Eric Thomas boomloos zadel, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

monsterrs

Eric Thomas boomloos zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:37

Hallo,

Op het internet kwam ik het eric thomas boomloze zadel tegen. Dit zadel ziet er veel meer uit als een engels zadel dat de andere boomloze zadels.
Nu kon ik op het internet nergens ervaringen van mensen vinden over dit zadel. En daar ben ik wel erg benieuwd naar!
Over hoe het blijft liggen ,hoe het zit etc etc. En of je er ook meer steun aan hebt dan de andere boomloze zadels die niet op een engels zadel lijken.

Groetjes Monsterrs

pmarena

Re: Eric Thomas boomloos zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:21

Het Eric Thomas zadel lijkt zo vanaf het plaatje gewoon een nep Freeform , als dit type je aanspreekt zoek dan eens onder de namen Freeform (de echte en originele versie uit Italië) en Freemax.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:35

Hier worden meer spullen van dit merk bepraat
[HAR] Meningen over Eric Thomas zadels (en andere tuigage)

Het zadel lijkt idd heel veel op een FreeFrom of een van de gelijkende 'nepperds'.
Ik weet niet of deze een meeverend kopstuk heeft (zoals de FreeForm)of dat er verwisselbare (en dus vaste maten) kopstukken in kunnen/moeten (zoals de FreeMax).

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 16:41

Bedankt voor de reacties. In dat topic over eric thomas staat verder niks over boomloze zadels.
De freeform lijkt er idd wel erg op! alleen is die een tikkeltje duurder helaas. Lijkt mij wel dat je met die zadels meer steun hebt om te gaan springen dan met de barefoot, of zie ik dat verkeerd? En ze hebben van de freeform ook economy kwaliteit, maar is die een beetje betrouwbaar?
En wat is het verschil tussen freeform en freemax?
Ik ben opzoek naar een boomloos zadel waar ik alles mee kan, dus zadels als ghost hoef ik niet, wil wel wat steun hebben...
Er zijn wel ontzetten veel soorten weer zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:59

monsterrs schreef:
En wat is het verschil tussen freeform en freemax?
DubbelDun schreef:
Ik weet niet of deze een meeverend kopstuk heeft (zoals de FreeForm)of dat er verwisselbare (en dus vaste maten) kopstukken in kunnen/moeten (zoals de FreeMax).

Citaat:
En ze hebben van de freeform ook economy kwaliteit, maar is die een beetje betrouwbaar?
Het is dezelfde kwaliteit als een leren uitvoering, alleen door het materiaal gebruik kan hij goedkoper gemaakt worden.
Of je leer of kunststof wil is dus een persoonlijke voorkeur.

Je hebt idd heel veel op boomloos gebied tegenwoordig, zaak dus om niet na één negatieve ervaring van één merk af te haken Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:30

Freeform is het originele merk uit Italië , deze hebben een ingegoten aluminium kopijzer aan de voorkant die zelf meebuigt met de schoftbreedte van het paard , zijn van supermooi leer , heb je ook met allerlei verschillende types zittingen en in allerlei verschillende modellen. Freemax is een goedkopere kopie met verwisselbare kopijzers , en een net iets ander design , goedkopere productie.

Tja , qua steun : dat ligt eraan. Bij het type Barefoot heb je veel meer contact / voeling met het paard , maar geen kniewrongen. Wel kun je een seatsaver met wrongen bestellen waar je veel extra steun door krijgt , en je zit fijn opgesloten tussen de pommel (het voorboogje) en hoge cantle (achterboogje).

Bij het type Freeform heb je weer wel kniewrongen , maar wel weer minder direct contact met het paard. En het is maar de vraag of je goed bij de kniewrongen komt. Ook kun je kiezen voor een zitting met poleys die je dijbeen-ligging wat meer kunnen stabiliseren. Ook kun je een zgn. "scooped" zitting bestellen die een beetje extra "uitgehold" is , waardoor je een iets dieper zitgevoel krijgt , maar jammer genoeg nog niet zo diep en veilig qua gevoel als bij de Barefoot.

