Martingaal hoe strak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Martingaal hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 23:55

Omdat mijn pony bij verzet zijn kop omhoog gooit en gaat rennen rij ik hem met martingaal ik ben hier heel tevreden over en heb niet het idee dat het hem in de weg zit als ie dus gewoon loopt echt alleen als die kop echt te hoog komt, nou had ik vandaag voor het eerst les van iemand waar ik nog niet eerder bij gelesd heb en die zei dat de martingaal veeeeel te strak zat en deed hem losser ze zei dat de ringen op de hoogde van de boom van het zadel moesten zitten.
Ik heb hiervoor bij iemand anders gelesd en die zei dat ie prima zat en mooi los dus wat is het nou??? als ik die ringen op de hoogte van de boom doe dan hangt die martingaal er echt een beetje bij en heb ik er volgens mij echt helemaal niks aan en kan ie er dan beter af dus..... weet iemand hoe die martingaal nou precies moet? ik heb altijd geleerd dat er met zijn hoofd helemaal omhoog een vuist moest passen tussen buik en de martingaal en dat de ringen op dat moment geen druk geven maar ook niet slap hangen......maar blijkbaar is dat dus nog niet los genoeg.....

knooopje

Re: Martingaal hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 00:13

als je je teugels op maat hebt,mag er de martigaal niet de teugel naar beneden trekken,dus dat is halverwege de hals van het paard,je meet dat als het paard stil staat(dus met zijn hoofd normaal niet aan de teugel)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 00:16

ja zo heb ik m ook, ik heb echt alleen voor dat kop omhoog en gaan Tong uitsteken waar de martin gaal voor bedoeld is.......vond het ook een beetje raar dat tot de boom echt dan heeft t totaal geen zin meer......maar ja zondag weer les dus ben benieuwd wat er dan over wordt gezegt maar zo los ga ik m echt niet doen want dan bungelt ie er maar een beetje bij.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:19

Tot de keel van het paard hoort de martingaal. Dan werkt hij ook wel in als hij echt gaat hoor. Maar alleen dan, ook ideaal voor ruiters die hun handen omhoog gooien bij schrikreactie.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:26

de ringen van de martingaal moeten inderdaad tot de keel/kaak van het paard komen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:45

Dat red ie wel tot de kaak maar als ik hem dus tot de boom van het zadel doe zoals deze mevrouw zei dan komt daar dus zon 20 cm bij aan lengte dat kan toch gewoon niet? dus mijn vraag heeft die les uberhaupt wel zin?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:23

Zolang je niet over hulpteugels begint kan je het altijd proberen. Sommige mensen weten van dat onderdeel niet zoveel af terwijl ze wel geweldig zijn voor de rest van de combinatie, bijvoorbeeld als ze er zelf nooit mee gereden hebben.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 10:49

nee ik wil hem absoluut niet met een andere teugel dan met een martingaal rijden dus.........ach en ik ben oud en wijs genoeg om te zien hoe het gaat tijdens die les