schoonhouden waarmee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover

schoonhouden waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 07:44

hallo ,

vandaag krijg ik eindelijk een nieuw zadel maar nou vroeg ik me eigen af waarmee kan ik dit nieuw houden? iedereen zegt zadelzeep is dat ook zo? weet het echt niet Tong uitsteken .
hoop op reactie's en wat is nog meer beter.

dankjulliewel !

groetjes angela.

tamaramt

Re: schoonhouden waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 07:48

zadelzeep van passier en na het opdrogen zadelvet van passier

werkt super goed

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 07:51

moet zadel vet perse of is het wel beter in ieder geval?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:48

zadelzeep is om het leer schoon te maken en zadelvet is voor de verzorging van het leer en om het leer dus soepel te houden
wil je dat je zadel (en hoofdstel e.d.) mooi blijft; verzorg het dan regelmatig met bovenstaande , min 1 keer per maand

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:12

tamaramt schreef:
zadelzeep is om het leer schoon te maken en zadelvet is voor de verzorging van het leer en om het leer dus soepel te houden
wil je dat je zadel (en hoofdstel e.d.) mooi blijft; verzorg het dan regelmatig met bovenstaande , min 1 keer per maand

okee dankjewel in ieder geval !

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:13

maar als ik nou traks een zadel zou hebben moet ik dat dan gelijk doen of hoeft dat nog niet?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:16

ik kom ook even wat zeggen Knipoog. Het ligt er een beetje aan of je dat meteen moet doen.. Als ie er aan toe is ja.. maar het kan sowieso geen kwaad Tong uitsteken dus ik zou het denk ik wel doen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:17

Ook bij een nieuw zadel meteen behandelen of alleen als het een gebruikt zadel is?
Invetten kan ik me nog wel voorstellen bij een nieuw zadel, maar ik die ze noodzaak van zadelzeep dan niet zo in.

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:25

Het beste is elke keer na het rijden schoon maken met zadelzeep, maar ja, dat lukt mij ook niet elke dag. Een nieuw zadel zou ik eerst schoonmaken met zadelzeep en daarna (indien nodig) meerdere keren invetten. Verder onderhoud is afhankelijk van de kwaliteit van het leer, sommige zadels moet jewat vaker invetten dan andere.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:33

Iedere keer na het rijden? Dus zeg maar minimaal zo'n 4 keer per week? Dat lijkt mij funest voor het leer. Volgens mij haal je met zadelzeep niet alleen het vuil van het zadel maar ook een deel het vet. Als je dan niet net zo vaak vet dan droogt het leer helemaal uit.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:35

dus zal ik het de eerste paar keren alleen maar even invetten dan dat het leer een beetje soepel wordt?

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:37

Je kan het toch ook zo vragen aan de winkel waar je het zadel aanschaft? Wat ik van Hulsebos begrepen had was het niet goed om het zadel te vaak in de zadelzeep te zetten, maar kun je het het beste even afnemen met een vochtige doek en dan invetten.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:40

Wat Anieke zegt zou ik dus ook doen, regelmatig met vochtige doek afnemen en invetten en maar af en toe schoonmaken met zadelzeep.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:27

Als het zadel nieuw is zou ik um zeker iedere keer na het rijden vetten. Zo krijg je um het snelst soepel.

Ik maak eigenlijk elke dag mijn zadel schoon. Soms gebruik ik zadelzeep, soms alleen water. Dit doe ik om zweet en haar weg te halen, want die zijn dus wel funest voor het leer als je er niks aan doet.
Daarnaast vet ik het zadel nu eens per week ongeveer. Ook de kussens en onderkant van de zweetbladen. Het leer wat op het paard ligt, slijt het snelst door het zweten. Alleen 99 van de 100 keer wordt het niet schoongemaakt of gevet.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:02

dus ik moet gewoon alles invetten wat leer is?
ga me zadel straks gelijk invetten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:04

Ja vetten he.. niet oliën. Bijv je kussen moet je nooit oliën, dan gaat het wol in de kussen verklitten/ophopen.