Bij de Ghost heb je trouwens ook veel steun voor je benen door de dijwrongetjes , maar weer minder voor je billen omdat je geen hoge cantle hebt.

Al met al is het maar net wat voor jou persoonlijk het meeste gevoel van steun geeft Lachen

Ik heb zelf 2 Ghosts gehad , vond ze erg fijn bij lange draf-ritten vanwege de dijwrongetjes , maar erg onstabiel zitten bij snelle bewegingen , dat was de reden dat de Ghost het toch niet helemaal was voor mij en Rena.

De Barefoot blijft sowieso goed , daar zit je echt helemaal IN ipv. erbovenop wat ik bij alle andere boomloze zadels heb ervaren. Alleen dan jammer dat je niet wat meer steun voor je benen hebt. De modellen met kniewrong daar heb ik niks aan vanwege te korte pootjes , ik kom niet eens in de buurt van de wrongen Tong uitsteken En wil trouwens helemaal geen kniewrongen ook want daarmee ga je alleen maar breder zitten en verlies je contact met je paard. De wrong-seatsaver is dus helemaal perfect voor mij : werkt zoals de wrongetjes van de Ghost of de oortjes van een stockzadel : geven heel veel steun en stabiliteit aan je been , en daarbij het supergoede contact en de pommel en cantle...blijft ideaal.

Ik heb nu ook een aantal Freeforms liggen en moet zeggen dat die ook heel erg goed bevallen , beter dan ik verwacht had. Geven ook een stevig zitgevoel , maar toch mis ik wel een beetje het "kuipje" van de Barefoot. Maar ze zitten heerlijk....

Op dit moment rij ik meer met de Freeform dan de Barefoot , de Freeform is superfijn qua zit , maar op spannendere ritten kies ik toch voor de Barefoot met wrong-seatsaver omdat die gewoonweg veel steviger zit en je daarmee veel meer zekerheid bij rare sprongen en snelle bewegingen.

De goedkopere Freeforms hebben gewoon een afwerking met goedkoper materiaal , kunstleder ipv. het dure Italiaanse kalfsleder. De basis blijft verder helemaal hetzelfde.

Vergelijkbaar met de DryTex Barefoot Cheyennes die voor 299 euro kunnen worden aangeboden ipv. de 449 euro van de normale lederen Cheyenne , ze zijn verder helemaal hetzelfde alleen het materiaal van de "bekleding" is een stuk goedkoper in te kopen , en dat voordeel wordt doorberekend aan de klant.

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:54

Aaah bedankt voor je reactie!
En kwa betrouwbaarheid van de goedkopere zadels, bedoel ik vooral de duurzaamheid. Dat het niet na een half jaar allemaal weggeschuurd en versleten is.
Maar jullie hebben verder niks over het thomas cook zadel?
De freeform en de barefoot lijken allebei erg fijn. Ik zalz zowiezo van de barefoot test service gebruik maken. Jammer dat ze dat niet bij veel meer zadels hebben/doen.
Mijn pony heeft een erg korte rug ( d pony), zou er dan ook verschil zijn in welke het beste geschikt zou zijn? De freeform of de barefoot?

Monsterrs

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 06:30

monsterrs schreef:
Aaah bedankt voor je reactie!
En kwa betrouwbaarheid van de goedkopere zadels, bedoel ik vooral de duurzaamheid. Dat het niet na een half jaar allemaal weggeschuurd en versleten is.
Maar jullie hebben verder niks over het thomas cook zadel?
De freeform en de barefoot lijken allebei erg fijn. Ik zalz zowiezo van de barefoot test service gebruik maken. Jammer dat ze dat niet bij veel meer zadels hebben/doen.
Mijn pony heeft een erg korte rug ( d pony), zou er dan ook verschil zijn in welke het beste geschikt zou zijn? De freeform of de barefoot?

