Zadelpasser #2

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Zadelpasser #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 08:57

Op vervolg van dit vorige topic van mij Haha! [HAR] Een ervaren zadelpasser..
hier "deel 2".

afgelopen woensdag is de zadelmaker geweest (een andere als v/h vorige topic maar van dezelfde winkel)
en ging even kijken of mijn zadel wel goed lag omdat ik daar aan twijfelde.

Hij zei dus het volgende:
" Je zadel ligt goed maar je paard heeft zo'n hóge smálle schoft dat elk zadel op een gegeven moment naar onder zakt, dus op de schoft gaat drukken. Een Kieffer is al heel smal en een ander zadel zou ook het probleem niet oplossen omdat het paard te smal is. Kunstmatig moet je het paard breder maken zodat het zadel wel goed past. Hoe smaller je het zadel maakt, hoe meer hij op een gegeven moment op de vlaktes naast de schoft gaat drukken en niet de druk goed verdeeld dus."

Daarna kwam hij aan zetten met een nieuw soort bontje waar je de vulling aan 4 kanten in en uit kan halen! Prachtig mooi ding, maar met een prijs kaartje. (€137,50) Hij adviseerde mij om eerst eens met 3 of 4 sjabrakjes te rijden en te kijken of het hielp.
Dit heb ik nu 2 of 3x gedaan maar het zadel ligt nog niet echt lekker naar mijn zin Vork Ik heb nog het idee dat hij voor op de schoft drukt, als hij bloot op zijn rug ligt kan je van achter zo naar voor door het zadel kijken, dus dan ligt hij goed. Bij de schouders heeft hij ook genoeg ruimte over.

Nomgaals net als het vorige topic ben ik nog steeds van mening dat een zadel op een blote rug goed moet liggen, zonder 4 sjabrakjes of superhip nieuw bontje.
Dit heb ik inmiddels opgepikt van bokt en zit er bij ook goed in gestampt! Knipoog

Mijn vraag is nu, wat zal ik doen?
Aan deze zadelmaker kan het niet liggen, die heeft een uitmuntende "staat van dienst" voor zover ik hoor en weet. Lachen
Nieuw zadel zoeken? Andere zadelmaker nog eens vragen? Of hebben jullie nog tips of ideeën.

Alvast bedankt voor het meedenken enzo Haha!

gr. Allejandro

felicity

Re: Zadelpasser #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:01

Ik heb dit probleem dus ook.
Als het zadel kaal op de rug ligt ligt ie helemaal goed. Ga ik hem dan aansingelen en rijden. Dan ligt hij bijna op de schoft. Die van mij heeft ook zo'n hoge schoft. De zadelmaker heeft dit al tot twee keer toe opgevuld dat heel het zadel hoger komt te liggen. Maar elke keer is dit voor korte duur. Want dan zakt ie weer in. Het is echt een ramp.
Volgens mijn zadelmaker zal er geen standaard zadel zijn wat past. En krijg ik altijd dat gedoe dat ik het zadel moet laten aanpassen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 09:03

Misschien heb je dan ook wat aan dit topic! Lachen

Het is idd erg vervelend omdat het op den duur heel snel inzakt. En hoe hoger je het opvult hoe minder de druk verdeeld wordt en dan krijg je van die "lege" spieren waar het zadel ligt omdat die weggedrukt worden. Daar heb ik dus ook geen zin in nee.
Ik begrijp dat jij de "ideale" oplossing dus ook nog niet hebt behalve zeer regelmatig laten controleren & opvullen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:41

Ik ben ook nog zoekende naar een goede oplossing.
Heb ook diverse zadels gepast die ook allemaal op de schoft lagen.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:53

Zijn jullie zadels met cair of wol in de kussens?
Denk wol aangezien jullie ze laten aanpassen.
Cair gevulde kussens zakken vrijwel niet in.
Dan heb je ook nog de lucht gevulde kussens (wow zadels).

