drukkingen na trektocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

drukkingen na trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:26

hallo,

2 weken geleden ben ik op trektocht geweest, was echt super.
alleen nu heeft mijn paard een gigantische drukplek op de schoft, alleen aan de rechterkant.

eerst was het alleen maar dik met witte haren, maar later werd het keihard, en nu is het een korst geworden die langzamerhand los laat.
het is zegmaar een korst onder haar vast (haren erop)
het is zo groot als een vuist.
alleen niet gevoelig als ik erop druk.

heb meteen de dierenarts gebeld en traumeel gehaald, dat smeer ik er nu elke dag op.
ook meteen de zadelmaker gebeld, want had half jaar geleden me zadel helemaal laten aanpassen voor me paard.

hij zei dat t niet kon dat opeens me zadel niet goed ligt. en denkt aan overbelasting.
maar we hebben steeds gestopt, en op zijn advies toen, goed der rug gerost zodat voor de bloedsomloop.
maar toch is het nu een gigantische wond, terwijl de andere paarden niks hebben.

hij zei als voorbeeld dat als ik op me gewone schoenen de avondvierdaagse ga lopen ik me voeten ook stuk maak. maarja ik heb natuurlijk ook geen schoenen van een paar honder euro.
maar ik vind dat als ik me zadel voor veel geld laat aanpassen hij gewoon goed moet liggen.
vind het vooral vreemd dat er alleen rechts een drukplek is.

hij weet bijna zeker dat het zadel goed ligt en wil als het genezen wel langskomen, maar dan natuurlijk voor me eigen kosten, maar zei dat ie dan weer het zelfde zou zeggen.

ik leg natuurlijk voorlopig geen zadel meer op, zelfs liever dit zadel helemaal niet meer..

wat kan ik hieraan doen?
is het normaal dat die plek zo'n wond is geworden?

8nnemiek

Re: drukkingen na trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:51

Ik kan me ook niet voorstellen dat dat zadel goed ligt. Als een zadel goed ligt dan moet het de druk gelijkmatig verdelen, en als je dan te lang zou hebben doorgereden, zoals hij zei, dan zou je die drukplekken over de hele rug hebben en niet alleen bij de schoft.
Het zadel past dus gewoon niet goed.
Ik zou dus sowieso een andere zadelmaker laten komen.
Laat ook je oude zadel controleren door die andere zadelmaker, en laat eens op papier zetten wat er niet aan klopt.

Verder zou ik dit zadel inderdaad gewoon niet meer gebruiken en een nieuwe laten aanmeten.
Als je veel trektochten rijdt dan kun je misschien op zoek gaan naar een zadel dat daar wat meer op gebouwd is, een endurance of western of barefoot misschien Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 06:47

Heb je dan doorgereden toen je de plek zag?

Ik heb ook weleens een klein zwellinkje gehad, maar dan breek ik onmiddelijk al mijn aktiviteiten af.

Als je aan 1 kant een plek hebt, kan dat wijzen op scheef rijden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:17

Zoek een andere zadelmaker!!! Als je fanatiek gereden hebt of juist veel minder dan normaal dan kan een paard in een half jaar van bespriering genoeg veranderen om een zadel niet meer te laten passen.

Iemand met zo'n laconieke houding komt bij mijn paard nog niets eens in de buurt. Overbelasting kan inderdaad maar dat komt dan wel door het zadel. Als het paard in zijn geheel overbelast zou zijn had de hele rug een drukking moeten hebben. Ga ook even na of het dekje mooi glad heeft gelegen op die plaats. Een vouw kan ook lelijke drukkingen geven bij lange ritten. Had je ook bepakking aan je zadel? Als je aan één voorkant zwaarder belast was kan dit ook de oorzaak zijn. Hoe was je eigen houding tijdens de rit? Misschien ga je bij vermoeidheid wel meer naar 1 kant hangen en heb je je paard hierdoor eenzijdig belast.

Was het dekje, de bepakking of jouw houding niet het probleem dan was het toch echt de slechte pasvorm van het zadel.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:15

ze loopt wel wat scheef, dat was al bekent, maar de zadelmaker kon daar niets aan veranderen met t zadel zei hij.

dit is al de tweede zadelmaker die ik erna heb laten kijken, want na de trektocht van vorig jaar had ze hele lichte drukkingen, alleen wat witte haren. terwijl we vorig jaar een even zware tocht hebben gemaakt als nu.

die zadelmaker heeft hem dus helemaal aangepast, nieuwe boom in, nieuwe singelstoten gemaakt, dressuursingelstoten tegen het naar voren glijden.

aan de bepakking kan het niet liggen, die lag achter het zadel en goed verdeeld.

het begon met wat bulten die de volgende dag weer weg waren.
de laatste dag werd t pas hard, daarna niet meer met zadel gereden.

de korst is er nu vanaf, het is een hele grote kale plek, die blijf ik gewoon insmeren met traumeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:39

cherish schreef:
die zadelmaker heeft hem dus helemaal aangepast, nieuwe boom in, nieuwe singelstoten gemaakt, dressuursingelstoten tegen het naar voren glijden.

Je zadel glijdt dus naar voren? Als je daarvoor andere singelstoten nodig hebt kan dit toch wel aangeven dat het niet goed ligt. In de ideale wereld zou een zadel kaal moeten passen en niet op zn plaats moeten worden gehouden door dekjes, singels, voorsingels, staartriemen, borsttuigen en ingebouwde voorsingels (de dressuursingelstoten waar je naar refereert).

