Keuze bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Keuze bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:53

Hallo allemaal!

Ik zou mijn paard graag (af en toe) bitloos gaan rijden. Ik heb alleen geen idee welke geschikt zou zijn voor wat ik wil. En om nou alle mogelijke hoofdstellen op proef te nemen zie ik niet zo zitten Vork.
Belangrijk is dat het paard dressuurmatig goed 'erbij' kan blijven, want dat is erg belangrijk voor haar. Natuurlijk gaat dressuurmatigheid op de zit, dus dat is niet zo'n probleem Haha!. Verder rijd ik erg veel met haar buiten, en, hoe fout het ook klinkt, ik wil wel een hoofdstel waar een 'noodrem' op zit. natuurlijk is een bit ook geen noodrem, en als je paard weg wil dan wil hij toch wel weg, maar ik heb zo'n idee dat mijn paard me uitlacht als ik dan met een touwhalster aan kom zetten Clown.

Ik heb de verschillende optomingen bekeken, en de hoofdstellen die me het meeste aanspraken waren de sidepull en de hackamore. Als ik ermee ga rijden, ga ik dat uiteraard eerst onder begeleiding doen Lachen.

Welk hoofdstel raden jullie me aan, gezien mijn situatie?

Akhal_Teke

Re: Keuze bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:06

Hallo Sheran,

Een hackemore is minder vriendelijk dan een sidepull in onervaren handen. Voor iemand met weinig tot geen ervaring hiermee, jij ook denk ik, zou ik de sidepull aanraden. Ook voor je paard is het misschien beter om op die manier kennis te maken met het "rijden op de neus" ipv de mond. Je kan er eerst nog een bit bij gebruiken en later het bit weglaten. Mocht je toch voor de hackemore gaan, kies er dan alsjeblieft een met een flexibel neusstuk en niet met een ijzeren of stug leren neusstuk.

Ik rijd zelf het liefst met zo min mogelijk, maar jouw paard is natuurlijk al een bit gewend. Ik heb mijn paard met een halster ingereden. Een gewoon touwhalster van zacht touw, dus geen extra scherp of stug materiaal. Hier rijd ik ook mee buiten en dat gaat prima.

Kan je wat meer vertellen over je paard? Hoelang heb je hem al? Hoe oud is hij? met wat voor bit rij je? wat voor ras is het? Dit moet je allemaal meenemen in je keuze. Een arabier is immers gevoeliger dan een belgisch trekpaard om maar 2 uitersten te noemen.

Groetjes en ik hoop dat je doorzet met het bitloos rijden!!! OK dan!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:17

Akhal_Teke: bedankt voor je reactie. Mijn paard heb ik in totaal ongeveer 3 jaar (hij is ook 2 jaar verkocht geweest). Ze is een KWPN-er van 9 jaar. Momenteel rijd ik met een dubbelgebroken, koperen bitje, maar ik heb haar ook een tijdje op een stang en een langere tijd op een enkelgebroken RVS bit gehad. Ik merkte aan haar niet veel verschil Lachen.

Ik weet dat een hackamore een behoorlijke inwerking heeft, vandaar ook mijn opmerking dat ik les zou nemen. Lachen

Verder niemand suggesties? Dingen waar ik op moet letten?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-08-08 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Niicky_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:45

Je moet wel opletten dat het ''werkt''. Ik heb een pony gereden en die reageerd er echt helemaal niet op. Je maakt een ophouding; geen reactie. Nog een; geen reactie. Een iets hardere; geen reactie. Hier zou ik goed opletten;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:49

ik heb een bitloos hoofdstel van de online ruitershop bevalt me prima

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:23

Ik wil met een bitloos hoofdstel ook een noodrem hebben , is alleen maar verstandig want soms kan dat net het verschil betekenen tussen erbij blijven met het koppie en het eiegn instinct volgen Knipoog

Ik vind een side-pull waardeloos in zulke gevallen , net als alle optomingen met gekruiste riempjes. Bij een side-pull hoeven ze de kop maar een beetje in de lucht te steken en je bent de rem kwijt. Je "trekt" de neus dan niet meer naar de borst toe om te remmen (even heel grof uitgelegd) , maar trekt alleen maar de neus riem hoger rond het hoofd....je hebt echt NIETS ermee te vertellen als dat koppie in de lucht gaat.

Bij de gekruiste optomingen heb je wel iets te vertellen , maar een beetje paard lacht daarom naarmate hij liever wèg wil. Je trekt het ding dan vooral strak rond de neus / kaak , maar dat is geen remmend effect.

