Schapenvacht onder het zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

Schapenvacht onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:38

Tijdens de Utrechtse Heuvelrugrit heb ik iemand zien rijden met een schapenvacht onder het zadel. Het was niet zo'n Christ-achtig dekje maar gewoon een vacht zoals die van het schaap af komt. Nu ben ik op zoek naar een geschikte vacht, maar ik weet niet precies hoe dik het ding moet zijn (niet té denk ik want dan wordt het te krap onder het zadel maar te dun heeft ook weer geen effect lijkt me?) en hoe groot. En is de 'leerlaag' altijd ongeveer even dik of verschilt dat ook nog? Tips zijn welkom!

WendyBZ

Re: Schapenvacht onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:10

Ik had er een van marktplaats onder mijn westernzadel liggen. Die was met lange haren, dus wel aardig dik. Vond het wel een hele fijne, alleen hij gleed wel snel.
Afbeelding

www.marktplaats.nl Zoeken op Schapenvacht en dat degene in Borne. Die heeft er een heleboel, ook verschillende afmetingen en kleuren.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:14

Maar bij deze zit de leerlaag toch op de rug van het paard? En het is toch juist de bedoeling dat je paard van het bont 'geniet' of niet?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:18

Nee hoor, de vacht zit hier gewoon op het paard, de leerlaag tegen het zadel, zeg maar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:08

Ik heb ook zulke vachten voor onder het zadel. Werkt ideaal, wordt nauwelijks warm en ze zijn minder dik dan de bontonderleggers.
Ik heb er eentje gewoon bij de Ikea gekocht en twee op een landgoedfair. Die van de landgoedfair was eigelijk ook één vacht en was net zo duur als het Ikea ding, maar was zo groot dat ik hem door midden kon knippen.

http://www.enduranceeurope.net/internat ... RM_332.jpg
Dit is het Ikea vachtje, de andere twee zijn bruin.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:35

Op Marktplaats worden ze ook nog wel eens aangeboden, gewoon zoeken op schapenvacht. Er is veel verschil in kwaliteit, type wol, dikte wol, etc.

Ik vond wel dat ze warm worden, mijn paard is met een gewoon sjabrak minder bezweet.

Deze dingen kunnen nog wel eens wat meer naar 'dood schaap' ruiken en daar kan je paard op reageren, houd daar rekening mee.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:39

Lenneke_ hoe was je die dingen dan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:53

Gewoon in de wasmachine op koude wolwas, met een heel klein beetje wasmiddel en een klein scheutje wasverzachter zodat hij weer lekker zacht wordt.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:41

Bedankt voor de tips iedereen! Ik dacht dat zo'n schaap ongewassen moest zijn ivm schuiven en (geen) viezigheid opnemen maar dat hoeft dus niet perse? Komend weekend ben ik in de buurt van een schapenverkoper, zal eens kijken wat die in de aanbieding heeft en anders misschien maar eens naar Borne of Ikea, ik geloof dat ik zo'n ding niet zo goed via internet durf te kopen Nagelbijten / Gniffelen
Merk jij verschil tussen je Ikea schaap en die van de Landgoedfair Lenneke?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:45

Ik merk geen verschil

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:12

Via internet was geen probleem hoor Lachen Die in Borne kon gewoon de afmetingen geven en heeft foto's van elke vacht, dus je weet hoe ie eruit ziet.

Ik heb die van mij nooit gewassen, gebruikte hem niet zo vaak. Ik borstelde hem wel even uit na het rijden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:22

van Mattes kan je elk model bestellen met dubbelzijdig schaap, dan zit je niet met een leerkant die hard kan worden na het wassen

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:08

Zijn hier ook mensen die met een Christ/Mattes schaap gereden hebben en nu met een 'echt' schaap rijden? Ik ben wel benieuwd naar de verschillen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:35

Er is een groot verschil afhankelijk van de methode van looien.

Bijna alle schapenbont voor paarden is geheel ´ontdaan´ van de lanoline welke het heilzame element van nu juist schapenwol is.
Lám heeft een klein aanvullend voordeel omdat de haren nooit eerder geschoren zijn en daardoor theoretisch iets veerkrachtiger zijn.

