gelpad,bondje of...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rebati

gelpad,bondje of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:23

Omdat ik nog niet zo lekker mee zit in de bewegingen van mijn pony, en vooral bij de galop. Zoek ik iets om de schokken "op te vangen" op de rug van mijn pony.
Zag bij de paardendrogist verschillende dingen op de site staan, oa een bondje,dat vind ik wel mooi(effectief?) maar de kans is er dat mijn zadel dan niet meer goed ligt?
Wie kan er iets aanraden,of heeft goede/slechte ervaringen met bv een gelpad of bondje.

Ik zit niet te wachten op antwoorden zoals neem zit les oid,want dat weet ik zelf ook wel Haha!

paardje2005

Re: gelpad,bondje of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:29

Niets zo effectief als een goed passend zadel.
Misschien zitlessen nemen.

Ik raad niks aan, als je zadel past dan past hij. en bontje end.. zorgen alleen maar voor slechte pasvorm.

Niet galoperen als je het niet kunt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 02:49

nee hah-hah dan leert ze het nooit!
en ze wil het niet omdat het zadel niet past,
dus ik vind dat je noggaal een nutteloze reactie geeft.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 07:32

Ja idd, mijn fjord (10) moet het nog leren,dus dan gaat het niet altijd even flexibel! En ik weeg 70 kg en dat lijkt me niet echt fijn voor haar ruggetje als ik niet altijd goed meezit.
Ik wil een gelpad oid voor de schokken op te vangen, niet omdat mijn zadel niet pas want dat past goed.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:36

Maar als je dan iets onder het zadel gaat leggen, past het niet goed meer en de gevolgen van een niet passend zadel zijn mogelijk nog erger dan een hupsende amazone. Toch maar die zitlessen...
Om iets steviger in je zadel te komen zitten, kun je nog een bontje voor op je zadel overwegen, dan schuif je wat minder. Hou er rekening mee dat er wel voldoende ruimte voor jou billen over moet blijven anders rijd je je geheid open.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 07:43

Hmm oké, jammer aangezien ik volgende week op kamers ga haar alleen maar 2 keer in het weekend kan rijden dus daarom meer aan een gelpad oid dacht dan aan zitlessen omdat dat dan niet echt meer gemakkelijk kan.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:54

Je kunt het wel met allerlei middeltjes gaan proberen op te lossen, probleem is gewoon dat jij niet goed kan zitten op je paard. Dus als je het écht op wilt lossen moet je zorgen dat dit je wel gaat lukken, door zitlessen, of andere goede les dus Knipoog succes

anouska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:20

Misschien zo'n gelpad voor op het zadel, heet geloof ik seatsaver.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:21

Tja als hij niet goed ka galoperen zou ik hem dat leren aan de longe. Probeer hem op te leren galoperen. Dan hoef jij je niet in vreemde bochten te wringen om hem aan te laten aanspringen.

Een broek met leren zitting kan je misschien helpen om minder door het zadel te laten schuiven! Goed in het midden zitten, beetje achterover.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:24

En een gelpad/bondje OP het zadel dan?

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:22

paardje2005 schreef:
Tja als hij niet goed ka galoperen zou ik hem dat leren aan de longe. Probeer hem op te leren galoperen. Dan hoef jij je niet in vreemde bochten te wringen om hem aan te laten aanspringen.

Een broek met leren zitting kan je misschien helpen om minder door het zadel te laten schuiven! Goed in het midden zitten, beetje achterover.

Aan de longe kan ze het zeer goed,dan reageert ze ook super op mijn stem. Nu ik weer tijd(vakantie dus),les en een bak tot mijn beschikking heb(staat niet meer thuis) zijn we haar onder het zadel aan het leren. Aanspringen gaat goed,maar in galop houden is nog een beetje een puntje.En dan krijg je afentoe het stuiter effect Knipoog
Buiten gaat het goed want dan wil ze graag maar in de bak vind ze het nog moeilijk.
Ik heb 1 broek met leer gehad maar als ik dan een gewone aanhad glibberde ik door het zadel en vind het dus daarom ook niet zo fijn.
Maar goed,uit de antwoorden in dit topic blijkt dus dat alleen zitles goed is. Maar echt zitles dat zal jammer genoeg niet meer gaan aangezien ik nog 1 week thuis ben.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:27

anouska2 schreef:
Misschien zo'n gelpad voor op het zadel, heet geloof ik seatsaver.

