[WN] Welk bit....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

Welk bit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:50

Ik ga overstappen op western.
Ik rijd mijn pony engels met een dubbelgebroken bitje.
Op buitenrit wil ze nog wel eens het bit vastpakken. Ik moet dus wel een bit hebben waarmee ik controle heb. (Liever geen reacties als train je paard eerst zodat ie t bit niet pakt, ze doet het enkel op buitenrit)
Welk bit is geschikt?

wwillemijn

Re: Welk bit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 08:16

63 keer bekeken en niet 1 reactie? Of hebben jullie geen verstand van bitten Haha! Tong uitsteken

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:25

Ik zou gewoon beginnen met een snaffle. Dat is een eigenlijk gewoon een trensbit. Daar begin je normaal gezien altijd mee als western gaat trainen. Pas later wordt er overgeschakeld op een bit met shanks (scharen) en wordt er met 1 hand gereden. Maar daar ben je natuurlijk nog niet.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 08:28

Okey thanx Lachen
Zoiets dacht ik zelf ook aan, maar bestaan ze ook dubbelgebroken?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:40

Je kan natuurlijk ook gewoon met het bit blijven rijden, waar je nu ook mee rijdt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:10

Dat weet ik niet zeker. Ik heb al wel een shank snaffle gezien dat dubbel gebroken is, dus ik veronderstel dat er ook dubbel gebroken snaffles zijn. Maar veel kom je die dan niet tegen. Effe op het internet zoeken, dan weet je gelijk welke snaffles en bits er bestaan!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:37

WN-AM -> WN-TR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:06

If it ain't broke, don't fix it.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:22

die mag je me uitleggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:25

Waarom wisselen als je hier fijn op rijdt?
Voor buitenritten kun je dan altijd een iets zwaarder bitje nemen, of bv een martingaaltje gebruiken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:37

Ik zou bij western de functie van een sperriem missen. En die heb ik wel nodig bij buitenritten af en toe.
martingaal op z'n westerns? Ja, ik ben helemaal nieuw Knipoog
Ik heb het boek van holtappel, go western, besteld. Hoop dat ie snel binnen is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:43

Martingaal op z'n westerns of op z'n dressuurs maakt geen moer uit. Blijf onthouden dat je PAARD rijdt Knipoog

Als je de sperriem mist, dan bedoel je waarschijnlijk de stabilisatiefunctie van de sperriem? Dan zou je een wat 'stillere' trens kunnen kiezen, bijvoorbeeld met een ongebroken mondstukje, of eentje met een soort rolletje in het midden zoals bij een Billy Allen.

Kan je instructeur je niet wat voorbeelden laten zien en je adviseren? Je mag anders ook gerust ff keertje bij ons langsrijden voor een bak koffie en wat info over bitsoorten, ik zie dat je vlakbij woont.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:52

Instructeur ga ik nog zoeken. Ik wil eerst de tijd nemen om aan het zadel te wennen en kijken wat m'n meisje er van vindt.
Woon je aan de Lemelerberg? Langskomen lijkt me wel een keer leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:54

Nee Holterberg *LOL* Al die bulten ook hiero Nagelbijten / Gniffelen

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 12:14

haha okey. nou dat kan wel een x. Kan ik daarna door naar m'n schoonouders Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:17

Dubbelgebroken snaffle's zijn gewoon te koop.
Maar inderdaad, een martingaal of iets scherper bit voor buiten is ook prima , voor de rest kan je dan gewoon je eigen trens gebruiken. Als je over gaat stappen op western zijn er al genoeg veranderingen ( of juist niet... ) dus een andere trens is dan ook weer zo wat.
En voor het buitenrijden ben ik altijd heel stellig, ik heb ook een tank buiten en dan is het gewoon 'zijn bekje of mijn nekje'. Dan maar een scherp bit (waar ik dan met losse teugels mee rijd) maar in geval van nood is er tenminste een rem.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 12:26

Ja inderdaad. Als het gevaarlijk wordt kun je beter voor veiligheid kiezen. ook al is het dan een scherp bit. Welke heb je?
Ik wil ook vooral bezig om haar met grondwerk wat meer controle te krijgen en met westernrijden ook het bit vastpakken kwijt te raken. Ze pakt met dressuur ook nog wel een het bit vast als het haar te veel wordt. Ik deed onbewust al veel westerndingen en dat vond ze leuk. Nu kom ik er dan achter dat dat rollbacks zijn haha.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:34

Maar bit vastpakken is vaak een rijtechnisch iets dat vanuit de rug/achterhand komt. Dus daarvoor een scherper bit pakken is niet echt mijn ding. Dan laat ze het bit uiteindelijk los omdat het pijn doet, terwijl het probleem blijft.
Mijn paard heeft helaas een klein bekkie en een tand die in de weg zit dus hij kan alleen ongebroken mondstukken hebben ( of een billy allen) Voor buiten heb ik daarom een pelham, dubbele teugel. De schaarteugel hangt los en zit met een stiekje vast aan mn zadel. De trensteugel heb ik in handen maar in geval van nood heb ik een noodrem.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 12:37

Ik zal er ook geen ander bit ingooien met rijden in de bak om het bit vastpakken op te lossen. Daar heb ik andere oplossingen voor, geen hulpmiddelen.