Is de vacht zodanig gelooid dat de lanoline vrijwel aanwezig is gebleven, dan moet wassen héél voorzichtig gebeuren. Eigenlijk alleen met hooguit lauwig water.

Ik prepareer zelf de vachten van de lammeren die we eten. De manier van looien welke ik gebruik behoudt de lanoline doch het ´leer´ is minder duurzaam.
De lanoline is erg goed voor een overgevoelige huid, doch schapenvacht isoleert warmte en voert niet echt lekker zweet af.
Ik gebruik mijn vachten hier niet meer voor rijtoepassingen.

Ik heb, naast andere sjabrakken, dekken en pads, ook twee Mattes schaappads en gebruik die incidenteel ter afwisseling. Niet vanwege het ´schaap´ maar omdat het een erg goed dempend pad is met een anatomisch gevormde bovenlijn welke goed in de kamer blijft zitten.
Het zijn érg goede pads en als zodanig érg goed producten, doch ik zou het huidvriendelijke ´schaap´-argument vergeten.

hc

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:59

HC, ik snap het niet helemaal. Als je zadel gewoon goed ligt, welke 'schokken' zou zo'n pad dan dempen? Ik neem aan dat je iets qua rijden niet goed doet als je een vacht nodig hebt om dat te dempen. Of je zadel klappert en ligt dus niet goed.

Ik zie alleen het voordeel als je paard een gevoelige huid heeft en dan de pad bloot op de rug te leggen. Of zie ik dat nu verkeerd?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:03

Ik vind de schapenvellen iets minder dik dan de bontonderleggers. Dus wel het voordeel van zacht schaap op de rug, maar niet het nadeel van een dik ding onder het zadel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:48

_Nelleke_ schreef:
HC, ik snap het niet helemaal. Als je zadel gewoon goed ligt, welke 'schokken' zou zo'n pad dan dempen? Ik neem aan dat je iets qua rijden niet goed doet als je een vacht nodig hebt om dat te dempen. Of je zadel klappert en ligt dus niet goed.

Ik zie alleen het voordeel als je paard een gevoelige huid heeft en dan de pad bloot op de rug te leggen. Of zie ik dat nu verkeerd?

Het voordeel van een vacht met lanoline zit in de lanoline dus alleen bij direct haar op haar. Correct.

Ik denk dat jouw verwarring omtrent dempen door de vele verschillende zadelconstructies veroorzaakt wordt.
Een goed dempend laagje is essentieel omdat de dynamiek van ruiter en paard ongelijk is: er is ALTIJD ongelijkmatige krachtoverbrenging rond het gewicht van de ruiter en het is voor de belasting van de paardenrug (het skelet en het zachte weefsel) beter die krachtverschillen zo gering mogelijk te houden = dempen.

Wij maken hier hoofdzakelijk gebruik van zadels met niet opgevulde dragende panelen. Hierdoor kunnen we een betere pasvorm = betere gewichtsverdeling bereiken.
Het toevoegen van een dunne laag (luttele cm.s) vulspul tussen harde zadelonderzijde en de paardenrug compenseert voor de dynamische verschillen. De Mattes-pads gebruik ik normaal niet, alleen ter afwisseling of bijzondere omstandigheden. Het blijven echter erg degelijk en praktijkgericht gemaakte dingen die goed dempen zonder dik te zijn.

Bij een engels type zadel met gevulde panelen is daarin al voorzien (met doorgaans een érg dikke laag waardoor de pasvorm van de ´veer´boom volstrekt duister is). Meer dan een dun sjabrak om het zadelleer tegen paardenzweet te beschermen is dan voldoende.
De toegevoegde waarde van schaap zit dan inderdaad hooguit in de lanoline.
Een zadel met gevulde panelen op een Mattespad lijkt dan dubbelop, klopt.

Voorgaande afbeelding is van een westernzadel met onduidelijke, harde?, panelen welke te groot lijken t.o.v. de zadelplek op het paard. Een vacht compenseert dit enigzins.

hc

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:34

Ok. Duidelijk Haha!