[WN] Waar op letten bij passen van westernzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Waar op letten bij passen van westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 21:03

Omdat ik totaal geen verstand heb van Western zadels deze vraag:

Mijn nichtje rijd op onze IJslander. Haar buurvrouw rijd op een westernzadel en kent iemand die nog een westernzadel heeft liggen die volgens haar goed op een ijslander zou passen. Mij nichtje is bijna jarig en daarom willen ze haar dat (samen met haar moeder) misschien kado doen.

Maandag komt de mevrouw met het westernzadel die er wel iets verstand van heeft is mij verteld en dan kunnen we het zadel op de IJslander passen. Nou ben ik niet helemaal voor dit idee maargoed mijn nichtje zou het helemaal geweldig vinden.

Waar moet ik nou op letten tijdens het passen van een westernzadel? Een Ijslander heeft vaak een korte rug, zo ook die van mij. Is een westernzadel dan niet gauw te lang? Is het passen van een westernzadel ongeveer gelijk aan het passen van een Engels zadel?
Ik hoop iig veel tips te krijgen zodat ik goed kan bepalen of het iets is.

Anoniem

Re: Waar op letten bij passen van westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:26

Hier staan echt al heeeeeeeel veel topics over op dit deel van het forum. Als je even de laatste paar pagina's doorkijkt dan kom je er al aardig wat tegen.

Die mevrouw is geen deskundige, dat kan ik je al wel vast voorspellen. "een IJslander" is namelijk net als ELK ander ras geen standaardmodel, dus het is absolute onzin dat dat zadel goed op "een ijslander" zou passen. Is ongeveer net zo'n intelligente opmerking als zeggen dat het zadel goed op een bruin paard zou passen.
Wat WEL zou kunnen is dat het een kort zadel is, en dat ze had willen zeggen dat het DUS geschikt ZOU KUNNEN ZIJN (qua lengte, zegt dus nog niks over de breedte van de boom of pasvorm) voor een IJslander met een korte rug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:08

Een beetje westernzadel is al snel iets van minimaal 59 cm lang. Dat kun je dus op een IJslander wel vergeten.
Of het zadel moet een kinderzadel zijn, die kunnen wel iets korter zijn. Maar dan ook moet het nichtje daar nog in passen.

Een westernzadel is juist moeilijker te passen omdat je niet kunt zien hoe het eronder uitziet. Bij een engels zadel kun je nog een beetje door de kamer heen kijken hoe de kussens aansluiten.
Door de langere bomen in een westernzadel heb je dus al snel last van 'bridging'; dus dat het zadel wel op de schouders en de nierstreek rust, maar niet draagt op het midden van de rug.

Doe de IJs een plezier en begin er niet aan Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:24

Dus ze krijgt het zadel even voor de verjaardag van de buurvrouw en van dr moeder? Misschien zit ik er wel naast hoor, maar als ik dat zo lees dan is ze, óf nogal verwend om zo'n duur zadel eventjes te krijgen, óf het gaat om een goedkoop zadel van zadelmarkt-kwaliteit. Dat laatste zou ik sowieso niet op je pony leggen Knipoog
Als je er toch over denkt om het te gebruiken, dan zou ik wel even een zadelmaker laten kijken ernaar, en misschien een foto hier op bokt plaatsen voor de kenners hier Lachen

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 14:56

MysticTinker schreef:
Dus ze krijgt het zadel even voor de verjaardag van de buurvrouw en van dr moeder? Misschien zit ik er wel naast hoor, maar als ik dat zo lees dan is ze, óf nogal verwend om zo'n duur zadel eventjes te krijgen, óf het gaat om een goedkoop zadel van zadelmarkt-kwaliteit. Dat laatste zou ik sowieso niet op je pony leggen Knipoog
Als je er toch over denkt om het te gebruiken, dan zou ik wel even een zadelmaker laten kijken ernaar, en misschien een foto hier op bokt plaatsen voor de kenners hier Lachen

ik vind het ook een beetje vreemd maar het is een tweedehands zadel en kostte geloof ik nu 100 euro. Geen idee waar het vandaan komt. Ze is overigens niet verwend maar de buurvrouw is de laatste tijd helemaal fan van haar en zij hebben wel redelijk wat geld

Ik denk eerlijk gezegd dat ik het maar uit hun hoofd ga praten zie het eigenlijk zelf niet zo zitten, en zoals jullie zeggen en waar ik zelf ook bang voor ben is dat het zadel waarschijnlijk toch te lang is. Mijn nichtje is niet bepaald ienieminie dus als het een kinderzadel zou zijn zou ze er al snel uitgegroeid zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:59

Voor 100 euro kan het zadel ook al haast niets zijn.
Bekijk voor goedkope zadels de link uit mijn onderschrift eens.