Zadel, welke inchmaat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Zadel, welke inchmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:54

Hoi

even mijn "probleem" uitleggen:
ik heb een 3jarige Welsh Cob, momenteel heb ik een goed passend zadel voor hem dit is een 16,5inch en ik pas er ook nog wel in.
Maar volgende zomer ga ik een nieuw zadel kopen (indien hij intussen nog geen nieuw nodig heeft Knipoog) en aangezien ik daarna ga studeren en op kamers ga, gaat iemand anders hem rijden alleen kan zij echt niet in dit zadel..
Aangezien ik toch nog vaker een nieuw zadel zal moeten kopen of het zal moeten laten aanpassen mag het van prijs niet té hoog liggen ik denk aan max. 1000 euro ofzo.

Wie heeft er suggesties van welk merk welk model dat de ruiter wel veel plek heeft maar dat het niet te er op de rug ligt om het maar zo te zeggen?

Alvast bedankt
Leen

hier een foto van zijn zadel nu
Afbeelding
dit is een met verwisselbare boom en zit nu al de breedste in

aslo

Re: Zadel, welke inchmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:32

Beetje vroeg om nu al info hieromtrent te winnen, lijkt me beter dat je dit volgend jaar gaat bekijken. Dan kun je zien hoe je paardje zich ontwikkeld heeft. De nieuwe ruiter zal ook wat zadels moeten passen om te bepalen welke inchmaat ze dan nodig heeft. Ik weet wel dat Massimo zadels heeft voor brede paardjes en korte rug, zodat ook een wat forsere ruiter erin past.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:34

Jup misschien een beetje vroeg maar ik ben dan ook iemand die heel lang alles afweegt en info inwint voor dat ik overga tot het kopen Lachen

hij zal nog een beetje de lucht in gaan hooguit enkele cm's en uiteraard nog heel wat uitzetten

hoe is de prijs van Massimo zadels?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 14:11

Heb intussen prijs gevonden Lachen
vind het indien ik het maar 1jaar ofzo zou kunnen gebruiken boven mijn budget..

in hoeverre is die boom achteraf nog aan te passen door een zadelmaker?

Booki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:18

Zelf heb ik pas de Wintec Pro Cair gekocht. Er is mij vertelt dat dit zadel zich goed vormt naar je paard, vanwege dat de kussens gevuld zijn met lucht. Als je het zadel op een ander paard zou leggen vormt het zich dan ook weer naar dat andere paard. Ook is de boom in dit zadel heel makkelijk te verwisselen. Je zou het eventueel zelf thuis kunnen doen, zit instructieboekje bij. Maar ik zou er toch voor kiezen het bij de zadelmaker ofzo te laten doen. Weet je zeker dat het goed zit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 06:11

ik vind de massimo zadels juist erg 'grof' voor een kortere rug.
het scheelt wel per model natuurlijk.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:04

@Booki: ligt de WintecPro ver op de rug of..?

van die massimo zadels heb ik geen idee is hier iig niet zo bekend dus denk ook niet dat ik er makkelijk zal aan geraken..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:06

Waarom niet gewoon weer een wintec maar dan een 17,5?
Te zien aan de rug van je paardje denk ik dat die er ook prima op moet passen Ja

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:08

Snoevie schreef:
ik vind de massimo zadels juist erg 'grof' voor een kortere rug.
het scheelt wel per model natuurlijk.

Welk model vindt jij erg grof dan en welk model niet?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:09

BrittKitt schreef:
Waarom niet gewoon weer een wintec maar dan een 17,5?
Te zien aan de rug van je paardje denk ik dat die er ook prima op moet passen Ja

ik heb er een 17,5 op gehad
Afbeelding
ligt ie niet te ver=,

(oja hier paste die al niet meer Knipoog te smal Knipoog)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:15

Vind hem niet te ver liggen op de rug. Groter moet ie niet worden maar vind persoonlijk dat ie prima past.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:17

Hmm ok..
ik vrees alleen dat het dan een wintec xwide zal worden aangezien ik met dat zadel op de eerste foto al aan de breedste boom zit.. en hopen dat ie niet te ver ligt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:22

Boomloos is ook een leuke optie Haha!
Doe ik nu ook met mn hafje, maar ook daar zullen ze de zadels wel al snel te groot zijn. Mijn haf past een BF Cheyenne maat 1 prima, maar die mag niet groter worden, dan gaat ie drukken op de verkeerde plekken.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:23

jep idd hoelang is die maat 1? of met welke inchmaat komt ie overeen?

maar momenteel vind ik het nòg geen optie aangezien hij nog maar 3 jaar is

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:25

Ik zal vanavond wat foto's plaatsen van mijn pony met een wintec 18 inch en een BF cheyenne, dan kan je vergelijken Ja

