hoe aurigan bitten weer als nieuw krijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moi22

hoe aurigan bitten weer als nieuw krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 22:24

De bovenstaande vraag zegt het eigenlijk al.
Ik heb al jaren aurigan bitten voor mn stang en trens hoofdstel. Deze bitten heb ik zelf van iemand overgenomen en weet niet precies hoe oud ze zijn maar ze zijn al heel lang dof en wat groen uitgeslagen.

Ik zou graag willen weten hoe jullie dergelijke bitten zo schoon krijgen dat ze er weer als nieuw uitzien? Diamond paste lijkt niet te werken (maar het kan zijn dat ik zelf iets verkeerd doe bij het gebruik Bloos ) en ook schoonmaakazijn waar ik mn rvs bitje eens in de zoveel tijd schoon maak werkt bij deze bitten niet. Blijkbaar is de aanslag dus toch anders dan bij mn rvs bitje.

Ik hoop dat jullie tips hebben. Alvast bedankt.

germie

Re: hoe aurigan bitten weer als nieuw krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:50

Aurigan wordt eigenlijk altijd dof. Ik heb het met diamond past wel eens geprobeerd en na een half uur flink poetsen krijg je het bit weer glimmend.
Maar ze zijn snel weer doffig. Als ze maar niet groen uitgeslagen zijn (dat is bij jou wel het geval zeg je), dan is er voor het gebruik niets aan de hand. Groen is koperoxide en dat is giftig. Dan zul je desnoods even met een schuursponsje bezig moeten, dan heb je dat groene er in 5 minuten weer af zonder het bit verder te beschadigen.

Koperkleurige bitten die wel glimmend blijven zijn die van HH. Deze zijn een stuk goedkoper dan de bitten van sprenger. Of ze ook nikkelvrij zijn weet ik niet, maar wil je dus echt glimmende bitten, dan zul je voor deze van HH moeten gaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:16

Ik doe ze als ze echt erg dof zijn even met warm water met een schuursponsje met Juf, en daarna met Diamond pasta inderdaad.

Goed afspoelen en afdrogen, en meestal glimmen ze dan wel weer aardig!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:18

Idd met schuursponsje het groene eraf halen. Diamand Paste kan je het beste alleen op de bitringen gebruiken, dit haalt namelijk de smaak uit het bit en smaakt het voor je paard weer als nieuw, wat ze niet altijd even lekker vinden.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:41

Hier even eens stipje.

Mijn aurigan bit leg ik in gloeiend heet water tot het water afgekoeld is. Dit wordt aardig schoon. Maar als er een middeltje is waarmee je het bit weer als nieuw krijgt, ga ik dat eens gauw proberen!

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:51

Ik smeer het altijd in met diamond pasta en ze zien er daarna uit als nieuw ( alleen de delen wat niet in de mond ligt, anders haal je idd de 'smaak' weg )

Erop smeren, even laten intrekken en dan met een oude doek oppoetsen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:58

ik volg dit ook even.

heb ook een aurigan bitje, die dof is geworden... en krijg hem niet meer glimmend.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:45

@germie: de bitten zijn idd van sprenger. Met groen uitgeslagen bedoelde ik niet dat hele felle groen wat jij bedoelt maar gewoon goud wat neigt naar groen en verder dof is (sorry weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden Blond ).

Dat van die smaak wist ik niet, zal het onthouden. Het gekke is trouwens dat de delen die in zn mond liggen wel gewoon glimmen dus dat diamond spray daar al zowiezo niet nodig is Verward.

Misschien dat ik nu weet wat ik verkeerd doe met diamond paste. Ik doe het altijd op een doek en ga dan gelijk wrijven op mn bit waarna ik hem met water afspoel. Misschien volgende keer toch maar in laten trekken.

annemarieke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:30

je hebt zo'n tube van KK/ sprenger die werkt echt super