Bij een touwhalster heb je WEL een goede rem , omdat daarbij de teugelbevestiging ONDER het hoofd zit , en je dus altijd de neus naar beneden trekt. In deze houding heb je een natuurlijk manier van controle en remmen. Een touwhalster heeft dus echt een prima rem , zeker ook vanwege het dunne koord dat een duidelijke prikkel geeft die het paard ook nog doorkrijgt als hij al mistig in z'n hoofd is van het weg willen rennen.

Alleen met een touwhalster heb je dan weer geen goed links- rechts- onderscheid , als je eens de noodsituatie hebt dat je paard echt even naar links of naar rechts moet ook al wil die niet. Dan kun je weinig overtuigend inkomen met een touwhalster. Daarvoor is een Croos-Rope-Bridle (CRB) dan weer bedacht : die heeft de goed rem van het touwhalster , en toch ook een goed duidelijk en begrijpelijk signaal voor links en rechts sturen.

Een hackamore geeft dan net nog iets extra rem voor de echt ernstige gevallen , maar de CRB daarmee kom je al een heel eind hoor ! En die "knijpt" ook niet rond het hoofd , wat ook weer een groot voordeel is. En het is lekker licht & luchtig waardoor het paard een groot gevoel van vrijheid krijgt waardoor ze weer makkelijker ontspannen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:10

Ik rijd mijn 3 jarige arabier met een touwhalster. In de bak en in het bos. En dat vooraan in het bos, dus niet achter een ervaren paard aansjokken.
Ik zeg niet dat dit bij ieder paard kan!! Bij sommige paarden heb je iid wat grovers nodig omdat het anders gevaarlijk is. Het is een kwestie van aanvoelen, en evt uitproberen als je die luxe hebt, om erachter te komen wat voor jouw paard het beste is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:14

pmara

dan weet ik niet hoe je een hoofdstel gebruikt hoor . maar als een paard wil gaan dan gaat het toch wel..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:20

Dank je, pmarena! Heel erg nuttig advies Lachen.

De crossrope bridle lijkt me zo omslachtig inwerken met sturen. Of valt dat mee? Dat touwhalster zag ik inderdaad niet zo zitten om de reden die jij geeft: ik wil ook een goed stuur hebben Lachen. Want de CRB 'duwt' het paard toch een kant op?

De hackamore zie ik nog steeds ook wel zitten, juist om het bekende 'stuur' en de mogelijkheid tot noodremmen *bukt voor heel bokt*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:20

pmarena Knipoog

Er zit nog een heel gebied tussen braaf meewerken en gáááán.
Zeg dat je op 1 braaf meewerkt en op 5 gáááát , dan is mijn ervaring dat je met bvb. een side-pull bij 2 je paard nog houdt , als je geluk hebt bij 3 ook nog , maar de kans is groot dat je dan al pech hebt.

Met een CRB ben je zeker van 3 , en heb je vaak ook 4 dat je jezelf en je paard nog net kunt redden als je zelf gewoon heel alert bent en op tijd reageerd. Met een hackamore ben je dan weer wat zekerder van 4. En die 5 hoeft helemaal niet voor te komen , je hebt bij de 5 altijd een heel klein momentje voordat het paard vol aan de kletter is , als je zelf alert bent kun je dan met een duidelijke prikkel nog net op tijd ingrijpen zodat het paard niet vertrekt. Maar met bvb. een side-pull is die prikkel gewoon niet overtuigend genoeg in dat geval. Terwijl die bij de dagelijkse dingetjes wel prima werkt , maar op de bijzondere momenten laat die je gewoon in de steek.

En dat zal niet voor iedereen gelden , maar dan heb je imo. gewoon het geluk gehad dat je paard nog nooit hoger dan die 3 is gekomen Tong uitsteken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:23

Schreef ik je naam fout?

Die 'niveaus' zijn goed gevonden Lachen. Ik wil inderdaad mijn paard terughebben voor hij in '5' komt, want volgens mij is 5 'oncontroleerbaar'. Hij moet dus even net genoeg voelen om met zijn hoofd bij mij te blijven en hij moet daarom ook weten dat ik het echt meen!

Ik rijd trouwens veel buiten. Wat dat betreft zou ik graag een zekere niveau 4 willen hebben. Mijn paard kan behoorlijk doordrammen en is niet de allermakkelijkste buiten. Je moet iig weg consequent blijven, dan gaat het prima. Maar af en toe ziet ze iets en dan moet je even duidelijk zijn en er snel bij zijn.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-08-08 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:34

ik heb mn paard met alle mogelijke bitten en bitloze hoofdstellen gereden en als tie gaat dan gaat tie. met kruislings systeem kan ik hem het beste houden .

pmarena exxuus voor de naamfout

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:38

Nee maar quera boven je maakt er wel wat fraais van Clown

Ik heb daar ook regelmatig mot over gehad op bokt hoor , mensen denken er zelf meteen iets heel anders bij als je dit verteld.

