Thiedemann

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ik_elvira

Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:16

ik ken iemand en die heeft met thiedemann gereden. puur alleen omdat de pony niet aan de teugel
wou lopen, hij had eerder last van zijn rug gehad, en vervolgens met dat ding eraan had 'ie weer last van zijn rug, is dat de rede geweest??
en bn je voor of tegen thiedemann?
hoe ziet het er precies uit, en wat is de werking en het doel er van.

Mizora

Re: Thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:19

Het kan inderdaad de reden zijn geweest, omdat het paard door de thiedeman aan de teugel is gedwongen is hij waarschijnlijk in een valse knik terecht gekomen waar hij zijn rug juist slechter in plaats van beter is van gaan gebruiken. Daarvan kan hij dus weer last van zijn rug gekregen hebben. De thiedeman is dan te strak en dus verkeerd gebruikt.

Wat is een thiedeman?
Hiervoor hebben wij wiki. Jij bent nieuw hier, rechtsboven in je venster staat: nieuws - wiki - forums
Dit is de wikipedia van bokt, hier is veel informatie te vinden over allerlei onderwerpen en zo kan je al heel veel leren zonder dat je daar een topic over hoeft te openen.

http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel#Thiedemann-teugel

met als toevoeging, de juiste houding is bij een thiedeman een paard dat nog voor de loodlijn loopt. Het enige wat het mag doen is het begrenzen extreem naar voren en omhoog. Voor de rest moet je maar even lezen en er staat ook een foto bij.

Ik ben overigens niet tegen een thiedeman, zolang hij maar goed gebruikt wordt. Dit is trouwens bij vrijwel ieder hulpmiddel, behalve de grofste. (die niet eens op wiki staan)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:28

ik heb zelf ook een tijdje met een tiedemann gereden, alleen omdat mijn paard het nog wel eens grappig vond om zijn hoofd omhoog te doen en weg te rennen. ik had hem wel op het lost...
als hij slecht word gebruikt kan het zeker zo zijn dat het paard ergens last van krijgt...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:32

Een thiedemann is een hulpteugel die de hoofd-halslengte van je paard begrenst. Wordt vaak bij (sterke-)paarden/pony`s gebruikt wanneer deze de neiging hebben om bijv. op die manier onder het werk uit te komen (door het hoofd hoog te gaan dragen en bijv. het bit vast te pakken).
De thiedemann werk dan in, zodat het paard niet verder omhoog kan. Imo gebruik je hem niet om hem OP de thiedemanteugel rond en nagefelijk te rijden, daarvoor zul je zelf aan de slag moeten Knipoog

ik_elvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:00

oke bedankt voor de uitleg, en ik zal eens in wiki kijken;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:16

heb je het inderdaad over een thiedemann teugel of een thiedemann bit? Dat zijn 2 heel verschillende dingen!

future4eveah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:35

ik heb een tijdje met thiedemann gereden
omdat mijn haf dr hoofd omhoog deed en er dan vandoor ging
hij zat op z'n lost maar zo had ik toch iets meer te vertellen
maar hij werkt toch eigenlijk alleen maar als je zelf de teugels korter pakt? Bloos