Zadelmarkt (engelse) zadels, echt zo slecht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Zadelmarkt (engelse) zadels, echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:49

Overal waar ik lees hier op bokt worden de zadelmarkt zadels ernstig bekritiseerd. Ik heb zelf een tijdje een dressuurpaard getraint die ook een zadelmarkt dresuurzadel op zijn rug had liggen. Zoals ik altijd doe heb ik ook bij dit paard eerst gekeken hoe het zadel lag. De boom sluitte goed aan, de kamer was wijd genoeg, het zadel zat niet te strak en het zadel lag helemaal stabiel. Naar mijn mening dus een prima zadel voor dat paard. Ze had het zadel ook al ongeveer een jaar gebruikt, en er waren maar minimale sporen van sluitage te zien (singelstoten prima in orde. Wat schuurplekken van de beugelriemen). Daarnaast was het zadel helemaal in orde.

Nu wou ik eigenlijk weten waarom iedereen op bokt zoveel commentaar op deze zadels heeft en of diegene eigenlijk al eens een zadelmarktzadel heeft gepast en geprobeerd.

Ik probeer hierbij de zadelmarktzadels echt niet te verdedigen, maar alleen meer informatie te krijgen over andere ervaringen met hun zadels, buiten mijn toch goede ervaring met een van die zadels.

marimba

Re: Zadelmarkt (engelse) zadels, echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:20

met zadelmarkt zadels moet je geluk hebben soms zit er een goede tussen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:22

Hier zijn echt al 101 topics over, ook 1 waarbij er een merkzadel en een zadelmarkt uit elkaar gehaald wordt als ik me niet vergis.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 14:32

kan het niet vinden, en in die topics wordt alles meteen bekritiseerd...

Bleum, heb je misschien een linkje?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:35

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 14:43

tsja, dat is inderdaad minder... Ik weet niet hoe het zit met dat dressuurzadel wat ik toen heb gebruikt... Van buiten zag het er wel goed uit...

Ik heb zelf nu zowizo geen zadelmarkt spul... De paarden die ik nu in training heb hebben allemaal een kunsstof zadeltje (merkloos). Een eigen paard heb ik nu niet. Op Max had ik een Wintec liggen.

Ik ben op het moment wel aan het kijken naar de wintec cair dressuur model... Dat lijkt me wel praktisch als ik nog eens weer gevraagd wordt jonge paarden in te rijden/zadelmak te maken, omdat die altijd wel goed op maat te maken zijn.

Dus het is nou echt niet zo dat ik geintereseerd ben in de zadelmarkt collectie, ik ben meer van de Wintec pro/cair collectie.

De enige reden van dit topic was dat ik wel een goede ervaring had met een zadelmarktzadel van een ander, en toch eens wou vragen wat nou kwalitatief allemaal mis moest zijn met die zadels, zodat ik de volgende keer ook weet waar ik naar moet kijken...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:09

In die topics staan heel veel negatieve dingen. Of het waar is, weet ik niet. Ik heb zelf een jaar ongeveer een Merano dressuur gehad, en was er erg tevreden mee. Hij lag ook goed op m'n paard. Ik heb er dus geen negatieve ervaring mee...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:44

Zadelmarkt laat de zadels fabriceren in derdewereld landen, aan de laagste prijzen, door mensen die er niet genoeg verstand van hebben. Ze sturen een prototype op naar die fabriek, daar worden duizenden kopieën ervan gemaakt, maar met de goedkoopste materialen en zo snel mogelijk. Daardoor worden er vaak scheve bomen in de zadels verwerkt, ze werken met geperst leer (afvalstukjes leer worden met lijm op elkaar geperst zodat je een nieuwe lap leer krijgt), goedkope vulling (gaan zelfs verhalen rond dat iemand er maandverband in heeft gevonden, zou me niks verbazen, maar dat is natuurlijk maar een gerucht), en dingen als schroeven en nagels worden vaak niet goed gebruikt. Daardoor krijg je scheve zadels van slecht leer met kleine mankementjes voor een superlage prijs.
Daar kan best wel eens een mooi recht zadel tussen zitten waar je 10 jaar mee kan doen (al is het wel gevaarlijk om slecht leer te gebruiken, omdat bijvoorbeeld singelstoten en beugelriemen kunnen afbreken).
Maar er is dus ook altijd een kans dat de boom scheef is. Dat hoef je niet direct van buitenaf te zien, merk je pas als je paard scheef wordt of last van zijn rug begint te krijgen, en dan is het te laat.

iljaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:32

Ik heb er een westernzadel van (toronto) dat zat me niet erg lekker maar was ook wel erg goedkoop. Mijn vader vond het erg mooi en heeft het nu voor de sier hangen.