Mijn paardje is hartstikke netjes opgevoed en rij ik normaal met een boogje in de teugel puur op zit , been , stem en wat neckreining. Maar het diertje heeft een knronkel in de kop en kan zomaar ineens vanuit het niets flippen. Dat is al enorm verbeterd maar feit blijft dat ze al 7 was en vanaf haar vijfde al minstens 5 eigenaren heeft gehad , en bepaalde trekjes die gaan er nooit meer helemaal uit ben ik bang. Ze kan een jaar lang superbraaf en gezellig en dapper zijn , en dan ineens compleet flippen van niks.

Dan heb je mensen die denken dat dat vergelijkbaar is met hun goedzak die even een keertje oppervlakkig schrikt , en dat hooguit 3-tje dan aanzien voor de 5 die ik bedoel , en er dus niks meer van snappen. Of mensen die denken dat ik in 1 en 2 al zit te trekken en sjorren. Maar zo werkt het niet.

Je wil gewoon zo ontspannen en zacht mogelijk rijden maar wel iets achter de hand hebben , echt een noodrem.

En dan krijg je weer die dooddoener dat ze toch wel gaan als ze willen , en gezeur over je paard beleren met pijnprikkels... maar dat slaat de plank volledig mis !

Je wil alleen een duidelijke prikkel achter de hand hebben voor het geval het een keer nodig is. En dat is echt geen pijn , dat willen mensen ook maar niet snappen. Als een paard helemaal in beslag genomen wordt door iets engs (bijvoorbeeld) dan voelt hij nog maar weinig dingen , er dringt niet zoveel meer tot hem door op dat moment. Beest vergeet gewoon dat je erop zit Tong uitsteken

En met een wat scherpere optoming kun je hem daar even aan herinneren.

Vergelijk het met een wekker of brandalarm of sirene , die zijn wat scherper van geluid omdat je zachte dingen niet hoort als je diep in slaap bent , maar die scherpere dingen dringen wel tot je door. Maar het doet geen PIJN ! Haha!

En ik wil dan behalve een goede noodrem voor die enkele noodsituatie of weer eens een keertje proberen het grensje te verleggen Haha! ook nog dat de optoming onder normale dagelijkse omstandigheden juist heel erg vriendelijk is en heel veel vrijheid geeft. Daarom heb ik liefst de CRB , die heeft dat alles in zich.

Een hackamore blijft toch een heel wiebelig ijzerwerkje zo om dat koppie heen , een CRB is lekker simpel Lachen

Het is ook maar dat je een enkele keer even heel duidelijk , eerlijk en consequent in kunt grijpen om erger te voorkomen. Je grijpt even in , niks aan de hand verder , en het is weer goed en je kunt weer gezellig met dat boogje in je teugel verder.

Zou je op dat moment een minder scherpe optoming hebben gehad dan blijf je langer "vechten" en raak je alleen maar allebei gefrustreerd...
terwijl het paard met die scherpere optoming meteen weer weet waar die aan toe is , z'n schouders ophaalt en weer gezellig verder loopt.
Het escaleert niet Lachen

Daarbij geldt natuurlijk wel dat je er eerlijk mee omgaat en ook eerlijk bent in je omgang met het paard , dat hoort er wel bij. Maar dat is logisch Lachen

Quera : geen probleem hoor Haha!

Ja joh , met kruislings het beste ? Heb je wel met optomingen gereden dan waarbij de teugelbevestiging onder het hoofd zit ?

Het blijft natuurlijk gewoon uitproberen bij welke soort druk het paard zich het makkelijkst overgeeft Lachen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:41

Ja, daar heb je gelijk in, pmarena Lachen Ik bedoel precies wat jij bedoelt met die noodrem. Soms moeten dingen gewoon even doorkomen en werken 1000 vriendelijke woordjes niet Haha!

Het liefst zou ik zowel die CRB als de hackamore gewoon proberen, om te zien waar mijn paard het beste op reageert. Maarja Tong uitsteken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:43

Nou een CRB koop je voor 8 euro 50 geloof ik , dus dat is altijd de moeite waard in mijn ogen.

Dan heb je er op z'n minst nog een handig compact halstertje aan dat je mee kan nemen voor geval van nood op buitenrit Tong uitsteken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:49

ooooh, zo weinig Haha!. Ik zie altijd van die belachelijk dure dingen dan Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:50

Dure smaak zeker Tong uitsteken

Lovelance hier op bokt maakt ze wel netjes volgens mij !

