Zadelonderlegger bontje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MathildeM

Zadelonderlegger bontje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 21:19

Hai,

Ik heb een vraagje, ik wil graag een zadelonderlegger kopen maar ik weet niet welke maat.
Mijn pony is 1.47 en redelijk stevig gebouwd.
Moet ik een S, M, of L kopen? Scheve mond
Alvast bedankt he! Knipoog

En ik heb trouwens ook gehoord dat het met je zadel te maken heeft.. hoeveel inch ofzo..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-08-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht of gebruik de editknop.

Tanja

Re: Zadelonderlegger bontje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:49

VSW-->HAR

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 06:56

Ligt idd aan de inchmaat van je zadel. Moet je ff in de winkel navragen welke maat (S,M of L) bij welke zadelgrootte hoort. Wij hebben 17 inch zadels en hebben daar een M maat bontje onder.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:04

Wat is de reden dat je een bontje wil kopen? Je zadel hoort goed te liggen zonder bontje. De maat van je zadel verandert door he bontje en je paard kan zo rugproblemen krijgen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:25

Als je een goed passend zadel hebt, moet je van de bontjes afblijven.
Je maakt er alles smaller en kleiner door, waardoor je zadel niet goed meer past en vervelende drukkingen kan veroorzaken bij je paard.

Als je geen goed passend zadel hebt, moet je ook van de bontjes afblijven. Een bontje maakt het niet passend, ook in dit geval alleen maar slechter passend.
Het enige dat je nodig hebt bij een niet goed passend zadel, is een zadelmaker.
Daar heb je veel meer aan.

tessnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:43

En toch zijn er zoveel mensen die met een bontje rijden!!
Want het staat zo leuk..........
Een bontje is idd een "vervormer"van je zadel en is gewoon een mode verschijnsel.
Laat je goed informeren of het wel echt nodig is. Alle argumenten hier boven kloppen wel namelijk om het niet te doen! Succes

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:44

1 vraag: Als het zo slecht is, waarom rijden dan 9 van 10 olympische ruiters/amazones met een bontje onder het zadel???

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:49

Ik heb geen idee, heb het ze nooit gevraagd.

Bontjes zijn inderdaad alleen maar probleemverstoppers of zelfs veroorzakers.

Bij een passend zadel kun je het beste het simpele, dunne sjabrak eronder houden, ook de dikke pads nemen veel ruimte in.

Bij een niet passend zadel kun je alleen maar de zadelmaker erbij halen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:51

Aslo; dat is een vraag waar je nooit fatsoenlijk antwoord op zal krijgen, er zijn ook nog steeds dierenartsen die bandages adviseren na een peesblessure Nagelbijten / Gniffelen

Liefst geen bontje idd, maakt het er niet beter op, of het moet een tijdelijke oplossing zijn waarbij je ook echt naar een oplossing toe werkt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:58

mijn zadel is spiksplinternieuw en perfect passend gemaakt op de rug van mijn paard
toch rijd ik afwissellend sinds kort met een schapenbontje of gelpad
puur omdat mijn paard af en toe bultjes op zijn rug krijgt(niet bij de schoft of iets dergelijks) heb er al een da naar laten kijken; zijn waarschijnlijk gewoon talgbultjes en trekken altijd na een maand of 2 weer weg
ik gebruik dus nu afwisseld een bontje of geldpad op aanraden van da, instructice e.d.
dit vangt de schokken van de ruiter beter op en is dus zachter voor de rug
een bontje kan nooit of te nimmer drukplekken veroorzaken; de oorspronkelijk veroorzaker is dan een te klein smal zadel en daar nog eens een bontje onder doen
als je een goed passend zadel hebt kan er gemakkelijk een bontke onder
het bont zit voornamelijk op de rug zelf waardoor het zadel iets hoger komt te liggen en dus de schokken van de ruiter beter opvangt
bij de schoft zit ook wat bont maar heel dun en komt dus niet rechtstreeks op de schoft

in de wedstrijdsport wordt 9 van de 10 keer gereden met een bontje bij dressuur en bij springen is het vaak 10 van de 10 keer

let wel op! als je met bontje gaat rijden ; pak een echt kwalitatief schaapsbont of lamsvaccht bontje en leg er niet een te dik shabrak onder!!
ik gebruik mijn bontje bij de dunne dekjes en mijn gelpad bij de dikke dekjes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:03

