Ruggengraatvrijheid bij bontonderleggers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Ruggengraatvrijheid bij bontonderleggers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 15:50

Omdat mijn zadel even niet heel lekker lijkt te liggen en de zadelmaker niet per direct tijd had (afspraak is overigens wel gemaakt) rijd ik op dit moment even met een bontonderlegger onder mijn zadel.
Nu wil ik absoluut niet de discussie over het wel of niet gebruik van een bontonderlegger aanwakkeren, maar ben ik benieuwd wat nu de precieze functie van de ruggengraatvrijheid bij bontonderleggers is omdat de huidige bontonderleggers veelal ruggengraatvrijheid hebben.
Mijn bontonderlegger heeft geen ruggengraatvrijheid, maar heb nog nooit iets negatiefs hieraan gemerkt.
In hoeverre geeft die 'vrijheid' de ruggengraat echt de vrijheid?

Wolkje

Re: Ruggengraatvrijheid bij bontonderleggers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:54

Ik zie het nut er niet van in.
Er ligt trouwens toch nog een dekje bij-onder, dat doet die vrijheid dan weer teniet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:42

ik denk dat het allemaal wel meevalt.
ik rij al jaren veel verschillende paarden met bont onderlegger en nog nooit problemen gehad, enja mijn paarden worden goed nagekeken.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:44

Mij was aangeraden (toen ik een bontje kocht) om 1 met vrijheid te kopen zodat het niet te krap word onder het zadel. Of dit klopt, weet ik niet. Want het is alleen de ruggengraat die vrij ligt dan natuurlijk, en voor de rest is het er wel onder gevult. Maar met vrijheid heb je dus dat die vrijheid wel op de ruggengraat blijft, en dat het zadel daar in ieder geval niet klem komt te liggen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:54

Nou, als je je dekje hoog de kamer intrekt, en je hebt een bontje zonder vrijheid lukt dat niet, als er wel ruggegraatvrijgheid onder zit kun je m meetrekken in de kamer zodat de ruggegraat vrijligt Lachen

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:00

Mag je wel flink trekken, lijkt me? Omdat het meestal wel stevig er onder ligt.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:30

Ik heb ook op het begin toen ik mijn haf kocht ook met een Mattes gereden (ruggengraat vrij) en het zadel werd en niet heel smal van. Toen heb ik een ander zadel gekocht en heb ik dat bontje ook verkocht. Ostepaat is toen geweest, wezen kraken dus het was achteraf gezien geen slecht idee het bontje te gebruiken. Heb hem gekocht bij een soort van handelaar en is nooit in goede handen geweest kwa medische kant.

Dus ik vindt dat ruggengraat vrij onderleggers en vrijer dan zonder.