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:52

Waar koop je ze dan? Ik zie ze niet in bv de divoza-gids. Daar is het goedkoopste bitloze hoofdstel 30 euro. Ik heb wel een dure smaak, maar die volg ik niet altijd hoor Haha!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:15

Ik reageer graag zo hier en dan even:)

[quote="pmarena"]
Mijn paardje is hartstikke netjes opgevoed en rij ik normaal met een boogje in de teugel puur op zit , been , stem en wat neckreining. Maar het diertje heeft een knronkel in de kop en kan zomaar ineens vanuit het niets flippen. Dat is al enorm verbeterd maar feit blijft dat ze al 7 was en vanaf haar vijfde al minstens 5 eigenaren heeft gehad , en bepaalde trekjes die gaan er nooit meer helemaal uit ben ik bang. Ze kan een jaar lang superbraaf en gezellig en dapper zijn , en dan ineens compleet flippen van niks.
je geeft zelf de kronkel al aan. Als je je paard dus wel volledig zou kunnen vertrouwen (daar bedoel ik mee dat je een kronkel dus niet hoeft te verwachten) , zou je dan nog steeds per se met een scherpe omtoming willen rijden?

Dan heb je mensen die denken dat dat vergelijkbaar is met hun goedzak die even een keertje oppervlakkig schrikt , en dat hooguit 3-tje dan aanzien voor de 5 die ik bedoel , en er dus niks meer van snappen. Of mensen die denken dat ik in 1 en 2 al zit te trekken en sjorren. Maar zo werkt het niet.

Je wil gewoon zo ontspannen en zacht mogelijk rijden maar wel iets achter de hand hebben , echt een noodrem.

ok mee eens. Maar ik vind dus dat de noodrem per ruiter + paard verschilt. Mijn nood rem is de teugels goedvastpakken, terwijl die bij jou misschien al op vastpakken + trekken zit? (voorbeeld he, niet op een persoon gericht)

Je wil alleen een duidelijke prikkel achter de hand hebben voor het geval het een keer nodig is. En dat is echt geen pijn , dat willen mensen ook maar niet snappen. Als een paard helemaal in beslag genomen wordt door iets engs (bijvoorbeeld) dan voelt hij nog maar weinig dingen , er dringt niet zoveel meer tot hem door op dat moment. Beest vergeet gewoon dat je erop zit Tong uitsteken
haha ok. ze vergeten je misschien even, maar daarom mag je wel laten weten dat je er nog zit. praten aaien ophoudingen aansporen weet ik wat je allemaal door kan geven dat je er nog op zit! Hoef je toch niet perse gelijk iets scherps voor te hebben? Dat is weer maar net HOE je paard beleerd is Lachen "zacht" of "hard" (op de pinken of op zware handen)

En met een wat scherpere optoming kun je hem daar even aan herinneren
Ik snap je beredenering, maar blijf bij mijn idee: maar net hoe je em beleerd hebt. En dat beleren, begint bij de TS NU, aangezien ze NU van bit naar bitloos gaat!

Vergelijk het met een wekker of brandalarm of sirene , die zijn wat scherper van geluid omdat je zachte dingen niet hoort als je diep in slaap bent , maar die scherpere dingen dringen wel tot je door. Maar het doet geen PIJN ! Haha!

Deze vergelijking klopt niet helemaal he. Een wekker doet zowieso geen pijn, dat hoor je alleen, en sirene hoor je dus harder, dus nee doet nog steeds geen pijn.
Een druk op de neus VOELT je paard, en het is maar net hoe je je paard beleerd hebt. Als jij je paard op de pinken beleerd, hoef je op "niveau 3-5" echt maar heel weinig te doen, want dan weet je paard al dat het menes is.
Dus lichte druk voelt je paard al, maar ineens een ruk aan de teugels omdat op "niveau 3-5" zit is dus gewoon PIJN.

En ik wil dan behalve een goede noodrem voor die enkele noodsituatie of weer eens een keertje proberen het grensje te verleggen Haha! ook nog dat de optoming onder normale dagelijkse omstandigheden juist heel erg vriendelijk is en heel veel vrijheid geeft. Daarom heb ik liefst de CRB , die heeft dat alles in zich.

Een hackamore blijft toch een heel wiebelig ijzerwerkje zo om dat koppie heen , een CRB is lekker simpel Lachen

de ruimte heeft een Sidepull, bosal, CBR allemaal. Daarom is het bitloos. Aansnoerzaken zijn wel bitloos, maar vriendelijker?
Hackamore vind ik ook niet zo vriendelijk, doch kan een Sidepull bij een strenge ruiter veel scherper zijn dan een hackamore in vriendelijke handen.