Maar als je altijd met een bontje rijdt om die reden, zou ik wel je zadel er op laten aanpassen, een bontje maakt het zadel nou eenmaal niet passend wanneer dit wel perfect passend is. En daarnaast moet je voor daadwerkelijk goed effect, het bontje direct op de rug leggen ("en mn bontrand dan? Dat past niet onder het dekje ofzo Verward "), daarvoor heb je de bontjes zonder bontrand ("ja dan zie je er niks van, dan kan ik er net zo goed geen gebruiken") Want het ging tenslotte om het welzijn van het paard en niet alleen om het uiterlijk.
Dat het vaak gebruikt wordt en daarom dus wel goed zal zijn is het slapste excuus dat ik ooit heb gehoord
Een gelpad is nog slechter dan een bontje, lees je eerst maar eens goed in lijkt me voor je dit soort dingen gaat zeggen Knipoog
Een bontje wordt heel dun onder een dekje, een gelpad niet, die verplaatst de druk naar een open deel, een bontje niet. Dus dat je je gelpad gebruikt bij je dikke dekjes, daar is niks slims aan.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:12

BrittKitt schreef:
Maar als je altijd met een bontje rijdt om die reden, zou ik wel je zadel er op laten aanpassen, een bontje maakt het zadel nou eenmaal niet passend wanneer dit wel perfect passend is. En daarnaast moet je voor daadwerkelijk goed effect, het bontje direct op de rug leggen ("en mn bontrand dan? Dat past niet onder het dekje ofzo Verward "), daarvoor heb je de bontjes zonder bontrand ("ja dan zie je er niks van, dan kan ik er net zo goed geen gebruiken") Want het ging tenslotte om het welzijn van het paard en niet alleen om het uiterlijk.
Dat het vaak gebruikt wordt en daarom dus wel goed zal zijn is het slapste excuus dat ik ooit heb gehoord
Een gelpad is nog slechter dan een bontje, lees je eerst maar eens goed in lijkt me voor je dit soort dingen gaat zeggen Knipoog
Een bontje wordt heel dun onder een dekje, een gelpad niet, die verplaatst de druk naar een open deel, een bontje niet. Dus dat je je gelpad gebruikt bij je dikke dekjes, daar is niks slims aan.

bovenstaande is jou mening en die respecteer ik maar een mening of de werkelijke ervaring, kennis en kwaliteit is anders
vraag het maar eens na bij je da
en ik kann je verzekeren dat mijn paard beter loopt met af en toe het bontje en af en toe de gelpad

het vangt de schokken van de ruiter uitstekend op
en als heb je als ruiter zijnde nog zo n vaste goede zite; schokken op de rug
doet het altijd
er is afgelopen week op ned 2 of 3 nog een reportage geweest over de drukverdeling als een ruiter te paard zit
en een bontje onder het zadel legt het zadel puur hoger op de rug en veranderd verder niks aan de vorm van het zadel; vraag het maar na bij je da of zadelmaker

en veel mensen rijden idd met een bontje omdat ze dat mooier vinden
ik vind het echt niet mooier! Ik rijd dan liever zonder maar voor de bultjes op zijn rug is het toch wel beter

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:24

Tja, de MSF die 2 jaar terug voor onze E een zadel heeft geleverd gaf aan dat een bontje absoluut geen 'kwaad' kan, is zelfs te adviseren indien het paard erg zweet. De bontjes zijn niet dikker dan een een stevig gevuld pad. Ook onze huidige zadelmaker die pas geweest is om de zadels te checken zag er totaal geen problemen in. Ik krijg eerlijk gezegd de indruk dat het een beetje een 'broodje aap' verhaal is.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:45

aslo schreef:
Tja, de MSF die 2 jaar terug voor onze E een zadel heeft geleverd gaf aan dat een bontje absoluut geen 'kwaad' kan, is zelfs te adviseren indien het paard erg zweet. De bontjes zijn niet dikker dan een een stevig gevuld pad. Ook onze huidige zadelmaker die pas geweest is om de zadels te checken zag er totaal geen problemen in. Ik krijg eerlijk gezegd de indruk dat het een beetje een 'broodje aap' verhaal is.

hehe, eindeijk iemand die weet waar die over praat Afgod Ja

MathildeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:47

Haha iig bedankt allemaal!