welk zadel voor hele brede pony zonder schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

welk zadel voor hele brede pony zonder schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 17:51

ik zit met een dilemma en dat wil ik hier toch maar eens voorleggen.

sinds kort heb ik er een nieuwe merrie bij, ontzettend leuk dier maar nu komt ie: mijn huidige zadels passen niet op haar.....
ik heb een kieffer maat 1 met minimale vulling, net aan breed genoeg voor mijn 4jarige, daarnaast heb ik een bates caprille met momenteel rode boom, past perfect op de 4 jarige maar is te smal voor de nieuwe, maar om nu iedere keer de boom te wisselen van rood naar wit is mij toch te lastig aangezien ik beide paarden/pony's vaak achter elkaar rijd.

Ik wil dus voor de nieuwe merrie een zadel aanschaffen maar wat?????

igora is 1,48 groot, heel breed, heeft geen schoft en is vrij kort in de rug (foto staat wel in profiel)

Een ander punt van aandacht is de prijs, wil er liever niet te belachelijk veel voor uitgeven aangezien igora niet zo veel gereden wordt als de 4jarige waar ik inmiddels mee start en igora is ook drachtig dus dat speelt ook mee.

Waar ik aan heb zitten denken is een boomloosdressuurzadel, heb er 1 gezien van IHP (?)die betaalbaar is maar is dat wat of ?????????
Of natuurlijk een ander (liefst dressuur)zadel met minimaal 34 boom

Een wintec is geen optie, daar rij ik mij op open, vandaar dat ik een bates (leren wintec) heb.

Wie o wie heeft er goede bruikbare ideeen voor mij of wellicht wat interessants te koop??????

iedereen alvast bedankt voor het meedenken

Tinky12

Re: welk zadel voor hele brede pony zonder schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:07

Probeer eens een zadel wat speciaal gemaakt is voor dit type paard...ijslands zadel bijvoorbeeld.
2e Hands niet duur en zitten heerlijk Knipoog
Ik heb zelf 2 topreiters...een weldaad voor je derriére en goed blijven liggen op mijn ronde mannen Haha!

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:54

Dat probleem heb ik ook gehad. En natuurlijk past ieder zadel anders op een pony. Maar bij mij paste de Ainsley vanguard populair boom 3 goed. Er bestaat oook nog een boom 4 en 5. Alle andere zadels schoven maar deze bleef perfect op de plek liggen. Ik ben op marktplaats best veel Ainsleys tegengekomen dus misschien kom je daar iets tegen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:47

tinky12: wordt een ijslandszadel niet veel te lang zeg maar???

noa_M: ainsley vind ik persoonlijk niet zo heel fijn zitten (ben een beetje verwend ben ik bang...)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:53

Ik zou zelf gaan voor een boomlooszadel. Die heb ik ook op mijn brede kleien haflinger.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:00

Is het geen mogelijkheid om een tweede Bates aan te schaffen waar wel een brede boom in zit?
Ik ben zelf geen grote fan van de wintecs. Ik zit er ook niet lekker in en naar mijn ervaring liggen ze ook niet ideaal op bolle paardjes. Op mijn tinker lag het bijvoorbeeld echt niet stabiel.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:03

Ik heb een pony van 1.47 met ook een brede ronde rug en geen tot weinig schoft.
Ik ben per toeval op een 2dehands Euroriding Diamant zadel gestuit en bij die van mij ligt die erg goed en rijd ook nog eens lekker.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:08

inkepink schreef:

Nee hoor,dat is een kwestie van even bekijken,er zijn vele typen en merken in de handel,als jij weet welke max. lengte je nodig hebt kun je daar toch op zoeken.Veel IJslanders zijn ook kort van rug Knipoog

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 20:08

Yorghos schreef:
Is het geen mogelijkheid om een tweede Bates aan te schaffen waar wel een brede boom in zit?
Ik ben zelf geen grote fan van de wintecs. Ik zit er ook niet lekker in en naar mijn ervaring liggen ze ook niet ideaal op bolle paardjes. Op mijn tinker lag het bijvoorbeeld echt niet stabiel.

Helaas zijn deze zadels tweedehands bijna niet te vinden en als ze er al zijn vragen ze er makkelijk 700,- voor en dat heb ik momenteel gewoon niet liggen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:19

Waarom kijk je hier niet even,er zit vast wel een stal in de buurt.Kijk je vragen of je naar hun zadels mag komen kijken.Leg je je verhaal even uit,met een beetje mazzel hebben ze misschien zelfs wel een leuk zadeltje te koop wat goed op je paardje past Knipoog

http://ijslanders.boogolinks.nl/

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:23

Ik ben laatst ook voor zo'n geval bij de zadelmaker langs geweest. Wij zitten te denken aan een Thorowgood (daar kan ik wel op zitten en op wintec absoluut niet) en aan een massimo zadel.
Beiden zijn goed op brede ronde paarden aan te passen en aan de Thorowgood hangt, zeker voor een 2ehandse een leuk prijskaartje.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:46

inkepink schreef:
ik heb een kieffer maat 1 met minimale vulling, net aan breed genoeg voor mijn 4jarige,