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:42

Ik heb hier ook heel lang last van gehad en ik had ook een zadelmaker met een goede staat van dienst en diploma, maar toch lag het zadel niet naar wens. Nu heb ik andere zadelmaker een met het echte goede ambachtswerk kost wel meer, maar als ik kijk hoe vaak ik terug kon gaan naar de vorige zadelmaker is hij toch weer stukken goedkoper.

Het zadel bleek heel slecht gevult te zijn (hij twijfelde of het zadel serieus gevult was). Toen heeft hij het zelf hier ter plekke opgevult met de pony erbij. Toen lag het zadel goed. Echter ging hij twee weken later weer naar de schoft zakken. Zadelmaker gebelt, hij heeft het zadel toen extra opgevult op het moment lag hij dan een beetje aan de hoge kant, maar aangezien er zo weinig vulling inzat is hij naar de goede plek gezat en past hij nu perfect (wel al z'n 3 maanden lang) en dit deed hij ook nog eens voor niks aangezien hij zei dat hij z'n werk niet goed had gedaan. Dat heed service! Deze blijft Knipoog

Edit : Nou vergeet ik helemaal advies te geven Clown Nou ik raad dus toch een andere zadelmaker aan. Hoe goed dat andere hem ook vinden dat zeiden ze bij mij ook, maar als ik nu kijk hoe dat bij die andere de zadels erop liggen (nu ik er steeds meer op ben gaan letten) ben ik toch blij met deze nieuwe zadelmaker!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:48

Ik ben op zich ook anti-bontjes, maar in dit geval kan ik me er wel iets bij voorstellen. Je paard heeft nu te weinig spieren bij de schoft, maar na training komen die er wel. Het zou best kunnen dat het zadel dan wel goed ligt.

Mijn op maat gemaakte zadel past ook niet zo goed nu mijn paard bijna 4 maanden op rust heeft gestaan

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:54

Ik heb ook soortgelijke problemen gehad en ben er met een standaard zadel niet uitgekomen. Uiteindelijk heb ik nu een maatzadel (close contact) en beweegt mijn paard echt oprecht helemaal door zijn lijf.

Mijn paard is links wat meer bespierd dan rechts. Als je daarop dan een zadel legt, zal het zadel op den duur toch scheef gaan trekken en het zadel zelf zou zelfs scheef gaan worden. Om dit te voorkomen, tot het moment dat het paard weer evenredig bespierd is, rij ik nu in de tussenliggende periode met een Korrektor.

Ideale uitvinding dat ding. Het is een pad van leer, gevuld met 4 kussens: voor, achter op links en rechts die je met lucht kunt vullen. Dit kun je helemaal zelf regelen. Ik weet dat er op bokt een zadelpasser is die de Korrektors verkoopt en deze ook passend op je paard komt maken. Er wordt uitgelegd waar je op moet letten, zodat je het erna zelf bij kunt houden. Dit met lucht vullen hoef je maar eens in de zoveel tijd even te doen, niet dagelijks ofzo. Er zit een pompje bij etc.

Er is een site over Korrektor (Duitstalig) dus je moet maar even googlen of hier op zoekfunctie even zoeken voor meer info.

Reken wel op een aanschafprijs van zo rond de 200 euro. Ik heb geluk gehad en 2e hands kunnen overnemen maar ik doe de mijne in ieder geval nooit meer weg. Paarden(ruggen) veranderen continue; per (trainings)jaar maar zelfs ook wel per seizoen..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 08:56

@ Felicity; erg lastig probleem he Scheve mond

@ Jomaro, ik heb simpel wol in mijn kussens. Cair in laten bouwen kost me veel te veel geld, dan koop ik liever een ander zadel !
Met lucht is misschien een optie maar wow-zadels is volgens mij juist voor brede paarden mijn paard is erg smal.