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:27

Ok is goed Lachen
maar iig héél lang is die niet aangezien dat ik met mijn broekmaat 34 er nét goed in zit Lachen er kan op zich wel iemand zwaarder in maar toch niet met broekmaat 42 denk ik Knipoog

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:51

ik vergis me van maten Bloos
ik heb het over een Randolls hier Bloos

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:11

De 17,5 op de foto ligt te ver naar voren, dus de kans is groot dat als ie op de juiste plek ligt, wel te lang wordt. Enne, ik mag toch hopen dat de nieuwe ruiter geen maat 42 heeft? Want zoja, denk ik dat je toch tegen problemen aan gaat lopen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:03

Waar ik mij over verbaas is het feit dat je er vanuit gaat dat je zo wie zo een paar keer een ander zadel zou moeten kopen.
Ik zie echt niet in waarom dat zou moeten.
Als je zadel nu goed passend is voor jou en je paardje dan is dat geen reden om volgend jaar een ander zadel te kopen.
Al helemaal niet omdat je paardje in de groei is.
Dat houd in dat je vaker een goede zadelmaker langs zou moeten laten komen, om te laten beoordelen of je zadel nog goed passend of dat er evt. het e.e.a. aan bijgesteld zou moeten worden.
Daarvoor heb je geen nieuw/ander zadel nodig.
Als blijkt dat je bijrijdster een ander boomlengte nodig heeft, zou je kunnen overwegn om voor haar een goed tweedehands zadel te kopen, welek passend is vor haar maat en je pony.
Maar je eigen zadle wegdoen vind ik echt onzin.
Ik heb mijn zadel al ruim 20 jaar, is steeds aangepast voor diverse pony's, past zowel mij als de pony prima.
Zadel verkeerd nog steeds in zeer goede staat, dan wel nieuwstaat en wordt bijna iedere dag gebruikt.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 17:27

@Josie: degene die mijn pony gaat rijden is breder dan ik ben, even groot maar wel iets zwaarder (geen overgewicht Knipoog) vandaar dat zij dus niét in dit zadel past Lachen
en ik ga studeren en op kamers dus zal dan niet veel tijd hebben om hem te rijden Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:41

Een thorowgood (zijn tegenwoordig kwalitatief nog beter dan de wintec volgens mijn zadelmaker).
Vanwege de kunststof nog behoorlijk betaalbaar en relatief een van de kortste bij grotere maten.

Overigens zal denk ik een 17 inch zadel van de meeste merken bij jouw pony geen probleem zijn. pas vanaf 17,5 zal je de lengte goed in de gaten moeten houden.
Aan de foto van dat andere zadel te zien zou het moeten kunnen. Een goed uitgangspunt is de dwarrel die elk paard heeft in de flank; het zadel mag daar niet achter liggen. Die dwarrel ligt gelijk met de achterste rib. Het zadel zou wel iets verder naar achteren moeten liggen, hier laat het de schouder niet vrij.

Trouwens, voor de maat van je zadel is niet alleen je kont van belang maar ook de lengte van je bovenbeen en als ik dat zo bekijk, zou jij ook best een half maatje groter kunnen hebben!

O ja, waarom zou je trouwens de boom nog willen veranderen? De boommaat is heel wat anders dan de zittingmaat!

PS: super mooi paardje!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 19:51

Jep idd ik zou ook best een half maatje groter kunnen gebruiken ivm de zweetbladen dit is echt nét aan Haha! maar omdat dit toen het zadel was wat het beste lag op hem gaf ik daar toch de voorkeur aan.
Een thorowgood heb ik idd aan gedacht en rondgekeken maar kan hier in BE maar heel weinig verdelers vinden helaas.. maar evt laat ik wel een zadelmaker van vlak over de grens komen.

de boom veranderen omdat hij nog heel wat gaat uitzetten.. hij is nu nog maar 3dusja Nagelbijten / Gniffelen

edit: ik weet niet wat je met dwarrel bedoelt?
en op de eerste foto is het zadel van nu, ligt het wel lekker toch? op de andere foto met het oude zadel niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:51

je moet een hand achter je kont kunnen leggen zonder dat je dan al met je hand over de lepel heen bent, dus als je erin zit, en je legt er een hand achter en je zit met je duim nog op de lepel, dan is je zadel een goede maat, anders is die te klein.

hoop dat je het snapt Clown

Dus jij past er nu nog in, maar ga je voor iemand die hem gaat rijden speciaal een ander zadel kopen? of lees ik iets verkeerd?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:15

Jep dan ga ik idd een ander zadel kopen Knipoog
waarom zij moet hem jarenlang rijden en ik zit liever ook iets ruimer..