Bijna alle paarden zijn wel wat scheef maar desondanks hoort een zadel deze problemen niet te geven. Ik zou eens contact opnemen met de horseman outfitter. Zij hebben en MFSC (master saddle fitting consultant) in dienst. Deze mensen hebben een opleiding gehad in het passen van verschillende soorten zadels tot boomloos aan toe. Maar naast het zadel kijken ze ook naar de anatomie, fysiologie en de bewegingen van ruiter en paard. Ze kunnen zelf geen zadels maken of aanpassen maar wel heel erg goed advies geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:44

Weet je zeker dat je bepakking 100 % gelijk verdeeld was qua gewicht? Als het maar aan 1 kant is dan denk ik toch dat de bepakking scheef is, of dat jij te scheef hebt gezeten waardoor het gewicht ongelijk op haar rug gedrukt heeft.

Om terug te komen op de vraag uit je beginpost. Ja het is 'normaal' dat die plek een wond wordt. Maar dat betekent ook dat het echt een behoorlijk fikse drukplek is geweest waar je lang mee gereden hebt. Ik hoop voor jou dat die haren alleen in de wintervacht komen en dat de gewone vacht niet beschadigd is.

Verder zou ik idd ook naar een goede zadelmaker gaan en iemand die zo iets zegt niet meer vertrouwen.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 19:57

nee me zadel glijdt dus nu niet meer naar voren nadat hij ze had aangepast een half jaar geleden.

ik zit nu zelf ook te denken aan een boomloos zadel.

100% zeker weet ik t natuurlijk niet van de bepakking maar heb er wel goed op gelet.

dat ik scheef zit zou beter kunnen, daar probeer ik aan te werken, maar kan zelfs moeilijk me paard in een rechte lijn rijden.. ze loopt dus best scheef.

de korst is nu van de drukking af dus het is nu kaal, kan ik nog steeds doorsmeren met traumeel?

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:12

Mijn pony had zo'n zelfde drukplek door z'n deken. Ik heb er toen levertraanzalf opgesmeerd. De wond genas toen wel sneller. Het is gewoon bij de drogist te koop.

Van dat traumeel weet ik niet..succes

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:03

cherish schreef:
het begon met wat bulten die de volgende dag weer weg waren.
de laatste dag werd t pas hard, daarna niet meer met zadel gereden.

de korst is er nu vanaf, het is een hele grote kale plek, die blijf ik gewoon insmeren met traumeel.

Je hebt dus doorgereden.

Heb je les om je paard recht te richten? Op den duur kun je je paard kapot rijden, zeker als je trektochten rijdt, wanneer je hier niets aan doet. Nu ken ik je rijstijl verder niet, maar mijn ervaring is dat vrijwel iedereen die moe wordt, scheef gaat zitten. Je eigen rijstijl zou ik ook onder de loep nemen.

Vergeet verder niet dat 100 gram verschil in zadeltassen van enorme invloed kan zijn op het rechtlopen en de hoeveelheid energie die het rijden kost.

Boomloos trektochten rijden is geen goede optie. Ik ben zeer ervaren in het rijden van trektochten. Maar het is TE belastend.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:06

hoezo is boomloos trektocht rijden geen goede optie, vriendin die mee was heeft dat wel gedaan en dat ging prima, paard heeft nergens last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:19

Boomloos trektocht rijden kan wel. Als je dan de bepakking laat rondbrengen. Boomloos bepakking meeslepen zou ik ook niet doen vanwege drukverveling nee Lachen

Persoonlijk snap ik eigenlijk ook niet goed waarom je na de eerste bultjes weer doorgereden hebt? Toen mijn paard drukplekken had tijdens een trektocht ben ik ermee gestopt en is vriendin alleen doorgegaan. Eerst goed genezen. Dat kan niet met een nachtje al voorbij zijn. Maargoed, dat is achteraf gepraat Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:24

cherish schreef:
hoezo is boomloos trektocht rijden geen goede optie, vriendin die mee was heeft dat wel gedaan en dat ging prima, paard heeft nergens last van

Het zal heus wel kunnen als je niet zoveel weegt, keurig recht zit, niet te lang rijdt, door vlak terrein rijdt en je bagage laat vervoeren.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 09:46

heb bagage laten vervoeren, had alleen zadeltassen mee voor eten onderweg en regenkleding enzo

ja inderdaad achteraf gepraat, ze heeft het nu dus al, stom.

mij gaat het erom hoe ik het nu goed kan laten genezen en in t vervolg kan verkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:07

De barefoot zadels hebben sinds kort een VPS-systeem, en daardoor schijnt de druk nog een stúk beter verdeeld te worden, en daarmee heeft barefoot nu de beste drukverdeling van alle boomloze zadels. Volgens mij heb ik t op de officiele barefoot site gelezen, maar zal vast ook op boomloosrijden.nl staan.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 10:09

ja dat had ik ook ergens gelezen, dus alle nieuwe barefoots hebben dat?
zit namelijk ook wel aan een nieuwe te denken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:14

De westernzadels (die nieuwe met de tooling enzo) hebben dat sowieso, dat weet ik zeker, maar de rest weet ik niet. Zou je pmarena even moeten pb'en, zij is van boomloosrijden.nl Lachen

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:16

Om het in de toekomst te voorkomen, kun je als je klaar bent met rijden, de singel 1 a 2 gaatjes losser maken en het zadel dan gewoon nog even een minuut of 5 op je paard laten liggen. Is er dan onderweg tijdens het rijden een drukplek ontstaan, dan schiet het bloed niet direkt terug naar de drukplek, maar gebeurt dat gelijkmatiger en voorkom je dus een hoop ellende. Succes met de genezing!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 10:50

oke bedankt