Kieffer is versleten: nieuw zadel kopen of repareren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horseygirl

Kieffer is versleten: nieuw zadel kopen of repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:56

Na 20 jaar is mijn Kieffer (Garmisch?) versleten. Omdat ik het een heerlijk zadel vind wil ik eigenlijk geen ander. Maar het leer bovenop het zadel raakt versleten, langs de randjes waar de lepel het smalst is, zeg maar. Het lijkt naast de naadjes te gaan scheuren. Volgens mij is dat een plek die vaak als eerste versleten raakt bij een zadel. Is het te repareren? Of zetten ze er dan een leertje overheen waardoor het raar zit? Is het heel duur om te laten repareren (maw: is het de moeite voor een 25 jaar oud zadel)?

Als ik wel een nieuw zadel nodig heb, welk zadel raden jullie dan aan? Leer of kunststof? Welk merk/model? Mijn Kieffer is een veelzijdigheidszadel (zo een met verwisselbare kuitwrong), ik rij recreatief, zo'n twee a drie keer in de week, zowel buitenritten als dressuur, en springen en cross liggen wel in de lijn der verwachting.

Eigenlijk is mijn Kieffer gewoon HET zadel voor mij, maar een nieuwe kan ik me helaas niet veroorloven, vandaar dat ik jullie advies vraag. Alvast bedankt!

Ir111

Re: Kieffer is versleten: nieuw zadel kopen of repareren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:57

Mijn oude zadel was gerepareerd met een stukje leer over een naad van de zitting heen. Daar voelde je niets van met rijden.

Ik zou gewoon es informeren bij een zadelmaker naar de kosten van reparatie. En dan met hem overleggen wat de handigste keus is voor jou met jouw budget.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:33

Anders kan je er ook een bontje of gelzit overheen leggen, dan slijt het ook niet verder door en ben je in iedergeval weer voor een tijd geholpen. Mooiste is om in die tijd te sparen en een nieuwe garamisch te kunnen aanschaffen.(of misschien een 2e hands zadel?)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:27

Het laten repareren is, voor zover ik weet, niet duur. Maar dat is natuurlijk per zadelmaker verschillend. Ik zou gewoon even informeren.

Ik zou er we over nadenken of het idd de moeite waard is. 20 jaar is erg oud voor een zadel, maar maakt hem niet direct onbruikbaarhoor. Wel zou ik ff in de gaten houden of de kamer niet te smal is. Oude zadels hadden van vroeger uit amper tot soms geen ruimte er tussen, dat drukt op de ruggewervels.

Ik zou, mocht je voor een nieuwe kiezen, voor een VZH gaan. Daar heb je denk het meest aan als je veel buitenrijd ed. Wat fijn is, is heel erg persoonlijk. Gewoon heel veel zadels proberen, ook 2e hands Ja En ik zou zeker voor leer gaan, zeker als je weer 20 jaar met zo'n zadel kan. Een kunststof houd dat denk ik niet zo lang voll

Succes!!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:30

ik heb dat probleem ook met mn zadel, het kan gerepareerd worden maar het hele zadel moet dan uit elkaar. het zou me ongeveer 75 euro gaan kosten. ik laat het nog even zo tot het echt te erg wordt. een klein scheurtje of een grote scheur maakt niks \uit volgens de zadelmaker. ik ga niet voor een nieuw zadel!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:07

Je kan inderdaad een bontje proberen, voor op het zadel. Dit zal de slijtage wel wat tegen houden, maar uiteindelijk gaat het wel kapot natuurlijk. Maar zo heb je wel even de tijd om voor een ander te kijken, misschien een al ingereden 2ehands?

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 18:21

Een bontje! Wat een geniaal idee (dat ik daar zelf niet op ben gekomen Clown )! Dat geeft me inderdaad wat tijd om verder te kijken (sparen!). Binnenkort studeer ik af, dus dan krijg ik sowieso wat meer ruimte, financieel gezien. Bedankt voor jullie adviezen!

Suus_Boytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:46

Zit een kieffer prettig, en is het ook een goed zadel?
Ik krijg miss een eigen paard Lachen
Ben erg heppy, weet iemand trouwens wat nou zoo "nuttig" bericht is wat je nodig hebt om in dat ene forum te komen?
Typ gewoon heel veel letters, dan is het vast goed genoeg xD

Ciao guys!!!!!

