rijden in regen, wie gebruikt wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

rijden in regen, wie gebruikt wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:30

Hoi,

ik sta met m'n paarden op een wei met een buitenpiste eraan. Als het droog is is het perfect om hier te rijden, als het regent eigelijk ook, maar dat betreft enkel de piste...

Ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die ook enkel buiten kunnen rijden en wat gebruiken jullie dan als het regent? Het gebeurd namelijk vaak dat het droog is als we instappen, maar dat het halverwege begint te gieten, en dan heb ik niet echt zin om direct alle remmen dicht te gooien en m'n paard vlug op stal te zetten. Klinkt niet echt gezond. Of als we gaan buitenrijden begint het vaak te regenen als we een eind van huis zijn.

Ik vind het gewoon rotvervelend voor m'n paard dat ze dan zeiknat wordt, als het begint te regenen loopt ze direct haar stal in en staat ze eigelijk continu goed droog. Ik weet dat ze niet gek is van nat zijn, dus wil het voor haar ook beperken. Ik weet dat er van die inrijdekens bestaan die waterdicht zijn, maar is dit wel handig om een heel uur mee rond te rijden?

Somebitch

Re: rijden in regen, wie gebruikt wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:32

Zoals je zelf al zegt zijn dat in en uitrij dekens.. Die zijn dus niet geschikt om een heel uur mee om te lopen..
Het word dan veelste warm onder de deken.

Gewoon doorrijden en als je klaar bent even een zweetdekentje op. Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:35

Als het hard regent draaf ik uit met lange teugel en daarna nog een beetje stap. maar ik stap dus veel minder lang dan normaal, ik denk dat de spieren dan te vlug afkoelen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:38

Wanneer het deze tijd van het jaar regent wanneer ik aan het rijden ben rijd ik gewoon door.
Dan worden ze maar nat (en ik ook),met hogere temperaturen is dat geen probleem.
Als het koud is (winter,herfst) stap ik in met waterdichte uitrijdeken en gooi hem af met het echte werken.
Als het dan regent of er een hele gure wind staat houd ik de uitrijdeken gewoon op.Dat gaat prima.
Ik heb ook geen binnenbak en scheer mijn paarden s winters.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:39

zweetdeken ?
Bij mijn weten is dat toch niet bepaald gezond hoor ..
Zo kunnen ze nog rapper een kou oprapen
Het beste zet je ze op stal (waar het niet trekt) zonder iets op dan kunnen ze vanzelf opdrogen.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:40

K rij gewoon in de regen. Niet zo lang als normaal. Maar omdat ik toch bijna elke dag even wil rijden rij ik ze dan gewoon even los. En als ze wel warm zijn en het is buiten koud even zweetdeken er op en op stal zetten. Als ze weer droog en afgekoelt zijn gaan ze de wei weer op

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:40

In de winter rijd ik (afh van het weer en de temperatuur en of paard geschoren is) met uitrijdeken, in de zomer niet, dan is het veel te warm.

Of ze nou in het land in de regen staan of in de regen moeten rijden, nat worden ze toch wel. Paarden zijn niet van suiker toch Haha! ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:44

Aangezien mijn paard momenteel toch al vanaf.. begin mei..
buiten staat..
maakt het voor haar niet veel uit of we rijden in de regen..
Of als het droog is.. nat wordt ie dan toch..

Ik ben ondertussen herhaaldelijk verzopen!!!!
(ondanks mijn jas die waterdicht zou moeten zijn..)
daarna spullen laten drogen.. en weer goed ingevet...

En tot nu toe 1 x van mijn paard gevlucht ..
toen het echt pik zwart werd.. en ging omweren..
kon alles er nog net aftrekken..
beest gauw de wei in gegooid
(naast de bak.. en ja .. met omweer.. er is daar geen stal)
en ik ben gevlucht onder een afdakje..

sorry voor de pony in het omweer..
maar met mij erop ..
nog slechter plan!!!

ps hele week behalve gisteren niet kunnen rijden.. bak verzopen..
drijfzand...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:48

Het desbetreffende paard denkt dat ze wel van suiker is Clown Die voelt een druppel regen en rent als een gek naar de stal Haha! Die zie je nooit in het land staan als het regent. Ze steekt haar hoofd voorzichtig buiten als ze denkt dat het droog is, als ze dan nog een druppel voelt spurt ze weer naar achteren in de stal Clown

Onder het rijden gaat het wel, maar dan stopt ze om de vijf minuten om zich te gaan uitschudden als een hond en dat is rotvervelend.

Paarden worden ook niet geschoren in de winter. En als ze echt zeiknat zijn, god wie weet hoelang duurt het voor ze dan weer droog zijn... Ik heb ook geen vaste stallen maar een inloopstal.

Ik heb echt wel een goede piste. Daar mag het een paar dagen op gieten, die is nog te rijden! Het gaat mij er gewoon om dat ze regelmatig gereden kan worden, zonder er steeds afgeschud te worden Tong uitsteken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:54

Miss_Maya schreef:
zweetdeken ?
Bij mijn weten is dat toch niet bepaald gezond hoor ..
Zo kunnen ze nog rapper een kou oprapen
Het beste zet je ze op stal (waar het niet trekt) zonder iets op dan kunnen ze vanzelf opdrogen.

Alleen in de winter gaat dat moeilijk als mijn paard en zweet en regen op zich gehad heeft en daarna zijn winterdeken weer op moet..

Lijkt het me verstandiger een zweetdeken op te doen.. Nog nooit problemen mee gehad hoor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:57

de bak.. afgelopen vrijdag..
(is nog wel eens slechter geweest.. nu ook.. )
er dus toen niet ingereden..