Het is ook maar dat je een enkele keer even heel duidelijk , eerlijk en consequent in kunt grijpen om erger te voorkomen. Je grijpt even in , niks aan de hand verder , en het is weer goed en je kunt weer gezellig met dat boogje in je teugel verder.

Zou je op dat moment een minder scherpe optoming hebben gehad dan blijf je langer "vechten" en raak je alleen maar allebei gefrustreerd...
terwijl het paard met die scherpere optoming meteen weer weet waar die aan toe is , z'n schouders ophaalt en weer gezellig verder loopt.

per paard verschillend. Ik rijd paarden die nergens om geven en zo inderdaad reageren. Maar er zijn er ook die juist HARDER terug gaan doen, dus geef jij een ruk? Krijg je een steiger of een sprong terug ! zo van: -ben jij bedonderd! mij zo te behandelen??-

Daarbij geldt natuurlijk wel dat je er eerlijk mee omgaat en ook eerlijk bent in je omgang met het paard , dat hoort er wel bij. Maar dat is logisch Lachen

Het blijft natuurlijk gewoon uitproberen bij welke soort druk het paard zich het makkelijkst overgeeft Lachen

kan het daar niet genoeg mee eens zijn en blijf dat onthouden!!

ohja en: ik ben het niet eens met het stukje als je paard met Sidepull zn hoofd de lucht in gooit dat je em dan niet meer hebt.
ik heb bit en bitloos gereden (en nog steeds bit en bitloos verschilt per paard)
en heb in beide gevallen een paard gehad dat kop in de lucht gooide. Bij de een ben ik uit de bocht gevlogen in de bak (met bit)
en bij de ander trok ik zn hoofd op zij dmv de teugels aan de ZIJ kant van mn hoofdstel: de sidepull.
Bosal / touwhalster is misschien NOG handiger omdat hij onderaan zit maar toch: hoe meer druk paard van onder krijgt hoe harder hij er tegen in kan gaan he.
Net als dat als je je paard zn hoofd omlaag wilt brengen je vaak beter bovenop zn hoofd kunt drukken, en loslaten zodat hij verder naar beneden gaat, ipv aan zn hoofd gaan hangen: zal hij alleen maar tegendruk geven en zn hoofd dus omhoog houden. Paard geeft vanzelfsprekend (voor hen dan) tegendruk. dus dan ben je weer nergens met je teugels aan de onderkant van het hoofd zodra het paard zijn hoofd in de lucht steekt.
maar wat ik ook maar wil zeggen : gaatie dan gaatie (zie mijn vb MET bit in bak)

Leuk onderwerp trouwens hoor.
en ik val niemand aan, ik zeg maar zo: jou paard is jou paard, en jou handen zijn jou handen.
mijn noodrem is heel anders dan die van mijn buurvrouw.... snapje Lachen

Test het gewoon op je paard, en kijk waar die het beste op reageert. Ervaringen zijn natuurlijk altijd wel prettig!
Mijn ervaring is :
Sidepull top
Bosal gaat wel maar wat onduidelijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 22:20

Het wordt hier interessant Haha!.

Mijn ervaring met mijn paard is dat hij zich iig van een gewoon halster bar weinig aantrekt. Ze loopt lief mee hoor, 't is net een hondje, maar als ze gaat trekken dan trekt ze ook net zo lang tot alles stuk is. Daarom heb ik mijn twijfels bij het kunnen omtrekken in een situatie 4.
Mijn paard is vriendelijkheid gewend, en dat waardeert ze ook, maar ook consequentie. Ik kan haar echt op 2 pinken rijden (volgens mij doe ik dat ook, ook aangezien ze niet reageert op de verschillende soorten bitten) maar soms moet ik even streng worden en dan ben ik niet altijd even vriendelijk. Dat heeft ze soms nodig.

En ik ben inderdaad een beginner, maar ik denk dat de belering toch al aan de gang is. Al vanaf het moment van omgaan met je paard en van inrijden. Ik zou het liefste alles even omhangen Haha!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:50

pmarena :

dat hebben we allemaal geprobeerd.

zelfs alle bitten. ik weet niet of je weet wat een scharenbit is?
daar is hij doorheen gerend.

