in de leer bij tuigen / zadelmakerij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

in de leer bij tuigen / zadelmakerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 09:19

Wat ik me afvroeg: zijn er nog tuigen / zadelmakerijen waar je in de leer kunt?

Ik heb gehoord dat de meeste zadelmakerijen hun geheimen niet graag prijs geven, dus ben ik ook benieuwd naar de kwaliteit van wat je leert. Bovendien: zijn er nog wel zadelmakers die weten hoe je een volledig zadel / tuig bouwt, ipv 'alleen maar' aanpassingen doen aan fabriekszadels?

Ik heb op internet wel dingen gezien als cursussen leerbewerking, heel interessant, maar ik bedoel echt om professioneel de zadelmakerij in te gaan.

Chrisss

Re: in de leer bij tuigen / zadelmakerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:12

Je kan bij de MSFC (www.msfc.nl) een opleiding volgen als zadelmaker.

Je zou ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld naar Engeland te gaan. Daar zijn veel goeie zadelmakers die handmatig zadels maken en ook zadels op maat maken. Dit is geen fabriekswerk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:52

En met die opleiding kun je helemaal niets, puur geldverspilling. Je kunt na die dure opleiding geen zadels maken, niet eens aanpassen. En een simpele wrong verplaatsen o.i.d. leer je ook niet, terwijl dat toch wel basis is. Net als de keil vergroten of verkleinen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:01

Als er geen opleiding is, moeten ze het toch van elkaar leren lijkt me? Maar waar? Wie wil een leermeester zijn? En dan natuurlijk niet zo eentje die in de achtertuin eens een keer halfbakken een singel repareert Knipoog

EDIT:

Bedankt voor jullie reacties trouwens!