Maar idd moet je alles vetten, ook de onderkant. K heb toevallig een 2e hands zadel net aangeschaft en daar waren ze dus de kussen vergeten. Kon je gelijk zien Ja

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:11

rowo schreef:
Ja vetten he.. niet oliën. Bijv je kussen moet je nooit oliën, dan gaat het wol in de kussen verklitten/ophopen.

Maar idd moet je alles vetten, ook de onderkant. K heb toevallig een 2e hands zadel net aangeschaft en daar waren ze dus de kussen vergeten. Kon je gelijk zien Ja

weet het echt ff niet meer die kussens zijn toch die dingen die aan de achterkant zitten?
dus die mag ik dus niet invetten? maar voor de rest alles wel?
en hoeland duurt het eer dat dat vet erin zit kan ik gelijk die hoes er weer opleggen of moet ik dan even wachten?

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:12

ik heb lederbalsem van passier dat is toch ook vet?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:19

vickylover schreef:
ik heb lederbalsem van passier dat is toch ook vet?

jep, Haha!

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:23

weet het echt ff niet meer die kussens zijn toch die dingen die aan de achterkant zitten?
dus die mag ik dus niet invetten? maar voor de rest alles wel?
en hoeland duurt het eer dat dat vet erin zit kan ik gelijk die hoes er weer opleggen of moet ik dan even wachten? en het zitvlak waar je op zit mag je ook invetten?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:27

Vetten mag je alles hoor. Hele zadel, van boven tot onder Haha!
Maar het is eigelijk altijd zo dat het gedeelte wat op het paard ligt, naja op het dekje, dat dat wordt vergeten. Maar dat moet je juist niet vergeten omdat dat leer in aanraking komt met het zwetende paard. Zweet (lees: het zout) tast het leer aan.

De kussens liggen op het paard, dus liggen onder het zitvlak zeg maar (op het paard).

Meestal doe ik na het vetten wel gelijk de hoes er weer op, maar beter is eigenlijk ff te laten intrekken.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:29

Ik doe altijd als ik nieuw leer koop, eerst alles 3x in 3 dagen inolien en daar na min. een keer in de maand zadelzeep en daarna ledervet of een lederdressing.
Het beste is trouwens om het iedere week te doen en het kan ook geen kwaad om het zoiezo elke keer na een flinke zweet beurt te doen.

Olien doe ik erna niet meer, want het schijnt slecht te zijn voor het stikselwerk. Heb ik gehoord van een zadelmaker dus het zal wel waar zijn Lachen

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:20

bij mijn reactie hierboven.. bedoelde ik ook alleen vetten Tong uitsteken voor de duidelijkheid

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 07:08

Shir89 schreef:
Ik doe altijd als ik nieuw leer koop, eerst alles 3x in 3 dagen inolien en daar na min. een keer in de maand zadelzeep en daarna ledervet of een lederdressing.
Het beste is trouwens om het iedere week te doen en het kan ook geen kwaad om het zoiezo elke keer na een flinke zweet beurt te doen.

Olien doe ik erna niet meer, want het schijnt slecht te zijn voor het stikselwerk. Heb ik gehoord van een zadelmaker dus het zal wel waar zijn Lachen

nee olie doe ik niet had ook gehoord dat dat niet zo goed voor je zadel is.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 07:11

gisteren heb ik lekker me zadel helemaal ingevet hij is echt helemaal nieuw dus heb alles maar gewoon in de vet gezet van boven tot aan de onderkant Haha! .
nu vet is het zadel niet meer in denk volgende week nog een keertje maar de singelstoten en de beugelriemen wil ik nog wel even een paar dagen blijven doen omdat daar best wel snel scheurtjes in komen.
ik heb een br zadel weet de hele benaming niet meer maar heeft iemand ervaringen met deze zadels.
hij komt van mr d en het was niet echt een goedkoop zadel.
hij namt er ook echt de tijd voor ik moest op 6 verschillende zadels gaan rijden en dan moest ik weer naar het midden komen en toen ging die kijken of het allemaal nog goed lag enzo. vond het echt een toffe kerel hoe die me alles uitlegde enzo , je hebt ook mensen die kwakken het er even op en die vinden het wel best wat me vorige dus deed !.
hoop op wat reactie's.