welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:58

Hoi,
Welk van deze 2 bitten is het meeste aan te raden en waarom?
Een watertrens of een rubber bitje?
Alvast bedankt

aslo

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:01

Een rubber bit is ook meestal een watertrens model, dus ...?? Watertrens wil zeggen dat je lossen ringen aan de bitdelen hebt zitten, deze kunnen dus ronddraaien. Daarnaast heb je ook een bustrens, bij deze zitten de ringen vast aan de bitdelen. Dan heb je ook nog een Dtrens, deze zijn ook in rubber uitvoering verkrijgbaar.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:06

En bij watvoor paard? Verward Das toch voor allemaal verschillend.
Voor een rubber bit heb je iig een paard nodig dat veel schuimt/veel kwijlt (niet in extremen denken aub). Want als je paard heel droog is in de mond dan gaat dat zuigen/word het stroef en doet het pijn... Hoe dik zijn de bitten? Hoe rij jij? etc et c etc. Niet heel zinvol zo... deze topic start.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:14

Als je het niet weet gewoon een enkelgebroken bustrens.
Ik zou je paardentandarts eens om advies vragen die kan precies zeggen wat voor bit het beste past aangezien de ruimt in de mond, de gevoeligheid van de lagen etc.
Moet je wel een goede tandarts hebben

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:56

Rubberbitten kunnen inderdaad gaan branden doordat ze zo stroef zijn in een droge mond.
Een watertrens heeft bewegende ringen, sommige mensen/paarden vinden dat wel fijn, maar de meeste paarden houden niet zo van dat gewiebel en er kunnen velletjes bij de mondhoeken tussen die ringen komen.
Enkelgebroken bitten kunnen in het gehemelte prikken, ook niet echt ideaal dus.

Ik zou gaan voor een 18mm dubbelgebroken bustrens, of als je paardje daar niet fijn op loopt, een ongebroken bustrens. Allebei fijne, zachte bitten die de meeste paarden makkelijk aannemen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:00

Dit hangt toch helemaal van je paard af? Hoe is hij in de mond?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:06

maximiliaan schreef:
Als je het niet weet gewoon een enkelgebroken bustrens.
Ik zou je paardentandarts eens om advies vragen die kan precies zeggen wat voor bit het beste past aangezien de ruimt in de mond, de gevoeligheid van de lagen etc.
Moet je wel een goede tandarts hebben

Ik zou eerder een dubbelgebroken nemen, die zijn zachter Ja

Show_Jumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:50

rubbere bitten worden meestal bij paarden gebruikt met een gevoelige mond .. een dubbelgebroken watertrens is het meest vriendelijke bit om mee te beginnen vraag anders je instructrice(teur) om advies

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:53

mag ik vragen wat het nut is van een watertrens?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:51

liekell schreef:
mag ik vragen wat het nut is van een watertrens?

Hetzelfde als van elk ander bit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:23

Een watertrens wordt steeds minder gebruikt, het is gewoon een heel oud systeem van vroeger, makkelijk en goedkoop te maken; gaatje in het mondstuk en een ring er doorheen.. Maar sinds de bustrens is uitgevonden wordt die steeds vaker gebruikt omdat het gewoon fijner ligt in de mondhoeken.
Maar sommige mensen vinden een watertrens fijner omdat de ringen kunnen bewegen en daardoor het mondstuk wat meedraait, en dus niet kantelt, bij het aannemen van de teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:26

Beetje appel en peren vergelijk Lachen

watertrens...dat gaat over de vorm van de bit ringen.

Rubber gaat over het materiaal van het mondstuk.

En dan heb je nog de vorm van het mondstuk, bijv dubbel gebroken.

Je kunt geen materiaal met de bitring vergelijken.
Wel de verschillende bitringen met elkaar.
Of de verschillende mondstukken met elkaar.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:53

runningkawa schreef:
Beetje appels en peren vergelijk Lachen

watertrens...dat gaat over de vorm van de bit ringen.

Precies, vandaar mijn 1e reactie Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:57

MysticTinker schreef:
Een watertrens wordt steeds minder gebruikt, het is gewoon een heel oud systeem van vroeger, makkelijk en goedkoop te maken; gaatje in het mondstuk en een ring er doorheen.. Maar sinds de bustrens is uitgevonden wordt die steeds vaker gebruikt omdat het gewoon fijner ligt in de mondhoeken.
Maar sommige mensen vinden een watertrens fijner omdat de ringen kunnen bewegen en daardoor het mondstuk wat meedraait, en dus niet kantelt, bij het aannemen van de teugels.

Heb je dat wel goed? Als ik zo in een ruitershop rondkijk, zie ik juist veel meer aanbod in watertrensen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:59

Ik denk dat de ts niet helemaal op de hoogte is van de echte namen, ik denk dat ze met een watertrens een normale, enkelgebroken, rvs trens bedoelt Lachen

Ik zie trouwens geen reactie meer van de ts..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:02

aslo, dat valt mij inderdaad ook wel een beetje op, ook de bekendere merken hebben nog steeds veel watertrenzen, maar ik heb het pas een nagevraagd bij de ruitersportwinkel, en die vertelde me dat allemaal, en dat er toch vooral veel bustrenzen worden verkocht, dat zie ik ook op de manege trouwens, bijna iedereen stapt over op bustrenzen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:04

Dat is dan per plek afhankelijk, want hier rijdt bijna iedereen met een watertrens volgens mij? En ik zie ze ook in enorme hoeveelheden hangen in de ruitersportzaak.
Overigens vind ik zelf de ringen niet zo heel belangrijk. De verschillen in inwerking van een watertrens/bustrens/D-trens zijn volgens mij minimaal. Als het mondstuk goed is ( en er goed gereden wordt Knipoog ) zal een andere ring niet veel uitmaken is mijn ervaring.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:06

Ja, tis misschien ook een beetje van 'oh die heeft dat, en dat gaat goed, dan neem ik die ook'

Als je bij verschillende webshops kijkt, zoals hier:
http://www.vitalhorse.nl/index.php?cPath=41_25
zie je in de rechterkolom dat er vooral veel bustrenzen worden verkocht.
Ook veel bitschijven trouwens Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-08-08 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:07

Waar wij dressuurlessen volgen, rijdt nagenoeg iedereen met een watertrens. In 'mijn tijd' daarentegen zag je juist veel vaker bustrensen, en dan praat ik over zo'n 35 jaar geleden:)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:08

Haha, als je alleen bij bustrensen kijkt wel MT. Maar als je bij alle bitten kijkt, dan staan er net zoveel watertrensen tussen Knipoog

Haha, je hebt het al aangepast, ik zie op plek 2 en 3 toch echt een watertrens Knipoog
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 12-08-08 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:09

Je kan de TS geen watertrens of bustrens adviseren..
Laat de tandarts er eens naar kijken!!
De tandarts kan heel goed inschatten hoeveel ruimte een paard in z'n mond heeft en of een bit een onafhankelijke inwerking moet hebben of niet, of de lagen het bit meer moeten dragen of juist niet...
Misschien heeft het paard erg veel ruimte in de mond, dan kan je geen watertrens advisieren (ook al het paard gevoelige mond hoeken heeft), zelfde geld voor een bustrens of welk ander bit dan ook..
Iets meer informatie over de mond van het paard van de TS zal ons een stuk meer helpen denk ik zo? Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:14

Scheelt inderdaad niet zo veel als ik dacht Tong uitsteken
Misschien verschilt het ook gewoon per regio ofzo. Hier in de buurt vind je bijna nergens meer watertrenzen, zelfs de boerenbond en aveve hebben bijna alleen nog bustrenzen