Lage of Hoge neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lizzb

Lage of Hoge neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 08:00

Wat is het verschil tussen een lage of hoge neusriem?
of zit er geen verschil in?

want ik heb namelijk een hoofdstel gekocht, en er zit een lage neusriem bij.
En eerder had ik een hoge neusriem
wat is het verschil?

jokari

Re: Lage of Hoge neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:16

hallo zeg, heb even geduld. Lachen Je hebt hebt bericht pas 10 minuten geleden geplaatst.

Met een lage neusriem kan je de mond van je paard makkelijker dicht snoeren, maar dat is niet de bedoeling, natuurlijk. Met een lage neusriem heb je sneller effect op de mond dan met een hoge, maar dat mag geen excuus zijn om je paard te gaan pesten. Nagelbijten / Gniffelen

je kan met een lage net zo goed als met een hoge rijden hoor, en omgekeerd. Lachen Bij sommige paarden heb je echter beter controle met een lage neusriem.

lizzb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 08:17

Oke, dankje
Ik hoop dat ze beter luisterd met een lage neusriem xD Haha!

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:10

Ik vind dat bij een lage neusriem het bit onrustiger in de mond ligt dan met een hoge neusrien, hoewel dat natuurlijk ook te maken heeft met de hand van degene ie op het paard zit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:38

een lage neusriem zit op een gevoeliger gedeelte van de neus dan een hoge neusriem,
daarom heb je met een lage neusriem meer effect op je paard (ook negatief)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:57

Ik vind juist de lage neusriem veel vriendelijker dan een hoge neusriem, zeker bij jonge paarden. Deze neusriem klemt niet op de kaken, daardoor geef je een dier meer vrijheid, en hebben de paarden minder last van het wisselen van hun tanden tijdens het rijden.
Door de het lage riempje verkom je wel dat paarden gaan klieren met het bit, omdat ze de mond niet ver open kunnen (maar dat willen we ook niet). Met een lage neusriem ligt het bit juist stiller dan bij een hoge, want bij een hoge kan het bit alle kanten op. en bij de lage loopt er een riempje over het bit.

Ik rij met beide, wissel het regelmatig af. vind het prettig werken bij paarden die even last hebben van het wisselen van tanden of voor de afwisseling.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:02

ik vind een hoge gewoon mooier staan. en aansnoeren wel of niet heb je zelf in de hand

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:34

Ik denk echt dat het bit bij een hoge neus riem stiller ligt dan bij een lage.
Wisselen van hun tanden heeft er toch niets mee te maken, ten hoort een bit niet op tanden of kiezen te 'liggen' en als een paard wisselt en pijn heeft dan hoort er helemaal geen bit in, vind ik.
Klemt niet op de kaken nee, maar een hoge, juist zittende neusriem, hoort dit ook niet, aansnoerneusriem moet je ook niet letterlijk nemen.

Uiteindelijk maakt een hoge of lage neusriem vast weinig uit, het meest hangt het nog af van de hand van degene die er op zit.