Afbeelding
Afgelopen vrijdag.. maar dat was nog redelijk..
heb maar een minifotoshoot gedaan toen..
en mijn paard in een ander bakje gelongeerd..
(je moet toch wat..)

Vandaag zak je er tot in je enkels in en blijf je kleven...

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:26

Sja, de pony die ik rijd vertikt 't om naar binnen te gaan als het regent, terwijl ik dat zelf liever heb om vieze plekken te voorkomen, haha.
Ik rijd gewoon door, trek zelf nog geeneens een regenjas aan o.i.d.
Als het echt hard regent laat ik 'r niet tè veel zweten...
Maaarree, 't is een paard, die zijn niet van suiker!!!

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:51

Ligt eraan hoe hard het er aan toe gaat..

Als het niet zo hard regent dan rijd ik meestal gewoon door meestal korter als normaal maar ik rijd wel gewoon.
Komt het met bakken uit de hemel zetten dan komt het er meestal op neer dat ik even uitstap en daarna de stal in vlucht want rijden in zijkende regen is nou niet bepaald lekker.Lachen voor mij niet en voor het paard ook niet.

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:47

Ik rij gewoon door in de regen. Als je geconcentreerd bezig bent, voel je het een stuk minder. Ik stap mijn paard gewoon uit en zet hem daarna op stal. Hij heeft een geslotenbox, waar geen tocht is. Ik laat hem opdrogen en dan gaat ie weer naar buiten.
Ik draag geen regenjas oid, dat is me veel te warm, ik heb meestal gewoon een droog paar kleren bij me Lachen

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:31

Ik denk dat ik gewoon door zou rijden. Als je toch al nat bent, maakt het weinig meer uit. Dan kan ik net zo goed lekker door blijven werken. Ik denk dat ik voor de winter een gevoerd waterafstotend uitrijdekentje koop, maar hoe doen jullie dat in de winter met jezelf? Als je ziet dat het regent en je moet nog rijden: Hoe kleed je jezelf dan aan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:34

ik zadel gewoon op en ga rijden, ze zijn niet van suiker Haha!
ik rij recreatief.. dus buiten.. en ga gewoon weg Lachen
alleen met sneeuw kijk ik wat meer uit of ik wel/niet ga ivm ijzers en dus gladheid.
bij terugkomst, gewoon zweetdek op, op stal, droog? naar het land, indien geschoren -> winterdek op en het land in.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 07:47

heeft het paard geen last van de regen , de mijne wil haar precies altijd met haar kont naar de regen draaien en als we met de regen mee gaan kan ik het temp bepalen maar als we tegen de regen in gaan dan loopt ze als zot tot ze trg omgekeerd staat

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:22

Lang leve een binnebak. Clown
Heb wel heel lang alleen een buitenbak gehad, maar dan reden we ook gewoon door. Erna modder van de benen afspuiten, zweetdeken erop en klaar.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:25

Nou en, als het ineens heel hard gaat regenen, ben je dus toch al nat.
Dan rijd ik liever even nog een uurtje door, dan dat ik zo ineens mijn training afbreek.

Voor de mens zijn er in elk geval van die regenjassen, en je paard houd er niks aan over hoor. Lachen Tuig goed invetten, paard een deken op, en klaar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:44

Hou dit even in de gaten. Staat namelijk sinds eind mei dit jaar op een stal met alleen een buitenbak.

Maar als het begin te regenen terwijl ik aan het rijden ben dan rij ik gewoon door en ook gewoon uitstappen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:22

Lynnlovesyou schreef:
heeft het paard geen last van de regen , de mijne wil haar precies altijd met haar kont naar de regen draaien en als we met de regen mee gaan kan ik het temp bepalen maar als we tegen de regen in gaan dan loopt ze als zot tot ze trg omgekeerd staat

Mijn paarden houden niet echt van werken in de regen maar ik zorg wel dat ze het gewoon doen.
En met de kont in de regen willen staan doen we niet aan Haha! . Wanneer je ze geconcentreerd aan het werk hebt vergeten ze de nattigheid ook snel.
Ben nu mijn vier jarige aan het inrijden en ga dit soort weersomstandigheden echt niet uit de weg zodat ze snapt dat je met regen en wind ook gewoon moet opletten en "werken".Niet in stortbuien natuurlijk maar als het begint te regen en ik zit op haar gaan we gewoon door.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:55

als het nu regent rij ik meestal gewoon door. als ik van te voren denk dat het gaat regen neem ik mijn regenjas en eventueel mijn rainlegs mee of doe ik een softgelbroek en vestje aan.

als het wat kouder is ongeveer 15 graden en het regent dan doe ik meestal een waterdichte uitrijdeken op.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:25

Ik rij ook gewoon in de regen. Op het land worden ze ook nat, en de vacht houd de regen echt wel buiten.. Dus gebruik ik ook geen inrijdeken. Paarden zijn er wel aan gewend. Het is alleen voor jezelf misschien een beetje vervelend, maar dan trek ik wel regendichte kleren aan.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:35

Die rainlegs, werken die nou goed?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:43

bij veel regen wordt je daar ook nat onder, aangezien het water naar binnen loopt Nagelbijten / Gniffelen, voor een half uurtje rijden zijn ze prima Ja. Ik rij bij lichte regen gewoon door, bij echte regen gaat mijn paard naar de regen draaien met zijn billen en kan ik gewoon weg niet meer normaal rijden.

voor buitenrit: je zou evt wel een uitrijdeken kunnen opleggen en deze oprollen. bij regen kun je hem dan afrollen. De voorste flappen zou je over je eigen benen kunnen leggen.