Paard staat niet stil bij zadelen met boomloos zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Paard staat niet stil bij zadelen met boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:42

Als ik mijn paard zadel met een boomloos zadel, blijft hij niet stilstaan. Leg ik er daarentegen een westernzadel of vzh-zadel met boom op, blijft hij wel stilstaan.

Zou het kunnen dat een boomloos zadel hem niet ligt?

pmarena

Re: Paard staat niet stil bij zadelen met boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:47

Dat kan Ja

Als een paard op het ene zadel anders reageert dan op het andere zadel , dan is dat wel opvallend.

Ga dan eerst bij jezelf na of het andere zadel het enige verschil is.

Wellicht ga je met het ene zadel iets doen dat het paard heel leuk vindt , en met het andere iets dat hij minder leuk vindt.

Of het kan vanalles zijn waardoor de situatie anders is dan anders en het paard rustelozer is.

Zijn het geen speciale dagen / momenten dat je de boomloze pakt , dan is er blijkbaar toch iets aan het zadel zelf dat het dier niet aanstaat. Misschien een singel die niet fijn aanvoelt ?

Wat voor boomloos zadel merk/model heb je , welk dekje eronder en wat voor singel ? Lachen

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 18:45

Ik heb een barefoot atlanta met barefoot singel en budget pad.
Met de verschillende zadels deed ik net hetzelfde: in de piste rijden, die vraag had ik mezelf ook al gesteld.
Ik had net gevraagd om eens met het westernzadel van op stal te proberen, omdat hij zo reageerde op het boomloze zadel.
Bij een clinic die ik met hem volgde reed ik op een VZH-zadel en daar bleef hij ook mooi stilstaan bij het zadelen.
Nu heb ik zowel een VZH-zadel als een dressuurzadel van een vriendin te leen om hem een tijdje mee te rijden om te zien hoe dat gaat (de twee zadels, zodat ik kan kijken welke hem het beste past voor ik erop kruip, natuurlijk).

Afhankelijk daarvan, ga ik misschien overwegen om weer een boomzadel te kopen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:46

ik wil ook graag boomoos rijden met cooper , maar ik denk dat het te groot is ! of niet?
groetjes van brenda

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:05

Heb je een foto van de Atlanta op het paard ? Lachen

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:15

Ik heb enkel een foto van het zadel op zijn rug met mij erop. Hopelijk kan dit ook helpen?

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:22

Is het ook niet zo dat er misschien een velletje tussen de singel komt, daar waar de twee singelstoten op de huid zitten? Dat probleem had ik soms bij mijn oude barefoot. Daar kwam vaak wat haar/vel tussen, en dat deed natuurlijk een beetje pijn.
Is het echt bij het opzadelen zelf, of ook bij het aansingelen, en opstappen?

Ook niet een andere manier van opzadelen? Bv dat je het westernzadel met een snelle 'worp' erop gooit, en de barefoot heel langzaam erop schuift ofzo?

En anders inderdaad toch maar een ander zadel zoeken, niet elk paard reageert even goed op boomloos.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:28

het is van zodra hij mij met dat zadel in mijn handen ziet. Bij een ander zadel kan ik wel rustig dichterbij gaan. Bij het singelen geeft het geen problemen meer, eens het op zijn rug ligt, kan ik hem los laten staan zonder touw om aan te singelen.
Bij het opstappen durft hij al een keer aan de wandel te gaan, maar andere keren blijft hij dan weer wel stilstaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:37

Goh, best wel raar, zou een paard echt van veraf al zien welk zadel er aankomt, en dat ook meteen koppelen aan een eerdere slechte ervaring?
Ook geen eng nieuw dekje ofzo eronder?
Die van mij heeft ook hetzelfde gereageerd op een dressuurzadel van vroeger, ook weglopen. Maar bij andere zadels reageerde hij precies hetzelfde, totdat hij na een dikke week doorhad dat het geen pijn meer deed.
Maarja, het kán misschien wel, als je ook best vaak andere zadels hebt geprobeerd..

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:01

Nee, helemaal niks veranderd aan het zadel...
Ik vind het ook echt raar dat er zo'n verschil is tussen de verschillende zadels...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:16

Er kan ook geen raar luchtje aan dit zadel zitten , dat de andere zadels niet hebben ?

Je singel is wel veels te kort zoals ik dacht Knipoog , dat zit niet lekker en dat is dan wel een reden dat het dier dit zadel als minder prettig kan ervaren.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 06:03

Vriendin van mij heeft een singel die net een maatje langer is, kan de hare eventueel wel lenen om te proberen, denk ik...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:59

Nou als hij aan beide kanten even hoog zit op de foto , dan moet er minstens15 cm bij Lachen

Maar kan het zijn dat er een raar luchtje aan het zadel zit...?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:04

Geen idee of er een raar luchtje aan hangt... Denk dat het ongeveer hetzelfde ruikt als een ander lederen zadel...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:42

Nouja , misschien dat dit zadel een keer ergens heeft gelegen waar er een raar luchtje in is getrokken ?

Dat zou wel verklaren waarom het dier erop reageert als je er alleen nog maar "in de verte" mee aan komt lopen.

Ik weet natuurlijk niet wat ermee gebeurd is Lachen

Bvb. dat het in een schuurtje heeft gelegen waar geiten liepen , of waar geverfd is , of....noem maar op waardoor er een typische geur aan kan zitten die een paard al vanaf een afstandje oppikt.

Vooral omdat je zegt dat je voor de rest niks anders doet en het dier ook niet raar doet met rijden en verder zadelen , dan is het nog het meest aannemelijk dat hij zoiets heeft van :

*SNUF* getver dàt wil ik niet op mijn rug *ieuw* gevolgd door wat gedraai. En als het er dan eenmaal ligt blijkt het toch niet zo eng te zijn als dat het rook. Zoiets ? Lachen

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:55

Lijkt mij raar, heeft altijd op dezelfde plaats gelegen en daar is niet iets speciaals gebeurd...

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:26

Maja mijn singel mag je gerust lenen. Moest hij daar beter op reageren wil ik gerust met u ruilen, want ik heb eigenlijk een maat kleiner nodig! Zou ideaal zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:28

Je hebt van die hele mooie veters (weet niet hoe ze officieel heten) aan je atlanta hangen. Heeft dat western zadel die ook? Sommige paarden willen daar namelijk nog wel eens wat kriegelig op reageren. Die van mij kan er in zn algemeenheid niet tegen maar misschien is het bij die van jou gewoon even het eerste gevoel van die dingen en is het daarna ok.