Stang-bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Polly_

Stang-bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:27

Ik wa vandaag naar de manege, en mijn vriendin reed op een haflinger, die een stang als bit had.
Ik heb het al opgezocht op wiki, maar ik snapte het toch nog niet helemaal,
is een stang nou harder in de mond, en hoe werkt het nou precies?

Groetjes, Polly.

Lous

Re: Stang-bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:28

Was het een stang of een ongebroken trens, want daar zitten grote verschillen tussen.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:50

Stang, teminste, er zaten van die 'extra stangen' nog aanvast, en een kettinkje bij de kin...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:51

Een stang heeft een kinketting en scharen, door het zogenaamde hefboomeffect komen hulpen dus 'strenger' door. Hierbij kan je zelf bepalen hoe sterk de stang inwerkt d.m.v de kinketting. Als je de kinketting strak doet werkt deze strenger in dan als de ketting losser zit.
Een ongebroken trens is een bit met een ongebroken mondstuk en wordt vaak onterecht stang genoemd, maar dit is een van de vriendelijkste bitten voor de mond. Voor de rest is het aan de ruiter hoe hard een bit voor de mond is. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:57

Een stang is inderdaad harder in de mond. Hoe langer de scharen (waar het bakstuk en de teugel aan vast zit), hoe harder het bit kan inwerken.
Een stang heeft een hefboomwerking, en dat komt erop neer dat je maar een klein beetje aan de teugel hoeft te trekken, en in de mond werkt die kracht dan bijvoorbeeld twee keer zo hard in, dat ligt dus aan de lengte van de scharen.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:34

ohhh, oké.
Dankjulliewel, nu weet ik daar iets meer over, ik dacht namelijk dat die bitten alleen bij mennen werden gebruikt...
Maargoed, bedankt Lachen