Toen zijn we over gestapt op bitloos. en met het kruislingse systeem ( ruitershop)(zie profiel voor foto's) is hij redelijk te stoppen. en hij is niet makkelijk kan ik je zeggen..(als hij iets niet wil. kop tussen zn benen en gassen maar) in de bak heb ik zoiets van jij wilt rennen nou dan ga je toch rennen. maar dan wel tot ik wil dat je stopt. maar met een buitenrit kan dat helaas niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:05

FahyaFemke :

Okee , dit is dus zo'n TYPISCHE reactie als ik hierboven beschrijf , echt exàct wat ik bedoel... altijd krijg je er wel zo1 van iemand die er zelf een heel ander verhaal van maakt en gaat reageren alsof ik het dier bijkans schoppend en trekkend over straat jaag Tong uitsteken

Ik zal dan ook maar even reageren.....maak ik er wel weer onderstreepte tekst van Knipoog

FahyaFemke schreef:
Ik reageer graag zo hier en dan even:)

pmarena schreef:
je geeft zelf de kronkel al aan. Als je je paard dus wel volledig zou kunnen vertrouwen (daar bedoel ik mee dat je een kronkel dus niet hoeft te verwachten) , zou je dan nog steeds per se met een scherpe omtoming willen rijden?

Er bestaat geen paard op de wereld dat je volledig kunt vertrouwen , en al komt het maar 1 keer in 20 jaar voor dat het dier ineens raar reageert om 1 of andere reden : het is wel zo fijn dat je dan een noodrem hebt. Ik zie het gewoon als een autogordel zeg maar , je hebt er eigenlijk geen last van , maar hij IS er wel als je hem ooit een keer nodig hebt. Ik stap er ook regelmatig zo zonder zadel op met het eerste de beste halstertje met een touw , maar dat doe ik alleen voor een rustig rondje.

ok mee eens. Maar ik vind dus dat de noodrem per ruiter + paard verschilt. Mijn nood rem is de teugels goedvastpakken, terwijl die bij jou misschien al op vastpakken + trekken zit? (voorbeeld he, niet op een persoon gericht)

Dit is dus zo'n typische reactie van een 3-tje , normale schrikjes of drammetjes waar veel ruiters al van flippen , daar pak ik m'n teugels amper voor op hoor. Ik heb het niet over een 3-tje , ik heb het over een 5-je. Dus echt in de meest ernstige categorie "aan de kletter". En "trekken" is zoals gezegd even een wat extreme verwoording om het duidelijk te maken , want het komt natuurlijk neer op "tegenhouden" , maar dat legt het wat minder beeldend uit.

haha ok. ze vergeten je misschien even, maar daarom mag je wel laten weten dat je er nog zit. praten aaien ophoudingen aansporen weet ik wat je allemaal door kan geven dat je er nog op zit! Hoef je toch niet perse gelijk iets scherps voor te hebben? Dat is weer maar net HOE je paard beleerd is Lachen "zacht" of "hard" (op de pinken of op zware handen)

Wederom heb je het hier over een 3-tje , vind het ook een beetje aso eigenlijk dat je nu insinueert dat ik al trekkend en sleurend de aandacht wil trekken en mijn paardje zo beleerd heb. Bij een 3-tje helpen allerlei andere dingen maar bij een 5-je dan VOELT een paard dat echt niet meer hoor , dan kun je met geruststellen niks meer maar zul je er eerst voor moeten zorgen dat 'ie blijft staan en weer naar een 4-tje terugzakt zodat je weer "contact" krijgt en dan komen de normale dingen weer door. Zoals ik duidelijk schreef : ze is supergoed opgevoed en op superlichte hulpen te rijden , maar soms nemen de instincten het van de opvoeding over. En dat kan jaren wegblijven maar dan ineens weer de kop opsteken. Bij Rena zeker , maar in principe bij elk paard. Je neemt alleen maar je verantwoordelijkheid als je rekening houdt met situaties waarbij dingen anders gaan dan normaal.

En met een wat scherpere optoming kun je hem daar even aan herinneren
Ik snap je beredenering, maar blijf bij mijn idee: maar net hoe je em beleerd hebt. En dat beleren, begint bij de TS NU, aangezien ze NU van bit naar bitloos gaat!

Met elke nieuwe optoming kun je opniew starten met nieuwe afspraken maken , is een ideaal moment. En het mooiste is het dan ook als je er duidelijk mee kunt zijn ! Weet je dat je een paard hebt dat nog wel eens de grens wil verleggen , dan is het wel zo fijn als je even duidelijk kunt zijn.
Dat is ook een kwestie van opvoeden , grenzen stellen. En dat gaat makkelijker als je iets achter de hand hebt dat indruk maakt.
Je maakt je afspraken op basis van respect en vertrouwen en eerlijke omgang , maar net als een prima opgevoed kind kan een paard ook wel eens dwarsliggen en dan is het fijn als je nog iets achter de hand hebt om even duidelijk de grens aan te geven. Beter 1 keer duidelijk zijn en het is over , dan blijven prutsen. En bvb.met een side-pull heb je gewoon meer kans dat het paard de eerste de beste rit meteen al leert dat hij erdoorheen kan lopen. Nogmaals , beleren is 1 ding , maar je kunt altijd in een situatie komen waarin het verstand "uit" gaat , en het instinct "aan" gaat. En laten de afspraken met de ruiter nu net voor 99% in het verstand zitten Lachen

