(spring) zadel probleem, corrector pad de oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Crosskip

(spring) zadel probleem, corrector pad de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 14:53

Sinds een tijdje heb ik een probleem met mijn Stubben Siegfried springzadel op mijn paard.

Oorzaak, ze krijgt meer spieren... Knipoog Gevolg: zadel ligt niet meer lekker.
Helemaal super natuurlijk dat ze meer spieren krijgt, maar ja, dat het zadel niet meer fijn past dat zit me niet lekker....

Het stubben Siegfried zadel ligt te dicht bij haar schoft, het is niet zo dat het zadel vast ligt (Gelukkig!!), maar wat meer ruimte is wel prettiger...
Tot nu toe heb ik een Stubben Edelweiss (nieuw model) met kamer 31 geprobeerd.
Erg fijn zadel, maar lag nog vaster.
Vanochtend een Prestige zadel van 1 jaar oud geprobeerd ( Vingers aflikken ) maar ook hier te weinig ruimte.
Zadelmaker gaf aan dat het toch een lastig verhaal gaat worden (het liefst heb ik namelijk een 2e hands zadel, heb even geen budget voor een nieuw). Ook een nieuw zadel zou nog een puzzel worden welke gaat passen en ook nog prettig is voor mij.... Bloos

In eerste instantie liggen de zadels goed, zowel mijn eigen zadel als de Edelweiss en de Prestige, maar als ik ga rijden, dan zakt het zadel redelijk diep weg. Het is niet zo dat ze minder vlees heeft oid. Het is een 8 jarige merrie met lekkere bespiering en ziet er goed uit.

Andere zadelmaker gebeld en eea uitgelegd, ook hij gaf aan dat het dan zeer lastig zou worden, wellicht zou een corrector pad voor mij helpen gaf hij aan. Dan zou ik eventueel mijn eigen zadel nog kunnen houden. Deze corrector zou dan het gedeelte naast de schoft opvullen zodat het zadel wel past. Maandag kan ik bellen voor meer informatie, hij had ze nu namelijk niet op voorraad.

Heb geen flauw idee hoe deze dingen werken, of je zelf eea kunt aanpassen en wat de kosten zijn van zoiets! Iemand hier enige ervaring mee?? Of wellicht iemand die dit probleem herkend en een andere oplossing heeft?

Als het uiteindelijk toch een nieuw zadel moet worden, dan vindt ik daar ook wel een oplossing voor, maar als iemand een andere optie heeft.... Graag!

Alvast mijn dank voor het reageren!!

UrbanL

Re: (spring) zadel probleem, corrector pad de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:02

Andere zadelmaker laten komen voor een second opion en ook eens andere zadels zoals een kentaur (lager in prijs en nieuw) proberen.

Maar ligt hij voorjouniet goed of voor je paard?. Wat is het wegzakken dat komt door je gewicht. Dat dus ze allemaal maar het moet niet het paard hinderen?.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 11:23

Voor mij is het zadel prima, maar ik vindt dat er te weinig ruimte is voor het paard.
Als ik tijdens het rijden mijn vingers onder de kamer stop, dan zitten mijn vingers knel...
dus niet echt prettig. Dus ik denk dat het zadel dan tijdens het gebruik ook wel eens tegen de schoft aankomt, niet echt ideaal!

Aangezien ik spring en cross met dit zadel vind ik dat het goed moet passen, naar mijn idee past dit
dus net niet!

Qua mijn gewicht... ben de laatste tijd eerder afgevallen dan aangekomen, dus daar ligt ook de oorzaak niet (ben ook niet echt extreem zwaar of zo Bloos )

'k ga zowiezo even verder kijken voor wellicht een ander merk (nieuw c.q. goedkoper).

Iemand anders misschien nog tips?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:22

Ik heb dit probleem met een dressuurzadel bij een fries. Daar is dus de conclusie dat de zijkant van de schoft (om het zo maar te noemen) weg is. Bij de fries zit daar aan beide kanten zeg maar een deukje. Ze heeft op dit moment een veulen aan haar voet en dat is waarschijnlijk het probleem. Ook is ze pas voor de 10x onder het zadel geweest.
Mijn zadelmaker zegt dat hij mijn dressuurzadel aan kan passen door de kussen daar wat op te vullen. Echter zo'n corrector pad is dan misschien ook nog wel wat. Kan ik namelijk het zadel ook nog gebruiken voor andere paarden.... Ik ben helaas niet bekend met de corrector.

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:01

hoi,
Ik heb het zelfde probleem aleen dan met onderbespiering. hierdoor is het wintec zadel krap rond de schoft gaan liggen zowel boven als de zijkant. Het grootste nadeel is vooral dat het zadel ook nog eens naar voren schuift en op de schouderbladen gaat liggen.
Dus zal even mee lezen voor eventuele oplossingen, heb momenteel zelf een zachte mouse ofzo er onder liggen om de kuilen te vullen waardoor hij iets beter ligt, maar vind ik zeker geen aanrader.
(kan ook geen nieuw zadel kopen want is niet mijn paard, en het kieffer zadel van mij past al helemaal niet).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:42

Als je zadel aan de voorkant te ver weg zakt zodat je te weinig ruimte tussen de schoft en het zadel hebt is het zadel volgens mij eerder te wijd aan de voorkant voor je paard dan te smal...
Een te smal zadel ligt juist te hoog aan de voorkant en helt achterover...

Voor jouw probleem kun je heel goed een korrektor gebruiken hoor!

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:12

egnie schreef:
............ Echter zo'n corrector pad is dan misschien ook nog wel wat. Kan ik namelijk het zadel ook nog gebruiken voor andere paarden.... Ik ben helaas niet bekend met de corrector.

ben er ook niet bekend mee (gebruik zelf voor een iets te groot zadel -is van mijn andere paard- een pad van "memory foam") maar heb even gegoogeld i.v.m. interesse ....oa.: http://www.thecorrector.net/index.html
lijkt me een oplossing te kunnen zijn.