[WN] Bitloos hoofdstel westernstijl?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloos hoofdstel westernstijl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:18

Hey!

Ik ben op zoek naar een bitlooshoofdstel in westernstijl, maar ik heb niet echt een idee waar ik dat kan vinden. De meeste sites op de linkenpagina van het westerndeel heb ik al gehad, en daar zag ik niets staan.
Ik wil trouwens geen hackamore. Een hackamore met korte scharen is opzich wel een optie.
Heeft iemand misschien een linkje voor mij?

Alvast bedankt!

ElCid

Re: Bitloos hoofdstel westernstijl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:41

ElCid schreef:
Bosal of side pull? Kijk eens bij de verschillende links naar westernshops Vera @ [WN-AM] Shops
Een ( mechanische) hackamore ( met korte of lange schaar) is geen standaard bitloze western optoming.
sidepull: http://www.westernstore.nl/index.php?ta ... ct_id=2044
bosal:http: http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... eurig.aspx Overigens is rijden met een bosal een " vak apart".

mag ik vragen waarom rijden met een bosal zo anders is ? en naar mijn idee is de "duidelijkheid" van een sidepull nooit zo goed of heb ik dat mis ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:05

In het kort:
Zoals ik al schreef is rijden met een bosal een vak apart of misschien beter gezegd; een kunst op zich.
Edit; er moet nog wat tekst bij!
Een bosal werkt hoofdzakelijk indirekt, zonder constante aanleuning; het is een "signaalwerktuig", waarbij je dus door het geven van korte signalen je paard laat weten wat je van hem verlangt. Het werd oorspronkelijk als "overgang"' gebruikt door de Vaqueros, van snaffle, via combi met bosal naar combi met shank naar shank alleen. Meestal i.v.m. het wisselen van tanden en kiezen van jonge paarden ( en dan bedoel ik paarden van 5 a 6 jaar oud!).

Een sidepull werkt veel direkter in, maar kan ook wel eens wat vaag inwerken door bijv. druk aan beide kanten van de neus te geven.
Een mechanische hackamore is ook direkt en vrij hard in de inwerking, de modellen met korte scharen zijn erg wiebelig en geven dus vage, onduidelijke signalen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-08-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:06

Voor het rijden met een bosal moet je paard neckreining snappen, je kan er niet zo mee sturen als met een sidepull.
En wat zou er mis zijn met een sidepull?? Ik rijd mijn jonge paarden altijd eerst op een sidepull en pas daarna op een trens. Je moet hem alleen wel gebruiken waar ie voor bedoelt is, naar opzij, dus niet naar achteren trekken!!!
er is ook enorm veel verschil in sidepulls, je hebt ze indikke en dunne versies, de dunnere kunnen wat scherper zijn, maar dat is net als met bitten... de hand maakt hem scherp.
Er zijn ook nog indian bosals en crossbridle's, die werken een beetje op dezelfde manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:13

oke bedankt!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:15

Ik heb zelf ook een side pull, en die van mij was ook erg scherp, ik heb er nou een neus bontje om gemaakt die je anders om een halster kunt maken, en dat werkt ook goed

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:40

Een hackamore is inderdaad niet geschikt voor het werken in de bak, hij werkt érg scherp in en is tegelijkertijd niet geschikt voor het geven van kleine signalen door de scharen.
Bosal vind ik persoonlijk erg fijn werken, maar je moet je paard wel op neckreining kunnen rijden. Side-pull vind ik persoonlijk niet zo fijn.
En dan heb je nog de indiaanse bosal, maar die vond ik niet fijn 'releasen', dus druk los. Had ook te maken met de baard van paardlief trouwens Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:45

Ik rij mijn pony graag op bosal als ik naar buiten ga. Maar die reageert netjes op neckreining.

Ik ben het overigens totaal NIET eens met Berdien dat een hackemore niet geschikt is voor bakwerk. Ook een hackemore werkt zo scherp in als de hand van de ruiter is. Mijn ervaring met een hackemore (zowel met lange als korte scharen) is dat je er zéér nauwkeurig kleine signalen mee kunt geven. JUIST door die scharen.
Dat ik veel ruiters niet met hackemore op mijn paard zou willen laten rijden zegt meer over die ruiters dan over de hackemore. Ik laat diezelfde ruiters ook niet met bit op mijn paard rijden.

CindydeGroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:32

Ik heb een paard gekend wat geen reining of iets kon maar super reed met een bosal. Ik denk dat het een kwestie van leren is.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:16

Onze Arabier reageerde super op de bosal terwijl hij van origine een Engels geschoold, verreden manege-paard was Bloos Maar helaas, zijn Arabieren neusje kon de bosal niet goed hebben, hoewel het een zeer fijn gevlochten, uitstekende kwaliteit rawhide was !

Heel jammer, hij liep er heel parmantig mee... Cool

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:34

CindydeGroot schreef:
Ik heb een paard gekend wat geen reining of iets kon maar super reed met een bosal. Ik denk dat het een kwestie van leren is.

Een bosal heeft ook niets met reining te maken, maar met o.a. neckreining.
Er zijn ook mensen die springen met een bosal als optoming, het is inderdaad een kwestie van leren, maar dat moet ook als je je paard op een bit rijdt. Dat snapt ie ook niet meteen Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:42

Tja Sonja, ik vind de hackamore voor zijwaartse bewegingen van je hand toch echt niet fijn. Juist als je begint met westernrijden dan zijn die zijwaartse bewegingen nog heel groot, later ga je die verfijnen. Ik vond dat niet fijn met een hackamore.
Train mijn paard of met bosal, of op een trensje. Buiten rijd ik met hackamore.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:00

ik heb een meroth met bakstukken of hoe noem je dat (t deel van neus tot neus dat achter de oren langs gaat Bloos ) gewoon uit een westernwinkel...

Afbeelding

Afbeelding

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:04

Laatst bijgewerkt door Shyla25 op 29-08-08 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:07

Heb mijn bitloos hoofdstel bij Ruitersportshop.com gekocht (zie foto's in mijn profiel).
Die kwam het dichtst bij de westernlook.
Of je laat er 1 maken door http://www.luckyleather.nl/ maar zit een wat groter prijskaartje aan Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 05:23

Bedankt voor jullie reacties, ik zal der nog eens over na denken.
@ MissYvette4u: Die hoofdstellen van die site zijn echt prachtig! Ik was de site inderdaad al eens tegen gekomen op internet Lachen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:28

Mijn ervaring is dat je met de meeste paarden zó wegrijdt (en stuurt) met een bosal, ook al kennen ze (nog) geen neckreining Lachen De werking van een bosal is kennelijk een heel logische voor paarden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:23

Wranglerbutt schreef:
Mijn ervaring is dat je met de meeste paarden zó wegrijdt (en stuurt) met een bosal, ook al kennen ze (nog) geen neckreining Lachen De werking van een bosal is kennelijk een heel logische voor paarden Haha!

apart dat er zoveel verschil zit in meningen van mensen.. het probleem is dat ik zelf ook geen ervaring met bitloos heb. En ik denk dat daar ook nog een verschil in zit. in de gene die de teugel vasthoud

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:04

Bedankt! ik zal er eens naar kijken Lachen

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:11

Ik rij met een hackamore... (let vooral niet op mij en op het paard zn oren Haha! )

Afbeelding

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:31

met hackemore vind ik in de regel erg fijn rijden
maar niet op mijn huidige paard , welke het ook niet fijn doet op de bosal , kruislinks , welk systeem dan ook of touwhalster
wel doet die het erg goed op de sidepull
meestal gebruiken we deze in de meest simpele zachte vorm
in de regel doet die het goed puur op mijn gewicht
maar puberend paard zijnde heeft die heel
soms een iets duidelijkere hulp (opzij) nodig

weet niet of er iemand in de buurt zit welke verschillende optomingen heeft ?
dat je kan proberen ? sommige shops hebben ook test dingen liggen
zodat je op je gemak kan kijken wat voor jullie combinatie het lekkerste werkt Knipoog

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:21

Ik reed ook zo weg met mijn ponie met bosal Ja
Ze snapte het ook gelijk ondanks dat ze altijd met bit gereden is op engelse manier.

Bosal en mecate heb ik bij Lucky Leather gekocht en mijn hoofdstel heb ik laten maken bij Lucky Leather.
(het donkerbruin hoofdstel met amberkleurige steentjes)

En voor foto op mijn ponie, kun je in mijn profiel kijken Lachen