Deze vergelijking klopt niet helemaal he. Een wekker doet zowieso geen pijn, dat hoor je alleen, en sirene hoor je dus harder, dus nee doet nog steeds geen pijn.
Een druk op de neus VOELT je paard, en het is maar net hoe je je paard beleerd hebt. Als jij je paard op de pinken beleerd, hoef je op "niveau 3-5" echt maar heel weinig te doen, want dan weet je paard al dat het menes is.
Dus lichte druk voelt je paard al, maar ineens een ruk aan de teugels omdat op "niveau 3-5" zit is dus gewoon PIJN.

Zelfde verhaal , zie hierboven. Blijkbaar heb je nog nooit een echte 5 meegemaakt want dan is een paard gewoonweg even niet voor reden vatbaar.
En PIJN werkt dan ook echt niet hoor , het is helemaal geen pijn. Het is een duidelijke prikkel zoals een scherp geluid , een kind even stevig vastpakken bij het armpje , iemand even op de schouder tikken....gewoon een signaal dat nog wèl doorkomt als je gedachten elders zijn en je zintuigen "uit" staan.

de ruimte heeft een Sidepull, bosal, CBR allemaal. Daarom is het bitloos. Aansnoerzaken zijn wel bitloos, maar vriendelijker?
Hackamore vind ik ook niet zo vriendelijk, doch kan een Sidepull bij een strenge ruiter veel scherper zijn dan een hackamore in vriendelijke handen.

Daar hebben we het toch helemaal niet over Verward Dat zijn altijd van die flauwe vergelijkingen waar niemand iets aan heeft Lachen

per paard verschillend. Ik rijd paarden die nergens om geven en zo inderdaad reageren. Maar er zijn er ook die juist HARDER terug gaan doen, dus geef jij een ruk? Krijg je een steiger of een sprong terug ! zo van: -ben jij bedonderd! mij zo te behandelen??-

Hier maak je er dus ook zelf weer een heel ander verhaal van. Ik heb het niet over lomp afstraffen , maar gewoon eerlijk , duidelijk en consequent zijn. Juist die vechters die een sterk gevoel van recht en onrecht hebben , zullen dit heel goed pikken omdat ze gewoon begrijpen dat het terecht is , en weten waar ze aan toe zijn. Ze weten dat ze rustig moeten lopen , gaan toch vol in draf aanzetten , je trekt de rem een beetje aan , ze komen weer terug en je laat de rem weer los , en ze weten het : okee ik mag dus echt niet gaan rennen. Hoef je dan verder niet meer om te vechten en ze hoeven niet te blijven duwen en proberen : je bent gewoon consequent. Een paard is niks anders dan ons wat dat betreft hoor , als jij graag iets wil maar het mag niet , dan overweeg je zelf ook of het de moeite waard is om de regels te breken. Krijg je amper tegenwerking / consequenties dan kun je het gerust doen. Wordt je direct duidelijk tegengehouden dan leg je je er makkelijker bij neer dat het gewoon niet mag.

kan het daar niet genoeg mee eens zijn en blijf dat onthouden!!

ohja en: ik ben het niet eens met het stukje als je paard met Sidepull zn hoofd de lucht in gooit dat je em dan niet meer hebt.
ik heb bit en bitloos gereden (en nog steeds bit en bitloos verschilt per paard)
en heb in beide gevallen een paard gehad dat kop in de lucht gooide. Bij de een ben ik uit de bocht gevlogen in de bak (met bit)
en bij de ander trok ik zn hoofd op zij dmv de teugels aan de ZIJ kant van mn hoofdstel: de sidepull.

Nee dat is lekker handig als je op de openbare weg rijdt , je paard opzij sleuren zo onder een auto of in de sloot Tong uitsteken
Dat deugt dus niet , je moet kunnen REMMEN. En dat doe je op de meest natuurlijke / voor het paard begrijpelijke manier : door het koppie naar je toe te trekken. En dat gaat bij een side-pull dus niet meer als die kop in de lucht gaat want je hebt dan geen "trekkracht" naar benden / naar je toe meer dus het paard kan fladderen waar die wil als je geen 20 meter rechts of links van je hebt waar je hem naartoe kunt sturen.

