zadelvraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 08:04

Hallo bokkers,

Ik heb even een vraagje.
Gisteren heb ik proef gereden met een 2e hands zadel.
Lag verder heel netjes, goed vrij bij de schoft, sloot netjes aan enz.
(ik juich nog niet te hard, na 2,5 jaar zoeken zou het te mooi om waard te zijn, dat het zou passen)

Uiteraard heeft er iemand met verstand naar gekeken, maar er ontstond bij haar op één puntje een twijfel.
En dat was bij de schouders.
Als je met je hand tussen het zadel en de schouders wilt gaan zeg maar.Dus bij de schoft beginnen en dan langs het zadel naar onder.

Dus mijn vraag, hoe makkelijk dien je dat te kunnen doen?
Hoeveel druk mag er op je hand staan?
Zowel met iemand erop, als iemand ernaast?

Alvast bedankt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:27

Ik heb altijd begrepen dat het zadel juist bij de schouder nauw aansluitend moet zitten, je mag daar dus helemaal niet met je hand onder kunnen lijkt me. Wel is belangrijk hoe vrij de rug is, dus de ruimte bij de schoft en in de kamer. Ook een goede test is als het zadel op de rug ligt, of er geen beweging in zit, dus opwippen en schuiven links/recht moet niet mogelijk zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:29

Wanneer er meer druk bij de schouder is moet je oppassen dat het zadel niet brugt. Het beste kun je voor je zelf een carola pad maken of een plip pad huren. zo kun je zien of het zadel overal op de rug evenveel druk geeft.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:43

SusanH schreef:
Ik heb altijd begrepen dat het zadel juist bij de schouder nauw aansluitend moet zitten, je mag daar dus helemaal niet met je hand onder kunnen lijkt me. Wel is belangrijk hoe vrij de rug is, dus de ruimte bij de schoft en in de kamer. Ook een goede test is als het zadel op de rug ligt, of er geen beweging in zit, dus opwippen en schuiven links/recht moet niet mogelijk zijn.

Dat heb je niet goed, je vingers moeten onder het zweetblad door kunnen (van boven naar beneden), kan dit niet ligt het zadel te strak (te nauw).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 15:47

Vingers kunnen er sowieso wel tussen. Sluit netjes aan, dat wel.
Bedankt voor de tips.
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-08-08 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op offtopic verwijderd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:21

Ligt je zadel op de schouders of er achter?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:28

Nee, niet op de schouder. Erachter.
Kan morgen wel een foto maken eventueel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:32

SusanH schreef:

je zadel hoort niet eens bij de schouder te komen, maar erachter.
een fout die velen maken Lachen
de boom loopt tot je beugelriemhaak-hoesje door, dus dat punt meot áchter de schouder liggen.
wegens aankomende bespiering meot daar ''ruimte'' tussen zitten, dus de vulling aan de voorkant(zweetbladen en erboven) dit zal op den duur dus weer uitvult moeten worden.
het zadle mag neit schuiven of opwippen, en zou zonder singel gereden moeten kunnen worden.
ook meot de gehele ruggengraad vrijliggen.
vervolgens : ga eens een half uur zonder dekje rijden, haal eht zadel eraf, bekijk de rug van je paardm, zie je schuifplekken?drukplekjes?
Bekijk de onderkant van je zadel, hoé vies is die, en op welke plekken is dit meer en/of minder Lachen
met al die informatie zou je een goed passend zadel moeten kunnen vinden.
ik raad je wel aan een goede zadelmaker/ster erbij te halen Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:34

Ga je tip zeker opvolgen.
Uiteraard word er een vakkundig iemand bijgeroepen ten allen tijden.
Het vorige zadel lag duidelijk niet goed. Daar kreeg Silence ook bultjes van rond de schoft.
Ik denk een aantal drukplekes, na een aantal minuten trokken ze weer weg.
Dat heeft dit zadel niet en Silence loopt hier heel fijn onder.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:37

Wil bij de tip van een half uur rijden en uitproberen wel even een kanttekening plaatsen.
Exact een halve uur buiten gereden met een paard om een zadel uit te proberen dat volgens
velen op het eerste oog leek te passen. Ik heb toen pas na 8 weken weer een zadel erop kunnen leggen. Paard had aan beide kanten van de rug enorme bulten en was onder da behandeling. Dus een half uurtje wil niet altijd zeggen dat je dan niets fout kunt doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:42

Die bultjes die ik vertelde, bij het vorige zadel, waren er ook na een half uurtje testen.
Dus het kan wel, weet alleen niet of het dezelfde soort waren.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:50

Ik weet dat dit niet je vraag is, maar ik gooi hem toch maar even in dit topic erbij. Ik ben zelf niet zo'n fan van de handjes-methode: je kan wel voelen of er ruimte boven de schoft is, maar verder is een 'voel'onderzoek beperkt. Daar waar je hand zit wip je het zadel van zijn plek. Ik ben meer voorstander van iemand die met een mal werkt, of met een kale boom (maar dat is bij 2e hands zadels meestal niet mogelijk). Die kijkt ook nog naar bruggen en wippen, en naar nog een boel andere dingen, maar het stukje tussen zadel en rug is daarmee in elk geval ook gedekt.

De zonder singel test is inderdaad een goede tip. Hebben wij ook gedaan bij het testen van het zadel dat we nu hebben. De singel zat er wel aan, maar tijdens het rijden kon je zo tussen de singel en de buik doorkijken, zo los was hij "aan"gesingeld. Ook tijdens draven en galopperen met losse singel lag het zadel als een huis. Evelien van Euro-horse is destijds bij ons komen passen. Ik weet niet of haar expertise ook reikt tot het niet-western-segment... maar misschien weet zij wel een goeie hier in de buurt?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:55

Als er echt iets fout zit, heb je denk ik zelfs wel genoeg aan minder dan een half uurtje.

Jazzit: Bedankt voor de tip.

Dan voel je het wel meteen.
Heb heel in het begin een zadel gehad, daaronder toonde Silence alleen maar protest.
Hele korte pasjes, opgefokt dribbelen en niet in willen buigen.
Daar stond ik ook weer heel snel naast en heb er nooit meer mee gereden.
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-08-08 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:15

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal offtopic reacties verwijderd. De vraag is hoe strak het zadel mag liggen bij de schoft. Graag weer ontopic verder.