet zeggen dat flink hangen inderdaad makkelijker lijkt met meer grip, dus meer in je handen als je het nuchter bekijkt.. moet je wel meer kracht kunnen zetten.

ga jij maar eens trekken aan een strotouwtje of een smalle leren teugel, op de leren teugel kan je meer druk geven.
mischien een beetje gedramatiseerd, maar zo werkt het wel.
al houd ik het lekker bij 1 teugel. Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 23:08

bij de bereden politie hebben ze vaak dubbele teugel voor het geval er eentje breekt in het strijdgewoel.
volgens mij zijn er ruiters die dat dan zien en gewoon imiteren, zonder te weten waarom.

Als je zo hard moet trekken dat je 2 teugels nodig hebt voor de grip, dan zou ik niet graag dat paard zijn, overigens...

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 07:28

Ik zie het inderdaad ook wel eens, en ik heb wel eens iemand horen zeggen dat je met 2 teugels meer kracht kan zetten Scheve mond

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:12

het heeft geen enkel nut.
idd dat de politie een extra paar heeft voor het geval ze breken,kan ik me voorstellen,of dat je aan het gevoel wil wennen voor het met S&T rijden.
verder is het onzin.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:33

Als wij met de hele groep naar buiten gaan(=strand) dan hebben de 2 voorpaarden ook altijd 2 teugels aan hun bit en allebei een beugelriem om hun hals, voor het geval dat er bij iemand een teugel of beugelriem zal knappen.

Verder lijkt het me ook geen nut hebben, misschien als je Z1 bent ofzo en even wilt kijken hoe je dat nou precies moet vasthouden, zonder dat je je paard met stang en trens rijdt en vreselijk in de weg zit omdat je niet weet hoe je het vast moet houden. dan kan ik het wel begrijpen maar anders lijkt het me niet echt veel nut hebben....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:00

Muisbal schreef:
Ik zie het inderdaad ook wel eens, en ik heb wel eens iemand horen zeggen dat je met 2 teugels meer kracht kan zetten Scheve mond

hoezo zachte hand Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:43

Of ze hebben de slofteugel weggewerkt.... dat komt ook nog weleens voor.

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:02

Voor in het bos is het misschien wel handig als er eentje breekt ofzo! Maar in debak zie ik het nut er niet van in!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:09

Ik heb het ooit wel eens geprobeerd.
Mijn paard steelde de teugels door te gaan hangen, dit veroorzaakte bij mij kramp in mijn handen.
Ik heb geprobeerd of ik met 2 teugels een betere drukverdeling in mijn hand kreeg en dus geen kramp, zodat ik mij kon richten op het minder laten hangen van mijn paard.
Heb er enkele keren mee gereden, het hielp wel iets, maar niet veel.
Dus ben maar weer teruggegaan naar 1 teugel en ben het op een ander manier gaan proberen op te lossen.
(is overigens al zo'n 3 á 4 jaar geleden dat ik dit heb geprobeerd hoor)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:09

Als je de zeokfunctie gebruikt had, had je dit topic niet hoeven plaatsen Knipoog

voor in het bos als er een breekt, oefenen S&T, handen stiller houden, meer kracth kunnen zetten..
allemaal redenen die ik weleens gehoord heb.