@ LovesHerPony, Mijn zadel is elke keer opgevuld terwijl het paard erbij stond en weer passen e.d. Opvullen kan dus niet meer, omdat hij de druk dan niet goed meer gaat verdelen.
Dan krijgt hij van die ingevallen schoft-spieren, omdat ze daar zo op drukken. Zit ik ook niet op te wachten..
Ga toch maar eens rondkijken dan, maar Divoza heeft ook niet zo heel veel kennis geloof ik *LOL*

Jammer dat je niet in Friesland woont (of je zadelmaker Knipoog Haha! )

@ Nibbit, ik ben zo al vanaf april 2007 bezig.Het zadel heb ik sinds augustus 2006.
En ik train (als mijn paard niet weer es een blessure heeft) zo veel mogelijk alle spieren, dus ook die. Wie weet moet ik toch overwegen zo'n bontje
te kopen en te proberen. En nee, maar het zadel is in feite op maakt gemaakt dmv opvullen, mijn paard veranderd niet continu (wel enigzins maar niet zo erg dat het zadel zo hoort te liggen)

@ Imago01, jij bent ook in het bezit van een tuiger zie ik! Haha! Ik ga eens even googlen over Korrekter, in principe heeft het een zelfde idee als bontje waar je de vulling in en uit kunt halen maar het lucht kan je het denk ik veel preciezer voor de paardenrug afstellen. Die vulling is of zo dik of helemaal niets. Ik kan het bontje op internet ook niet vinden om te laten zien wat ik bedoel. Ik weet dat het van Lamicell is.
Bevalt het nog steeds bij jou?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:22

Het bevalt mij echt werkelijk fantastisch en naar mijn mening is het, áls je een onderlegger moet gaan gebruiken, de beste die je kiezen kunt.

Het is namelijk gevuld met lucht en lucht is verplaatsbaar en gaat dus op díe plekken zitten waar het hoort te zitten, zodat het nimmer knelt op de rug. Je krijgt er keurig alle toebehoren bij. En zoals ik zei, in het begin denk je even van wat een raar gedoe maar na een week wil je niet anders meer.
Ik hou het gewoon standaard onder mijn zadel en als ik zie dat mijn paard iets verandert (grasbuikje/grasbuikje weg, winterseizoen + scheren etc. etc.) dan check ik ook of de Korrektor nog op de juiste manier gevuld is. Mijn paard is inmiddels 18 en inderdaad tuigtypisch dus hij zal in de loop der jaren alleen nog maar meer last van atrofie gaan krijgen (leeftijd) dus ik doe die Korrektor echt nooit meer weg. Bovendien, mocht ik ooit nog een ander paard (te rijden) krijgen, kun je het weer perfect gebruiken.
Ideaal dus!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:23

@ Jomaro, ik heb simpel wol in mijn kussens. Cair in laten bouwen kost me veel te veel geld, dan koop ik liever een ander zadel !
Met lucht is misschien een optie maar wow-zadels is volgens mij juist voor brede paarden mijn paard is erg smal.

Bedoelde niet dat je de wol moet vervangen voor cair, maar dat cair niet snel eigenlijk helemaal niet wil inzakken Haha!
Heb n.l. een cair zadel gehad maar lag zeker 10 cm boven de schoft. Zadel wilde niet inzakken en de zadelmaker kon het ook moeilijk voorzien van wol. Was voordeliger om een ander met wol gevuld zadel te kopen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 16:12

Dus een cair kan je wel goed opvullen zodat het niet inzakt en om de schoft zakt?
Want dat is het grote probleem dat het op een gegeven moment op de schoft zakt Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:33

Het is echt een heel irretant rot probleem. De zadels zijn gewoon niet gemaakt op paarden met een extreem hoge en doorlopende schoft. Niks blijft goed liggen.

louw01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:23

Hoe herken je een goede zadelmaker? De meesten verkopen je een zadel, waar je nauwelijks op gereden hebt...eigenlijk niet weet of het goed ligt op je paard en betalen maar....een goede zadelmaker/verkoper verhuurt je een zadel voor 1 week om het te proberen....

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:33

Nog even over dat wow zadel. Ik heb er twee, voor elk paard een eigen zadel en ze zijn voor elk paard passend te maken. Maakt niet uit of je een hele smalle of een hele brede hebt. Het wow zadel wordt nl naar aanleiding van de rug van je paard in elkaar gezet. Er zijn verschillende boommaten, zitvlakken en zweetbladen en nav je paard en jouw voorkeur (kleur, materiaal ed) wordt dan je zadel in elkaar gezet.