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:06

ik heb vorige week nog een zadelmarkt zadel van dichtbij mogen bewonderen. er staat een nieuw meisje op stal en die had vlug vlug een zadel gekocht. er was nochtans duidelijk gezegd tegen haar dat ze rustig op zoek moest naar een goed passend 2dehands zadel, want het mocht allemaal geen geld kosten. Ik zie dat zadel op dat paard liggen en het ligt echt helemaal achterover gekanteld. Ok, het paard heeft een vrij hoge schoft maar dan nog (het leuke was dan ook nog dat ze er nog een bontje tussen wou proppen). Ik heb maar wijs mijn mond gehouden, maar later in de kantine begon ze er zelf over tegen mij. Ik haar gezegd dat die zadels niks waard zijn en dat er na een maand of 2 wel slijtageplekken te zien zullen zijn omdat het leder echt van slechte kwaliteit is. Nadien meegegaan naar de stal en het zadel eens vastgepakt. De 2 maanden kon ik zo herleiden naar 2 dagen want de zwarte verf was op sommige plekken al weg en er kwam een bruine schijn doorheen. het zadel op het paard gelegd en voorgedaan hoe het zou moeten liggen. Nadien mijn eigen zadel gepakt (duurdere wintec dressuur model) en een sommer (natuurlijk een heel andere prijsklasse). en toch raar dat deze zadels heel anders op het paard lagen. Op dat punt had ze wel door dat het niet echt zo slim was om daarmee door te blijven rijden. Nu is ze zo slim geweest om een oud stubbenzadel te kopen zonder te passen, maar ze is zeker dat het past. het ligt al bijna even slecht als het zadelmarkt geval. "Er moet trouwens wel een bontje onder want het drukt een beetje op zijn schoft".......!!!!!!!! zulke mensen zullen het toch nooit leren.. verdoe er mijn tijd niet meer aan..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 19:01

Nee inderdaad, maar dat is meer dat ze zelf op iets als een zadel wil besparen en daarnaast er ook nog geen verstand van heeft... Niet handig... Achja, ze leert het wel als haar paard straks witte drukplekjes heeft Knipoog

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 06:36

Ik snap inderdaad echt niet hoe je zonder er verstand van te hebben zomaar lukraak een zadel koopt en nog denkt dat deze past. Afgelopen week is er bij mij een zadelmaker geweest die diverse zadels heeft gepast. Mijn pony heeft ook een hoge schoft. Nou ik kan je vertellen, 8 van de 10 zadels zaten absoluut niet goed. Die kiepten naar achteren. Er was er eentje die echt perfect zat en nu heb ik een Sommer zadel. Echt een heel mooi zadel, ben er heel blij mee Haha!
Een slecht passend zadel doe je je paard toch niet aan. En ik vind het ook heel erg lelijk als een paard witte haren van de drukplekken heeft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 07:50

Ja en onder een slecht passend zadel komt het paard ook niet tot zijn recht. Hij heeft er hinder van en kan dus niet optimaal presteren.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:15

Mijn stalgenoot heeft ook een zadel van Zadelmarkt. Als je met je hand langs de kussens gaat, voel je over de gehele lengte hobbels en putten zitten in de vulling. Bovendien is het zadel te groot qua boommaat en kiepert achterover. Helaas willen sommigen geen kwaliteitszadel aanschaffen en een zadelmaker laten komen, dus steken ze hun kop maar in het zand. En maar klagen dat het paard loopt de steigeren en te bokken onder het rijden. Lips are sealed

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:09

het grietje bij mij op stal was vandaag aan het klagen dat haar paard erg reageerde als ze hem onder zijn buik borstelde.. maar even denken dat dat van het zadel zou kunnen komen.. nee hoor

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:52

MLoeser schreef:
kan het niet vinden, en in die topics wordt alles meteen bekritiseerd...

Bleum, heb je misschien een linkje?

Je had ook even simpel in de FAQ kunnen kijken, daar staat ook nog een topic tussen waar om positieve ervaringen wordt gevraagd Knipoog
Maya @ [HAR] FAQ [HAR] Harnachement
Hier een slotje.