P.S. Zit een kieffer ook goed voor een paard?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:49

Suus_Boytje schreef:
Zit een kieffer prettig, en is het ook een goed zadel?
Ik krijg miss een eigen paard Lachen
Ben erg heppy, weet iemand trouwens wat nou zoo "nuttig" bericht is wat je nodig hebt om in dat ene forum te komen?
Typ gewoon heel veel letters, dan is het vast goed genoeg xD

Ciao guys!!!!!

P.S. Zit een kieffer ook goed voor een paard?

beetje een ongepaste vraag he in iemand anders zijn topic

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:15

Er zijn ook echt veel 2e hands Kieffer Garmisch zadels, bijvoorbeeld op ebay. Als het niet te repareren is kun je daar ook me terecht, omdat zadelmarkers Kieffer ook goed kunnen aanpassen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:25

Ik zou persoonlijk wel voor een gel seatsaver gaan, die zijn fijner dan een bontje qua zitting (verdeelt de druk beter) en hoor daar meer positieve berichten over dan over een bontje.
Heb er zelf ook een en vind hem persoonlijk superfijn, zeker met buitenrijden!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:44

Is een zadel na 20 jaar niet vreselijk doorgezakt?
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een zadel na 20 jaar nog lekker zit...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:48

MyrtheNH schreef:
Is een zadel na 20 jaar niet vreselijk doorgezakt?
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een zadel na 20 jaar nog lekker zit...

Even offtopic... Mijn KN is 20 jaar oud en zit nog helemaal super!
Niks niet doorgezakt... Wat bedoel je eigenlijk met doorgezakt? De boom?
De vulling kun je immers opnieuw opvullen...

Afijn, om antwoord op je vraag te geven; als het zadel jou zo fijn zit is idd een seatsaver of een bontje een oplossing. De zadelmaker kan er vast ook wel wat mee. Ja

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:20

Als het zadel niet meer te redden zou zijn. Een 2e ranse kieffer van (3 a 7 jaar) heb je ook al vanaf €250,- dus dat zou ook goed mogelijk zijn.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:24

Weer nieuwe berichtjes, joepie!! Mijn zadel is al 20 jaar oud, maar het heeft 4 jaar stilgelegen omdat mijn vorige paardje was overleden Verdrietig Maar het ligt en zit nog perfect. Er zit een stiksel 'lossig' bij de rechterkniewrong, en het leer aan de kanten van de lepel begint dus aardig te verslijten. Maar structureel zit het zadel nog perfect in elkaar. Vandaar dat ik ook besloten heb om (als dit zadel niet te redden is, of als dat financieel niet aantrekkelijk is) toch voor een andere Kieffer te gaan. Tegen die tijd zal ik dan bij een verkoper langsgaan met een ruim assortiment tweedehands zadels.

Ik heb trouwens even gegoogled naar een 'gel seatsaver' en op een zekere website stond erbij (en ik quote): VOOR DE GEVOELIGE BIPS ROFL Bips, ik dacht dat alleen mijn oma dat nog zei! Toen ik klein (jaar of 6) was verbeterde ze me toen ik het over mijn kont had: dat noemen we in dit huis 'bips'. En dat strenge hoofd erbij, haha! Maar dat is een beetje erg off-topic.

Voor mijn paard heb ik wel een gelpad, maar dat ze er voor mensen ook waren, dát wist ik niet. (Kan je als mens überhaupt drukkingen krijgen van het rijden? Dat lijkt me flink pijnlijk! Bloos )

@Suus: Iedereen heeft er zijn eigen ideeen over, maar over het algemeen wordt Kieffer als een heel fijn merk gezien. Kwalitatief goed, gaat dus relatief lang mee. Maar elk paard is anders, dus neem iemand mee die er verstand van heeft als je een zadel gaat kopen voor je paardje. Of beter nog: neem je paardje mee naar de winkel zodat je kan passen (doe je immers zelf ook met schoenen ook, die moeten ook goed zitten). En elke ruiter is verschillend, dus of jij een Kieffer ook prettig vindt...?