Monsterrs

Als je pony een korte rug heeft is de freeform/freemax waarschijnlijk te lang. Zadels zijn rond de 54 cm.
Ook de eric thomas zadels zijn 55/56 cm. Hebben geen los voorboogje zoals de freemax.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:36

Van de Freeform heb je wel een extra korte versie , alleen kun je daarop maximaal een 17 inch zitting gebruiken.

En je paard moet een niet al te holle rug hebben anders gaat de achterkant snel erin prikken , en een hoge schoft is bij dit type zadels ook niet ideaal , daarin is de Barefoot gewoon beter.

Ik word ook echt verscheurd op dit moment tussen BF en FF , ze hebben allebei zo hun voordelen en nadelen , maar de BF heeft gewoon een makkelijkere pasvorm. Ik hoop dat FF nog wat nieuwe modellen uit gaat brengen waarbij dat probleem verholpen is Lachen

Bij het DryTex2 materiaal is het afwachten voor mij persoonlijk.

Het is wel een heel bekend materiaal dat al veel gebruikt wordt en zich al bewezen heeft , dus in principe moet het dat helemaal goed zitten. Maarja we hebben natuurlijk nog geen "bewijs" van zadels die al enkele jaren oud zijn , dus in dit geval is het een kwestie van vertrouwen op de goede naam van het materiaal.

Zo ook bij Freeform. Al heb ik wel van verkopers elders in de wereld gehoord dat het materiaal dat ze nu gebruiken zeer goed van kwaliteit is , en er is enorm veel vraag naar deze budget-zadels van Freeform omdat het merk zo goed bekend staat.

Enkele jaren geleden schijnen ze ook weleens een suède-achtig materiaal gehad te hebben en dat was lang niet zo goed , dat staat die verkopers nog goed in het geheugen , daarom is het nu ook zo fijn dat diezelfde mensen zeggen dat deze keer de kwaliteit wel helemaal prima is. Ze hebben dus wel vergelijkingsmateriaal Lachen

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:05

En weer bedankt voor de reacties Tong uitsteken
Ik vind het zo ontzettend lastig een fatsoenlijk zadel te vinden voor mijn pony! laatst divoza over de vloer gehad, had maar 1 passend zadel voor me; de pagony haflinger. Verder was er niks en zou er ook niks zijn. Heb na 1 week mijn oude zadel weer opgehaald, en ben nu weer aan het zoeken dus.
Het probleem is ook dat hij een korte rug heeft, en ik kwa zitting maat echt niet kleiner kan dan 17.5 inch. En de ene 17.5 is nog niet de andere 17.5, zit alsnog veel verschil in lengte met die zadels.
Verder is mijn pony zijn rug: geen schoft, brede schoudertjes, alles is rond breed. Het is echt geen groffe pony, alleen zijn rug is gewoon, gewoon uuuhh... rond?
Vandaar dat ik nu aan het kijken ben naar boomloos.
De freeform is idd heeeullll mooi, maar zal dan idd wel snel te lang wezen weer, verdurrie.
Maar kan je ook een beetje leuk springen met de barefoots? Want dat doen we wel graag, een leuk hindernisje.
Soms wil ik geen zadel meer zien, zoveel soorten dingen maten!

Monsterrs

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:07

Ik kwam deze foto tegen van een Eric Thoms
Afbeelding

Die 2 schroeven heeft de FreeFrm iig niet.
Ook onder de zitting zie je ze duidelijk zitt.
Afbeelding
Dus ik vermoed dat hier toch een vast kopstuk in zit, wat dus moet passen.

Voor de rest ziet het zadel er heel erg 'dressuur' uit. Niet verkeerd iig Haha!

Afbeelding

monsterrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 19:07

Maar je hebt er zelf verder geen ervaring mee?
Heb ook al een barefoot testzadel besteld. Maar vind deze ook wel erg mooi.