Zijn die dingen niet meer tegen het doorrijden?

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:44

je zou kunnen kijken of je in het weekend zitles kunt krijgen!

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:53

Ja sochtends geeft ze les,maar moet ik nog even navragen of dat kan want aangezien ik nu gewoon savonds les wanneer het haar uit komt of wanneer er een plaatsje vrij is in de les! mijn pony staat niet op een manege ofzo,ik ben de enige pensionklant van mijn instructriese.
En of ik dan wel kan ivm werk! Had liever niet op kamers gegaan maar ja als je van breda elke dag naar leeuwarden moet reizen is niet te doen Knipoog

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:33

gel
bond
ik vind het niks uitmaken
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-08-08 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:48

n_jumping je mag je reacties ook wel in 1 plaatsen. Je kunt op bewerk drukken om je reactie aan te passen.

@ts: nee breda leeuwarden is niet echt te doen in..

Je zou met haar kunnen overleggen wanneer het beste kan!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:50

ik gebruik afwisselend een echt lamsvel bontje en gelpad
dit is altijd beter voor de paardenrug en vooral voor een gevoelige rug

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:34

als je zadel op mat gemaakt is ofzo zou ik geen van beide gebruiken maar anders een gelpad..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:40

Ik heb een goed passend zadel met daaronder een gewoon dekje en daar tussenin een gelpad. Als ik die gelpad niet gebruik loopt ze na een paar dagen toch echt niet meer lekker hoor. Ze krijgt gewoon last van haar rug ondanks dat het zadel past.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:52

Bij een goed passend zadel is een bontje werkelijk knudde.
Een gelpad gaat nog wel,maar ook deze vernauwt de kamer en maakt de boom smaller.

De pasvorm van je zadel gaat er dus sterk van achteruit.

Wat je beter kan doen is zitlessen nemen, desnoods op een manege.
Er zijn ook veel oefeningen die je op het droge kunt doen.

Om je pony te leren galoperen zou ik m eens door laten rijden door een goede ruiter.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:57

Een bontje en een gelpad zijn bedoeld om druk te verdelen en niet om schokken op te vangen. Gelukkig weet je zelf het antwoord al en dat is toch echt zorgen dat je zelf beter gaat zitten. Desnoods op een ander paard het leren.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:11

crossmonster schreef:
Bij een goed passend zadel is een bontje werkelijk knudde.
Een gelpad gaat nog wel,maar ook deze vernauwt de kamer en maakt de boom smaller.

De pasvorm van je zadel gaat er dus sterk van achteruit.

dat is echt een broodje aap verhaal; ik heb het er van de week nog met versch. da en zadelmakers over gehad en een bontje is absoluut niet slecht
beter zelfs omdat het de schokken van de ruiter beter opvangt
en de pasvorm van je zadel gaat er echt niet van achteruit; ik zou eerst eens met een proffesional praten zoals een da of zadelmaker voordat je deze misverstanden de wereld in helpt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-08 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:23

Dus jij bent van mening dat het geen verschil uitmaakt of je 1 paar sokken of 4 paar sokken aan hebt in je schoenen... volgens mij gaan je schoenen toch echt krapper zitten als je meer sokken over elkaar heen aantrekt. Hoe wil je in hemelsnaam verklaren dat je niet meer druk op de rug komt als je meer onder je zadel stopt? De boom is niet zo flexibel dat deze wijkt voor het extra volume. Dit gaat toch echt op de rug van je paard drukken. Er gaat niets boven een goed passend zadel zonder extra rommel ertussen. Wil je perse een bontje gebruiken, dan zul je je zadel daar op aan moeten laten meten en dus een groter kopen.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:57

sjakie schreef:
Een bontje en een gelpad zijn bedoeld om druk te verdelen en niet om schokken op te vangen. Gelukkig weet je zelf het antwoord al en dat is toch echt zorgen dat je zelf beter gaat zitten. Desnoods op een ander paard het leren.

Maarja wat ik dan zo gek vind dat er bv bij de paardendrogist staat:
bij de indra bodygarD-pad, zorgt voor maximale schokabsorbtie en drukverdeling..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:59

verkoop he...
Om nog even op de pasvorm en bontje terug te komen.... waarom gaat mijn echt goed passende zadel icm een bontje dan zo raar hoog op de rug van het paard liggen?