Bosal / touwhalster is misschien NOG handiger omdat hij onderaan zit maar toch: hoe meer druk paard van onder krijgt hoe harder hij er tegen in kan gaan he.
Net als dat als je je paard zn hoofd omlaag wilt brengen je vaak beter bovenop zn hoofd kunt drukken, en loslaten zodat hij verder naar beneden gaat, ipv aan zn hoofd gaan hangen: zal hij alleen maar tegendruk geven en zn hoofd dus omhoog houden. Paard geeft vanzelfsprekend (voor hen dan) tegendruk. dus dan ben je weer nergens met je teugels aan de onderkant van het hoofd zodra het paard zijn hoofd in de lucht steekt.
maar wat ik ook maar wil zeggen : gaatie dan gaatie (zie mijn vb MET bit in bak)

Dat is nu juist de clou Knipoog : met de teugels onder het hoofd geef je een neerwaartse druk op de neusrug.
Tegendruk geven kan altijd dus dat streep je tegen elkaar weg , maar je moet gewoon ten alle tijden de neus omlaag kunnen krijgen om ongelukken te voorkomen.

Gaat 'ie dan gaat 'ie : aha je kent dus toch een 5-je , en net vertelde je nog dat je bijkans met een pinkje het dier kon houden dan ? Tong uitsteken

Dat is dus wat ik bedoel : voor 'ie GAAT heb je nog een seconde de tijd om in te grijpen , door hem bvb. om te trekken de andere kant op , maar daarvoor zul je wel een optoming nodig hebben die stevig in kan komen anders komt het signaal al niet meer aan bij het dier op dat moment

Leuk onderwerp trouwens hoor.
en ik val niemand aan, ik zeg maar zo: jou paard is jou paard, en jou handen zijn jou handen.
mijn noodrem is heel anders dan die van mijn buurvrouw.... snapje Lachen

Test het gewoon op je paard, en kijk waar die het beste op reageert. Ervaringen zijn natuurlijk altijd wel prettig!
Mijn ervaring is :
Sidepull top
Bosal gaat wel maar wat onduidelijk.

Ik weet wel dat je het niet aanvallend bedoelt , maar toch aan je woorden valt duidelijk te proeven dat je mij beschouwt en bekijkt als een (zeer) grove ruiter , en dat is gewoon niet correct. Maar je leest mijn verhaal op zo'n manier dat het past bij dat beeld , je maakt het zelf passend.
En dat kan ik absoluut niet waarderen

Maarja zoals ik in het originele stuk al schrijf : er zitten er altijd wel een paar bij die het in het belachelijke trekken en er een half mishandel-verhaal van maken , en deze keer ben jij het Tong uitsteken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:14

Wat mijn rij-instructeur (van de auto) altijd zegt: verwacht het onverwachte, en weet hoe je daarop moet reageren.

Dat wil ik dus ook Haha!

Maar zo'n CRB... ik heb gelezen dat dat een soort touwhalster is met een zijwaartse inwerking. Maar is het nog wel goed dressuurmatig te gebruiken? Ik kan me voorstellen dat het toch een totaal ander soort zijwaartse inwerking is dan de inwerking van bv een sidepull of hackamore.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:20

En ik dus ook ! Ja

Opvoeding is een constant doorlopend proces en je mag nooit aannemen dat je de 100% zekerheidsgarantie hebt bereikt , het is geen robot. En trouwens , zelfs een robot kan nog iets onverwachts doen door een mankement of storing ofzo Tong uitsteken

Het ligt eraan wat je bedoelt met dressuurmatig gebruiken.

Ik zou geen touwhalster o.i.d. gebruiken als je constant met behoorlijk wat aanleuning rijdt , daarvoor is het geheel toch wat te dun en scherp. Maar ik zou sowieso niet de hele tijd de neus op spanning willen hebben , juist omdat je dan al een deel van je extra druk-mogelijkheden kwijt bent.

Als ik zie met hoeveel druk de meeste mensen op de teugels rijden , daarvoor moet Rena van mij al achterwaarts gaan Tong uitsteken

De zijwaartse inwerking van de CRB is vergelijkbaar met een combinatie van een bitless bridle dat gekruist loopt onder het hoofd , en een bosal. Alleen dan zonder aansnoerende werking of een hard materiaal op de neus.
En de rem is eigenlijk hetzelfde als die van een touwhalster.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:22

Ik rijd met een lichte aanleuning. Het is belangrijk dat mijn paard haar rug blijft bollen, wegens rugproblemen. Maar dan heb ik grotendeels niets in mijn handen. Maar het zou prettig zijn als de hulpen 'vergelijkbaar' doorkwamen.