Kieffer maat 1 betekend een 17 a 17,5 inch, oftewel heeft betrekking op de zitmaat en niet op de boombreedte Lachen
In principe worden alle Kieffers standaar in medium boom geleverd (31/32).
Een Zaldi zou ook een optie zijn, kun je 2ehands nog wel eens aankomen in brede boommaten zoals 34. Worden ook veel gebruikt op barokke paardjes. Afgezien daarvan hele fijne zadels van uitstekende (leer)kwaliteit.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:51

ik heb een soort gelijk topic lopen voor een brede koudbloed, dus ik volg hier even mee. Lachen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:56

Mijn zusje had dit probleem met haar haflinger, ouderwets type, geen schoft.
Nu heeft ze een wintec XL gekocht en die pas wel super Lachen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:31

aslo schreef:
inkepink schreef:
ik heb een kieffer maat 1 met minimale vulling, net aan breed genoeg voor mijn 4jarige,

Kieffer maat 1 betekend een 17 a 17,5 inch, oftewel heeft betrekking op de zitmaat en niet op de boombreedte Lachen
In principe worden alle Kieffers standaar in medium boom geleverd (31/32).
Een Zaldi zou ook een optie zijn, kun je 2ehands nog wel eens aankomen in brede boommaten zoals 34. Worden ook veel gebruikt op barokke paardjes. Afgezien daarvan hele fijne zadels van uitstekende (leer)kwaliteit.

weet ik van kieffer, vandaar dat er ook bijstaat dat er een minimale vulling inzit waardoor de boombreedte uitkomt op ong 32/33, de zitmaat is prima van dit zadel maar ja voor haar te smal in de boom.
Zaldi ben ik al naar aan het speuren (wil nog niet echt lukken)

Wintec xl valt af; zie eerdere post

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:39

inkepink schreef:

Nee, juist de IJslanderzadels zonder stegen (die stukken die er achteraan steken) zijn kort! Ik heb twee korte paarden en heb daar makkelijk een zadel voor kunnen vinden. Voor de ene (met schoft) een Goertz en voor de andere (met hele brede en platte schoft) een Sleipnir. Als je op marktplaats zoekt op ijslanderzadels kom je Lenie Dijkstra van Westeind ruitersport tegen, zij heeft veel tweedehands zadels liggen (ook niet-ijslander modellen) en heeft mij enorm goed geholpen met het vinden van een zadel voor mijn schoftloze paard. Lachen Op hem heb ik allerlei veelzijdigheids en dressuurmodellen gepast, maar lag allemaal voor geen meter. De Sleipnir ligt super!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:43

Wind: bedankt! ik ga eens kijken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:16

Als je boomloos wil proberen kan je ook testzadels aanvragen en dan eventueel verschillende modelen uitproberen.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:52

Ik heb voor onze Welshcob een Pagony iceland,zit heerlijk en ligt perfect op een wat breder paardje met weinig schoft.
Heb ook boomloos geprobeerd maar ben ik niet zo'n voorstander van aangezien dat toch nog wel eens kan verschuiven als ze een onverwachtse beweging maken..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:07

^ Maar een Pagony IJsland is juist weer een heel lang zadel met stegen, dus dat is voor de TS geen geschikte keuze. Lachen

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:14

Ja dat is idd erg moeilijk, zo heb ik met mijn welsh A eerst een pannenkoek zadel gehad en nu ben ik bezig met een zadel met brede boom.
Maar mijn mening als je niet teveel geld uit wilt geven maar dat ene zadel met verwisselbare boom wel goed zit waarom wissel je dan gewoon niet even, dan weet je zeker dat het goed zit en sja zoveel werk kan dat toch niet zijn?
Of nog zo`n zadel 2e hands zoeken?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:20

dat wisselen is iedere best een rotklusje, helemaal omdat de breedste boom er ook het moeilijks in te maken is, vandaar dat ik graag een zadel erbij wil

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:36

Op die van mij was zelfs de breedste boom te smal. Nagelbijten / Gniffelen

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:22

Wind schreef:
Op die van mij was zelfs de breedste boom te smal. Nagelbijten / Gniffelen

Hier nog een met een zeer brede haflinger waar brede bomen niet oppassen.
Toch uiteindelijk een thorowgood xx-wijd. Die door de zadel maker nog breder laten maken en nu hebben we met nog een schuine onderlegger een passend zadel.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:16

Hier ook een pony met hetzelfde probleem.
Ze heeft een rond lijfje, platte rug en geen schoft.
Een staartriem is geen optie omdat je daarmee niet mag starten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Je kunt goed zien hoe het zadel naar voren schuift, het goed je ook aansingelt.
Ik heb de zadelmaker al gebeld om te kijken of we niet iets anders kunnen aanschaffen, terwijl dit zadel ook door een zadelmaker is aangemeten.
Maar hij zij al dat ze echt een moeilijk ruggetje had....

iemand ervaring met een voorsingel?
En zou een dressuurzadel niet wat beter blijven liggen omdat de wrongen achter de schouder blijven zitten?