Ik vroeg me af, hoe zit het nu met de pommels. Is het erg als deze niet symetrisch zijn? In mijn zadel zitten 2 scheve pommels voor en achter dus. Het zadel trekt ook snel scheef naar een kant. Ik heb dit zadel bij het paard gekregen en omdat hij op al mijn pony's op dezelfde manier scheef/gedraait ging liggen ben ik de pommels gaan bekijken. die waren dus niet symetrisch. Ik heb hetzelfde zadel van mijn vriendin ook bekeken op de pommels en constateerde hetzelfde, alleen de voorpommels was bij die van haar nog schever als die van mij.
Hoe zit dat bij die van jullie, is er wat aan te doen en als je er niets aan doet kan het dan kwaad? groet mandy
huh? bij mij is de pommel echt wel symmetrisch hoor... Ik heb de pommel achteraan er wel uit gehaald en vervangen door zachte vulling. Vooraan steekt een smalle hoge pommel van barefoot. Volgens mij kan het zeker wel kwaad hoor als je pommel scheef is... Drukt dat niet op de schoft?
edit: ik heb een randoll's, maar heb de normale pommel eruit gehaald omdat die niet op m'n paard zat en dus de pommel van barefoot erin gestoken.
Laatst bijgewerkt door willeke_x op 21-08-08 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt
nope, mijn barefoot pommel was prima symetrisch. Zowel links als rechts gelijk. Als je het hebt over de voor en achterkant, die zijn wel ongelijk. Ze kunnen maar op 1 manier in het zadel.
nee de ene tak is iets langer, en hij loopt wat scheef etc. ik wil ze best op de foto zetten...
edit heb op de barefootsite ook wat foto´s gevonden van pommels ik weet niet in hoeverre dit recht genomen is maar als je goed kijkt zie je bij deze ook al wat lichte afwijkingen. deze net zo
Een asymetrische pommel is zeker schadelijk. Net zoals een asymetrische boom schadelijk is. Hoe op te lossen: de leverancier hierop aanspreken en andere pommels eisen.
Maar ik heb het zadel bij de pony gekregen, zal dit dan wel zin hebben? Ik heb geen aankoopsbewijs of wat dan ook alleen het merk staat erop natuurlijk.
Als ik op haar rijdt (dat is 2x geweest uit nood in een les ivm te weinig pony's door omstandigheden) loopt ze met een engels zadel omdat ze ook een holle rug heeft en wat schoft en de boomloos dus in zijn geheel niet goed ligt. Ik heb de boomloos wel op verschillende getest maar vind het maar niets op een zadel rijden dat draait dus ligt het lekker werkloos als lesmateriaal in de schuur. Is namelijk wel een mooi voorbeeld om de verschillen te laten zien.
Hoi , de pommels horen uiteraard gewoon recht te zijn
En het voorboogje heet pommel , en het achterboogje heet cantle.
De foto hierboven is scheef gemaakt , net een beetje teveel van linksonder , kun je goed zien aan de bovenste pommel , je kijkt meer onder het vlak van de rechterkant dan dat van de linkerkant. Waardoor dat rechtervlak ook groter lijkt.
Zo zie je bij de onderste ook weer meer van de buitenkant van de linkerkant , waardoor die kant groter lijkt dan de rechterkant , omdat je daarbij vanwege die camera-hoek weer juist op de binnenkant kijkt.
Weet je heel zeker dat beide vormdelen scheef zijn ?? Dat zou namelijk wel DUBBEL raar zijn
Ze komen ook gewoon uit een mal dus kùnnen eigenlijk niet scheef zijn. Maar als je niet perfect recht erop kijkt dan lijkt het al snel zo , zie de foto.
Als je zeker wilt weten of iets scheef is dan moet je het overtekenen op ruitjespapier of een foto maken waarbij de pommel met de basis tegen iets aanligt wat horizontaal is én met duidelijk ruitjespapier er onder.
die van mij heeft het dus ook!! de voor pommel heeft een grote afwijking, de ene kant loopt veel boller
Caira
Geplaatst: 25-09-08 09:40
heb mijn london ook even bekeken, en die zijn prima recht
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-02-10 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Oud topic, gelieve niet meer in te reageren. Berichten zijn verwijderd.