_Nelleke_ schreef:HC, ik snap het niet helemaal. Als je zadel gewoon goed ligt, welke 'schokken' zou zo'n pad dan dempen? Ik neem aan dat je iets qua rijden niet goed doet als je een vacht nodig hebt om dat te dempen. Of je zadel klappert en ligt dus niet goed.
Ik zie alleen het voordeel als je paard een gevoelige huid heeft en dan de pad bloot op de rug te leggen. Of zie ik dat nu verkeerd?
Het voordeel van een vacht met lanoline zit in de lanoline dus alleen bij direct haar op haar. Correct.
Ik denk dat jouw verwarring omtrent dempen door de vele verschillende zadelconstructies veroorzaakt wordt.
Een goed dempend laagje is essentieel omdat de dynamiek van ruiter en paard ongelijk is: er is ALTIJD ongelijkmatige krachtoverbrenging rond het gewicht van de ruiter en het is voor de belasting van de paardenrug (het skelet en het zachte weefsel) beter die krachtverschillen zo gering mogelijk te houden = dempen.
Wij maken hier hoofdzakelijk gebruik van zadels met niet opgevulde dragende panelen. Hierdoor kunnen we een betere pasvorm = betere gewichtsverdeling bereiken.
Het toevoegen van een dunne laag (luttele cm.s) vulspul tussen harde zadelonderzijde en de paardenrug compenseert voor de dynamische verschillen. De Mattes-pads gebruik ik normaal niet, alleen ter afwisseling of bijzondere omstandigheden. Het blijven echter erg degelijk en praktijkgericht gemaakte dingen die goed dempen zonder dik te zijn.
Bij een engels type zadel met gevulde panelen is daarin al voorzien (met doorgaans een érg dikke laag waardoor de pasvorm van de ´veer´boom volstrekt duister is). Meer dan een dun sjabrak om het zadelleer tegen paardenzweet te beschermen is dan voldoende.
De toegevoegde waarde van schaap zit dan inderdaad hooguit in de lanoline.
Een zadel met gevulde panelen op een Mattespad lijkt dan dubbelop, klopt.
Voorgaande afbeelding is van een westernzadel met onduidelijke, harde?, panelen welke te groot lijken t.o.v. de zadelplek op het paard. Een vacht compenseert dit enigzins.
hc